Lausunnot
- Ylivieska: Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan – siirtymäaika kestämättömän lyhyt
”Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan. Mikäli se tehtäisiin, on siirtymäaika liian lyhyt. Esimerkiksi… Lue lisää: Ylivieska: Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan – siirtymäaika kestämättömän lyhyt - Ylivieska: Kuntien Hetapalvelut Oy:n asiakkaille kokonaisvaikutus 4–7 miljoonaa euroa
”Muutoksesta aiheutuisi merkittäviä kustannuksia. Talous- ja henkilöstöhallintoa, ICT:tä tai puhtaus-ruokapalveluita ei voitaisi järjestää nykyisissä… Lue lisää: Ylivieska: Kuntien Hetapalvelut Oy:n asiakkaille kokonaisvaikutus 4–7 miljoonaa euroa - Ylivieska: Lakimuutos vaarantaisi useiden seutukaupunkien palvelujen järjestämisen edellytykset”Muutoksen vaikutukset Ylivieskaan kuten muihinkin seutukaupunkeihin olisivat merkittäviä ja kannamme huolta monien kuntapalvelujen järjestämisen… Lue lisää: Ylivieska: Lakimuutos vaarantaisi useiden seutukaupunkien palvelujen järjestämisen edellytykset
- Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Esitetty vähimmäisomistusosuus on… Lue lisää: Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen - Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivat rakenteet
”Esityksessä lisättäisiin hankintalain 15.1 §:ään sidosyksiköiden vähimmäisosuutta koskeva lisävaatimus, joka koskisi osakeyhtiö-, säätiö- tai… Lue lisää: Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivat rakenteet - Raahe: Lainvalmistelussa ei ole tehty vaikutusten arviointia – muutos ei perustu tosiasioihin
”Yksi erittäin merkittävä puute lainvalmistelussa on se, että valmistelun yhteydessä ei ole suoritettu vaikutustenarviointia.… Lue lisää: Raahe: Lainvalmistelussa ei ole tehty vaikutusten arviointia – muutos ei perustu tosiasioihin - Raahe: Lakimuutos vaarantaa tietoturvan ja kuntien kyberturvallisuuden
”Sidosyksiköt ovat usein huoltovarmuuden näkökulmasta kriittisiä toimijoita kunnille. Esim. Raahen kaupungille sidosyksikkö toimittaa lähes… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos vaarantaa tietoturvan ja kuntien kyberturvallisuuden - Raahe: Lakimuutos johtaisi henkilöstösiirtoihin ja epäterveeseen kilpailuun
”Henkilöstösiirtoja ja pienten yritysten muodostamisia, joka voisi johtaa epäterveeseen kilpailuun. Siirtymäajalla jouduttaisiin irtisanomaan sidosyksikön… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos johtaisi henkilöstösiirtoihin ja epäterveeseen kilpailuun - Raahe: Siirtymäajat eivät ole realistisia – kymmenen vuotta olisi vähimmäisvaatimus
”Siirtymäajat eivät ole mitenkään realistiset. Kymmenen vuotta voisi olla realistinen siirtymäaika. Esitetyn mittainen siirtymäaika… Lue lisää: Raahe: Siirtymäajat eivät ole realistisia – kymmenen vuotta olisi vähimmäisvaatimus - Raahe: Lakimuutos ei tuo taloudellisia hyötyjä – kustannukset ja verotus kasvavat
”Raahen kaupunki ei näe uudistuksen tuovan taloudellisia hyötyjä. Jokainen edellä mainituista vaihtoehdoista tarkoittaa merkittävää… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos ei tuo taloudellisia hyötyjä – kustannukset ja verotus kasvavat - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus pakottaa kaupungin uudelleenjärjestämään kymmenet palvelut
”Vähimmäisomistusvaatimuksen myötä Raahen kaupunki joutuu analysoimaan kymmenien erillisten palveluiden tuottamisen tavat uudelleen, ja tekemään… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus pakottaa kaupungin uudelleenjärjestämään kymmenet palvelut - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus purkaisi toimivat palvelurakenteet ja vaarantaisi lakisääteiset palvelut
”Omistusosuuden vähimmäisvaatimuksen muutos aiheuttaisi toimivien, pitkäjänteisellä yhteistyöllä rakennettujen palvelujen järjestämisratkaisujen purkamisen, ja voi vaarantaa… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus purkaisi toimivat palvelurakenteet ja vaarantaisi lakisääteiset palvelut - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus on keinotekoinen eikä toteuttamiskelpoinen
