Kajaani: Markkinoilla ei ole tarjontaa kuntien tarpeisiin – uudelleen kilpailutus olisi riskialtista ja kallista

”Toteutimme vuonna 2021 talous- ja henkilöhallinnon palveluiden kokonaishankinnan, sisältäen palvelut & järjestelmäratkaisut. Palvelut otettiin käyttöön vuoden 2023 alusta alkaen. Sidosyksiköiden muutosesitys tarkoittaisi näiden palveluiden omistusjärjestelyitä, vaarantaisi palveluiden saatavuutta ja kustannustehokkuutta. Toteutimme ko. kokonaishankinnassa myös markkinakartoituksen ja kilpailluilta markkinoilta vain yksi toimija esitti kiinnostuksen osallistumisesta kisaan. Heidän palveluratkaisunsa oli vain osittainen. Alueellista markkinaa ei ole kunta-alan tarpeisiin ja markkinan muodostuminen veisi aikaa.
Muutos aiheuttaisi merkittävät muutoskustannukset. Palveluiden mahdollisen uudelleen järjestelyn myötä voitaisiin menettää osaamista ja volyymietuja. Uudelleen kilpailutus, omaksi toiminnaksi siirtäminen tai muut alueellisen yhteistyömuodon toteutukset selvityksineen olisivat huomattavia, riskialttiita projekteja muutoskustannuksineen ilman takuita pidemmän aikavälin kustannus- tai laatuhyödyistä.
Kajaanin kaupunki on myös joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän omistaja pienellä omistusosuudella. Pienessä kunnassa on pienet hankintamäärät eikä kilpailuttaminen tuo välttämättä tarvittavia hyötyjä, sillä markkinoilla on valmiita toimittajia joukkoliikenteen lippua- ja maksujärjestelmiin hyvin rajallinen määrä ja Kajaanin kokoisesta asiakkaasta ei välttämättä olla kiinnostuneita.
In house-sääntelyn 10 % omistusraja rikkoo suurella vaivalla rakennetut kuntien yhteistyörakenteet joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän osalta. Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän toimittajan toistuva, mahdollinen muutos tulisi ennakoida liikennöintisopimuksissa. Nykyisin liikennöintisopimukset ovat 8-10 vuotta pitkiä, johtuen puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen hankinnoista. Lippu- ja maksujärjestelmän vaihdos vaikuttaa myös liikennöitsijän vastuulla olevien ajoneuvopäätteiden uusimisen. Toiseksi asiakkaille aiheutuisi haittaa matkakorttien ja matkalippusovellusten vaihdoksesta. Tämä vähentäisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja toimivuutta”


Post Comment