”Sidosyksiköiden vähimmäisomistus vaatimus on keinotekoinen, eikä tarkoituksenmukainen tai toteuttamiskelpoinen. Vaatimus aiheuttaa merkittäviä muutoksia ja… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus on keinotekoinen eikä toteuttamiskelpoinen - Raahe: Lakimuutos lisää hallinnollista taakkaa ja kustannuksia hankintayksiköille
” § 125: Esitetty muutos lisää merkittävästi hankintayksikön hallinnollista taakkaa ja kustannuksia, jos kilpailutuksia… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos lisää hallinnollista taakkaa ja kustannuksia hankintayksiköille - Kajaani: Poikkeuksia tarvitaan jätehuollon, joukkoliikenteen ja kriittisten palveluiden turvaamiseksi
”Sidosyksikön vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulee luopua. Ellei sidosyksikön vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta luovuta on omistusvaatimukseen… Lue lisää: Kajaani: Poikkeuksia tarvitaan jätehuollon, joukkoliikenteen ja kriittisten palveluiden turvaamiseksi - Kajaani: Siirtymäaika on täysin riittämätön
”Siirtymäaika on täysin riittämätön. Kilpailutimme TaHe-palveluiden kokonaishankinnan vuonna 2021, toteutimme järjestelmien ja palveluiden käyttöönottoprojektin… Lue lisää: Kajaani: Siirtymäaika on täysin riittämätön - Kajaani: Muutoksella ei nähdä taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä
”Muutoksella ei nähdä taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä. Kilpailuttamalla tavoiteltavat hyödyt vaatisivat toteutuakseen toimivat markkinat,… Lue lisää: Kajaani: Muutoksella ei nähdä taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä - Kajaani: Markkinoilla ei ole tarjontaa kuntien tarpeisiin – uudelleen kilpailutus olisi riskialtista ja kallista
”Toteutimme vuonna 2021 talous- ja henkilöhallinnon palveluiden kokonaishankinnan, sisältäen palvelut & järjestelmäratkaisut. Palvelut otettiin… Lue lisää: Kajaani: Markkinoilla ei ole tarjontaa kuntien tarpeisiin – uudelleen kilpailutus olisi riskialtista ja kallista - Kajaani: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset aiheuttaisivat merkittäviä muutoskustannuksia
”Esitetty vähimmäisomistusosuus rajoittaa kuntien mahdollisuutta päättää toimintojensa järjestämisestä ja rikkoo toimivat palveluiden yhdessä järjestämisen… Lue lisää: Kajaani: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset aiheuttaisivat merkittäviä muutoskustannuksia - Kajaani: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee kuntia eriarvoisesti
”Esitetty yhtiöiden ja muiden yhteisöjen vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta… Lue lisää: Kajaani: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee kuntia eriarvoisesti - Kajaani: Esityksellä ei saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaita palveluja
”Esityksellä ei kuitenkaan saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaiden palveluiden tuottamista. Erityisesti sidosyksikköasemaan liittyvä vähimmäisomistusvaatimus… Lue lisää: Kajaani: Esityksellä ei saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaita palveluja - Tornio: Lakimuutos uhkaa Koha-Suomi Oy:tä ja loisi kirjastojärjestelmämarkkinoille monopolin
”Kirjaston osalta lakimuutos vaatisi pidemmän siirtymäajan. Muutos voisi johtaa sidosyksikkömme KOHA-Suomi Oy yhtiön purkamiseen… Lue lisää: Tornio: Lakimuutos uhkaa Koha-Suomi Oy:tä ja loisi kirjastojärjestelmämarkkinoille monopolin - Inari: Lakimuutos pakottaisi Inarin massiivisiin ICT-, talous- ja kirjastojärjestelmäuudistuksiin – kustannukset olisivat valtavat
”Inarin ICT-infran ja -palveluiden tarjoaja LapIT on arvioinut, että lakiesitys aiheuttaisi seuraavia toimenpiteitä: ICT-infrastruktuurin… Lue lisää: Inari: Lakimuutos pakottaisi Inarin massiivisiin ICT-, talous- ja kirjastojärjestelmäuudistuksiin – kustannukset olisivat valtavat - Inari: Lyhyt siirtymäaika kasvattaisi kustannuksia ja vaikeuttaisi ICT- ja tukipalveluiden järjestämistä
”Esitetty siirtymäaika on riittämätön. Muutos vaatisi Inarin kunnalta laajoja selvityksiä, päätöksiä ja kilpailutuksia, mikä… Lue lisää: Inari: Lyhyt siirtymäaika kasvattaisi kustannuksia ja vaikeuttaisi ICT- ja tukipalveluiden järjestämistä - Inari: Lakimuutoksesta ei ole taloudellista hyötyä
”Inarin kunta ei tunnista esitetyssä muutoksessa taloudellisia tai muita hyötyjä. Sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaade aiheuttaa merkittäviä… Lue lisää: Inari: Lakimuutoksesta ei ole taloudellista hyötyä - Inari: Pienet kunnat menettäisivät neuvotteluasemansa ja osaamisensa – sidosyksikköyhteistyö on elintärkeää harvaan asutuilla alueilla
”Inarin kunta ostaa ICT-palvelut LapIT:ltä josta omistusosuus on 3,1 %. Käytännössä Inarin kunnalla ei… Lue lisää: Inari: Pienet kunnat menettäisivät neuvotteluasemansa ja osaamisensa – sidosyksikköyhteistyö on elintärkeää harvaan asutuilla alueilla - Inari: LapIT ja Koha-Suomi vaarassa – pirstaleinen malli lisäisi osaajapulaa ja heikentäisi tietoturvaa Pohjois-Suomessa”
”Inarin kunnalla on omistamissaan sidosyksiköissä omistusosuus reilusti alle 10 % (Sarastia 0,2 %, LapIT… Lue lisää: Inari: LapIT ja Koha-Suomi vaarassa – pirstaleinen malli lisäisi osaajapulaa ja heikentäisi tietoturvaa Pohjois-Suomessa” - Inari: Lakimuutos heikentäisi kyberturvallisuutta ja nostaisi ICT-kustannuksia 20–30 prosenttia
”Käytännössä Inarin kunta joutuisi kilpailuttamaan kaikki tärkeimmät tukipalvelut kuten ICT-, talous- ja palkkahallintopalvelut sekä… Lue lisää: Inari: Lakimuutos heikentäisi kyberturvallisuutta ja nostaisi ICT-kustannuksia 20–30 prosenttia - Inari: 10 %:n omistusvaatimus on pienille kunnille erittäin haitallinen ja rajoittaa itsehallintoa
”Inarin kunta ei kannata sidosyksikköjen vähimmäisomistusta koskevaa esitetyssä muodossa. Esitys ei ole tarkoituksenmukainen eikä… Lue lisää: Inari: 10 %:n omistusvaatimus on pienille kunnille erittäin haitallinen ja rajoittaa itsehallintoa - Inari: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ja valitusten määrää hankinnoissa
”Hankintojen jakamisen osiin (75 §) katsotaan tukevan pk-yritysten osallistumista, mutta joillakin aloilla se voi… Lue lisää: Inari: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ja valitusten määrää hankinnoissa - Kemi: ICT-sektorin pilkkominen lisää tietoturvariskejä ja altistaa kunnat kansainväliselle rikollisuudelle
”Esitys rikkoo nykyisen turvallisuuden a huoltovarmuuden turvaamiseksi rakennetun toimintamallin ja todennäköisesti lisää kustannuksia mahdollisille… Lue lisää: Kemi: ICT-sektorin pilkkominen lisää tietoturvariskejä ja altistaa kunnat kansainväliselle rikollisuudelle - Kemi: Lakimuutos toisi tehottomuutta, hallinnollisia kustannuksia ja miljoonien vastuuriskin kunnille
”Tehottomuutta ja tarpeettomia ja hallinnollisia kustannuksia. Hurjaksi ja kurjaksi tämä muuttuu, jos joku kunta… Lue lisää: Kemi: Lakimuutos toisi tehottomuutta, hallinnollisia kustannuksia ja miljoonien vastuuriskin kunnille - Kemi: Lakimuutos pakottaisi pienet kunnat ylisuuriin investointeihin ja heikentäisi yhteistyömahdollisuuksia
”Ehdotettu 10 % on mielivaltainen luku, joka aiheuttaa tehottomuutta ja tarpeettomia ja hallinnollisia kustannuksia.… Lue lisää: Kemi: Lakimuutos pakottaisi pienet kunnat ylisuuriin investointeihin ja heikentäisi yhteistyömahdollisuuksia - Kemi: Lakiesitys rikkoo perustuslain turvaamaa kunnallista itsehallintoa
”Perustuslain 121 §:ssä turvataan kuntien itsehallinto, eli kunnilla oleva oikeus päättää omista asioistaan. Kunnallinen… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys rikkoo perustuslain turvaamaa kunnallista itsehallintoa - Kemi: Lakiesitys on tarpeeton – hallitus samaan aikaan karsii ja lisää kuntien tehtäviä
”Esitys on tarpeeton, kuntien tavoitteena tulee kiristyvässä taloustilanteessa olemaan kustannusten karsinta niin hallinnollisten kuin… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys on tarpeeton – hallitus samaan aikaan karsii ja lisää kuntien tehtäviä - Kemi: Lakiesitys perustuu virheelliseen oletukseen julkisten hankintojen tehottomuudesta
”In house-yhtiöt ovat olleet tehokkaita hankintakumppaneita kunnille Kunnat ovat yhdessä näiden hankkijoiden kanssa on… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys perustuu virheelliseen oletukseen julkisten hankintojen tehottomuudesta - Kemi: 10 %:n omistusraja vaarantaa palvelut ja rikkoo oikeusvaltioperiaatteita
”Sidosyksiköiden 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimuksen vaarantaa palveluiden kustannustehokkaan ja laadukkaan järjestämisen.Uudistuksen aiheuttama hankintasuma aiheuttaa markkinahäiriön… Lue lisää: Kemi: 10 %:n omistusraja vaarantaa palvelut ja rikkoo oikeusvaltioperiaatteita - Ylitornio: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoisi kuntien yhdenvertaisuutta ja lisäisi hallinnollista taakkaa
”Kustannustehokkaat hankinnat perustuvat sidosyksiköiden hankintaosaamiselle.Vaikutustenarviointi on tehty puutteellisesti, eivätkä seuraukset ole ennakoitavissa ja voivat… Lue lisää: Ylitornio: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoisi kuntien yhdenvertaisuutta ja lisäisi hallinnollista taakkaa - Ylitornio: Lakimuutos lisäisi hallinnollista työtä ja kustannuksia – kunnilla ei ole riittäviä resursseja
”Muutos aiheuttaisi kunnalle merkittävää hallinnollista työtä ja kustannuksia, jotka syntyisivät yhtiöiden ja palveluiden purkamisesta… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos lisäisi hallinnollista työtä ja kustannuksia – kunnilla ei ole riittäviä resursseja - Ylitornio: Siirtymäaika on liian lyhyt – kunnille annettava useampi vuosi valmistautumiseen
”Esitetty siirtymäaika ei ole riittävä. Jo pelkästään kunnallisen päätöksenteon vaiheet vievät aikaa ja toteutuessaan… Lue lisää: Ylitornio: Siirtymäaika on liian lyhyt – kunnille annettava useampi vuosi valmistautumiseen - Ylitornio: Lakimuutoksesta ei löydy hyötyjä – vain runsaasti taloudellisia ja toiminnallisia haittoja
”On hyvin vaikeaa tunnistaa taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä. Haittoja sen sijaan on runsaasti. Vähimmäisomistusvaade… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutoksesta ei löydy hyötyjä – vain runsaasti taloudellisia ja toiminnallisia haittoja - Ylitornio: Lakimuutos lisäisi työmäärää ja pakottaisi kunnat ostamaan asiantuntijapalveluja
”Muutos aiheuttaisi merkittävän työmäärän tarvittavien muutosten valmistelemiseksi sekä sen arvioimiseksi, miten palvelut jatkossa järjestetään.… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos lisäisi työmäärää ja pakottaisi kunnat ostamaan asiantuntijapalveluja - Ylitornio: Lakimuutos nostaisi ICT-palveluiden kustannukset rajusti ja vaikeuttaisi osaajien saatavuutta
”Muutos koskisi esimerkiksi jätehuoltoa, ICT-palveluita ja ruokahuoltoa. Isoin muutos tulisi ICT- palveluihin. Muutos vaikuttaisi… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos nostaisi ICT-palveluiden kustannukset rajusti ja vaikeuttaisi osaajien saatavuutta - Ylitornio: 10 %:n omistusvaatimus on toimimaton ja eriarvoinen pienille kunnille
”Lakiehdotuksessa esitetty sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva 10 prosentin vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen, eikä ole toteutettavissa… Lue lisää: Ylitornio: 10 %:n omistusvaatimus on toimimaton ja eriarvoinen pienille kunnille - Kotka: Ehdotetusta omistusosuusvaatimuksesta tulee luopua kokonaan
”Ensisijaisesti ehdotetusta sidosyksiköiden omistusosuusvaatimuksesta tulee luopua kokonaisuudessaan. Toissijaisesti viitataan Kuntaliiton mietinnöstä jättämään eriävän mielipiteen… Lue lisää: Kotka: Ehdotetusta omistusosuusvaatimuksesta tulee luopua kokonaan - Kotka: Markkinoilta ei löydy asiantuntijoita lakimuutoksen vaatimiin yhtiöjärjestelyihin
”Ehdotetuista muutoksista johtuva tarve kilpailuttaa nyt sidosyksiköiltä tehtäviä hankintoja sekä sidosyksikköihin tehtävät yhtiöjärjestelyt ovat… Lue lisää: Kotka: Markkinoilta ei löydy asiantuntijoita lakimuutoksen vaatimiin yhtiöjärjestelyihin - Kotka: Lakimuutos vaarantaa sidosyksiköiden jatkuvuuden ja johtaa yhtiöiden ulosostoihin
”Sen lisäksi, mitä yllä olevassa vastauksessa on todettu, todetaan seuraavaa: Vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus velvoittaa… Lue lisää: Kotka: Lakimuutos vaarantaa sidosyksiköiden jatkuvuuden ja johtaa yhtiöiden ulosostoihin - Kotka: Osuusvaatimus aiheuttaa hallinnollista sekavuutta ja rahoitusriskejä
”Vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus velvoittaa yhtiöjärjestelyihin ja hajottamaan toimintoja kaikissa sidosyksiköissä, joissa vähimmäisomistusvaatimus ei toteudu… Lue lisää: Kotka: Osuusvaatimus aiheuttaa hallinnollista sekavuutta ja rahoitusriskejä - Kotka: 10 % omistusvaatimus romuttaisi alueelliset jäte- ja joukkoliikenneratkaisut
”Kotkan kaupunki vastustaa sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevaa lakiehdotusta. Ehdotus sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta on vaikeasti… Lue lisää: Kotka: 10 % omistusvaatimus romuttaisi alueelliset jäte- ja joukkoliikenneratkaisut - Kotka: Lakimuutos johtaa turhiin yhtiöjärjestelyihin ja lisäkustannuksiin
”Muutosehdotuksen hallitusohjelman mukainen esitys sidosyksiköiden käytön rajoittamiseksi hankintojen toteuttamisessa, asettamalla sidosyksikön omistukselle yleisen edun… Lue lisää: Kotka: Lakimuutos johtaa turhiin yhtiöjärjestelyihin ja lisäkustannuksiin - Pori: 1,5 vuoden siirtymäaika on epärealistisen lyhyt ja aiheuttaa haittoja kunnille
”Siirtymäaika 1,5 vuotta vaikuttaa epärealistisen lyhyeltä ajalta sopeuttaa nykytilanne uuteen esimerkiksi palvelujen ja järjestelmien… Lue lisää: Pori: 1,5 vuoden siirtymäaika on epärealistisen lyhyt ja aiheuttaa haittoja kunnille - Pori: Lakimuutos loisi jatkuvan siirtymäajan – kunnille hallinnollista ja taloudellista kuormaa
”Sopimukset perustuvat volyymiin. Kun volyymit tippuvat omistajien vähentyessä, kustannukset nousevat vääjäämättä. Lisäksi sopimuksissa saattaa… Lue lisää: Pori: Lakimuutos loisi jatkuvan siirtymäajan – kunnille hallinnollista ja taloudellista kuormaa - Pori: Kilpailuttaminen lyhyin määräajoin aiheuttaa lisäkuluja ja heikentää toimintojen sujuvuutta
”Laajojen, pitkäjänteisten ja järjestelmäpainotteisten palvelujen kilpailuttaminen suhteellisen lyhyin määräajoin saattaa johtaa siihen, että sopimuskumppanin… Lue lisää: Pori: Kilpailuttaminen lyhyin määräajoin aiheuttaa lisäkuluja ja heikentää toimintojen sujuvuutta - Pori: Vähimmäisomistusvaatimus on liian mustavalkoinen ja sivuuttaa sidosyksiköiden tarkoituksen
”Esitetty vaatimus sidosyksiköiden vähimmäisomistuksesta on ns. mustavalkoinen. Se ei huomioi yhtiöiden toimialaa tai toiminnan… Lue lisää: Pori: Vähimmäisomistusvaatimus on liian mustavalkoinen ja sivuuttaa sidosyksiköiden tarkoituksen - Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta
”Esitetty siirtymäaika ei ole realistinen. Muutos edellyttää sidosyksikön palveluista irtautumista ja palvelutuotannon uudelleenjärjestämistä. Kyse… Lue lisää: Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta - Haapajärvi: Lakimuutos pahentaa kaupungin taloustilannetta ja vie kohti pakkoliitosta
”Muutos ei tuo mitään taloudellisia hyötyjä. Päinvastoin se ajaa jo nyt arviointimenettelyssä olevan kaupungin… Lue lisää: Haapajärvi: Lakimuutos pahentaa kaupungin taloustilannetta ja vie kohti pakkoliitosta - Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi
”Haapajärven kaupungin omistus PPE Köökistä, Joki ICT:stä ja Vestiasta jää merkittävästi alle 10 %… Lue lisää: Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi - Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia
”Esitetty 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus aiheuttaa merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja harvaan asuttujen… Lue lisää: Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia - Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon
”Lakiesityksessä ehdotettu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Tämä johtuu esityksen puutteellisesta… Lue lisää: Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon - Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja
”In house-sääntelyn 10 % omistusraja rikkoo suurella vaivalla rakennetut alueen kuntien yhteistyörakenteet. Haapajärven kaupungin… Lue lisää: Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja - Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan
”Siirtymäaikaa vaativia toimenpiteitä olisivat nykyisten sidosyksikköjen kautta hankittujen tukipalveluiden uudelleenjärjestelyt, olemassa olevien sopimusten purkamiseen… Lue lisää: Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan - Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos
”Siirtymäajat eivät ole riittäviä eivätkä realistisia huomioiden sopimusten purkamisen, kilpailutusten valmistelun sekä niiden toteuttamisen… Lue lisää: Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos - Kempele: Esitys ei tuo taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä
”Kempeleen kunnalle muutoksesta ei ole aiheutumassa taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä. Palveluiden järjestämisen kokonaiskustannus kasvaa… Lue lisää: Kempele: Esitys ei tuo taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä - Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat
”Pienillä ja keskisuurilla kunnilla on suuria organisaatioita heikommat resurssit ja osaaminen järjestää tarvitsemiaan tukipalveluita… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat - Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut
”Esitetty vähimmäisomistusvaatimus kohdistuu ensisijaisesti pieniin ja keskisuuriin kuntiin sekä niiden mahdollisuuksiin tehdä alueellista yhteistyötä… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut - Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
”Kempeleen kunta ei kannata sidosyksikköjä vähimmäisomistusta koskevaa esitystä. Vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen… Lue lisää: Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen - Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille
”Jos tiukasta omistusrajasta ei luovuta, tulisi säätää laajat poikkeusmahdollisuudet, joissa eri alojen, alueiden ja… Lue lisää: Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille - Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä
”Iisalmen kaupungille merkittävän raskaita toimenpiteitä aiheuttaisivat yhtiöiden uudelleenorganisointi, osakekaupat, sopimusten irtisanomiset ja siirtymävaiheen investoinnit,… Lue lisää: Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä - Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu
”Esitetty siirtymäaika on aivan liian lyhyt, sillä yhtiöiden purkaminen, omistusosuuksien uudelleenjärjestely ja palvelurakenteen uudet… Lue lisää: Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu - Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla
”Mahdolliset hyödyt perustuvat lähinnä oletukseen kilpailun kasvusta, mutta tällainen kilpailun lisääntyminen ole on erittäin… Lue lisää: Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla - Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
”Muutos vaatisi omistusjärjestelyjen vuoksi merkittävää lisätyötä ja siten kasvavia kustannuksia. Tähän asti hyvin toimineet… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden - Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta
”Esitetty muutos tarkoittaa useiden satojen, toimivien ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön perustuvien yhtiöiden uudelleenjärjestelyjä. Tämä aiheuttaa… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta - Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista
”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaatimuksen tiukentaminen ei ole tarkoituksenmukaista eikä toteuttamiskelpoinen. Vaatimuksessa ei ole huomioitu todellista määräysvaltaa,… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista - Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta
”Pakottavana sääntelynä esitetyt keinot voivat kasvattaa hallinnollista taakkaa ja johtaa päällekkäiseen hallinnolliseen työhön sekä… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta - Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa
”Hankinnan jakaminen osiin (75 §) voi olla hyödyllinen keino, mutta samalla on huomioitava, että… Lue lisää: Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa - Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen
”Lähtökohtaisesti hankintoihin käytettävät resurssit ovat tiukat ja mikäli ehdotetut muutokset toteutuvatkokonaisuudessaan aiheuttavat ne hankintayksiköille… Lue lisää: Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen - Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi
”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskeva kirjaus aiheuttaa merkittäviä siirtymäaikaa vaativiatoimenpiteitä, jotka vaikuttavat laajasti… Lue lisää: Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi - Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
”Nurmijärven kunta katsoo, että esitetyt sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat ovat riittämättömiä toimenpiteidensuunnitteluun ja toteuttamiseen. Kaikkien… Lue lisää: Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden - Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia
”Muutoksesta on vaikea löytää pitkällä aikavälillä merkittäviä hyötyjä. Kilpailua syntyy jo nykyisessä rakenteessaluontevasti ja… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia - Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin
”Nurmijärven kunta arvioi, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusrajaa koskeva sääntelyaiheuttaa merkittäviä haasteita ja vaatii… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin - Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut
”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskevan muutoksen toteuttaminen esitetyllä tavalla aiheuttaisimerkittäviä toimenpiteitä ja kustannuksia… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut - Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen
”Nurmijärven kunta katsoo, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimusei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen.… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen - Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä - Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä
”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä - Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät
”Odotettavissa on, että hankintahenkilöstön määrä, hankintojen kustannukset ja hallinnollisen työn määräkunnissa kasvaa. Esitys rajoittaa… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät - Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa
”Perustuslain (731/1999) 121 §:n mukaisen kunnallisen itsehallinnon mukaan kunnalla on oikeus päättää palveluidensa järjestämisestä.… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa - Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman
”Siirtymäaikana Järvenpään kaupungin tulisi organisoida uudelleen omistuksensa useampaan yhtiöön lukuisten muiden omistajien kanssa. Siirtymäajan… Lue lisää: Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman - Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön
”Minkään pituisella siirtymäajalla tästä muutoksesta ei saada taloudellisesti järkevää. Mikäli uudistus menisi tällaisenaan tai… Lue lisää: Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön - Järvenpää: Uudistus ei toisi hyötyä kunnille, sidosyksiköille eikä markkinoille
”On vaikea nähdä, että uudistus toisi mitään hyötyä Järvenpään kaupungille, sidosyksiköille tai markkinoille.” - Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin
”Yhtiöjärjestelyjen ratkaisu ei ole Järvenpään käsissä, emmekä voi ennakoida saammeko ratkaisut sovittua yhteisymmärryksessä muiden… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin - Järvenpää: Hankintalain muutos uhkaa palkanmaksua, taloushallintoa ja peruspalveluja
”Järvenpään kaupungin sidosyksikköhankinnat, joissa 10 prosentin omistajuusvaatimus ei täyty, koskevat jätehuollon hankinnan lisäksi kahdeksaa… Lue lisää: Järvenpää: Hankintalain muutos uhkaa palkanmaksua, taloushallintoa ja peruspalveluja - Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle
”Vaikutustenarviointi on sen juridisten ja käytännön vaikutusten osalta äärimmäisen hankalaa. Kuten Kuntaliitto on omassa… Lue lisää: Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle - Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita
”Vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen.Käytännössä sidosyksiköiden omistajuuksien uudelleenjärjestelyt eivät kaikissa tapauksissa ole toteuttamiskelpoisia;… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita - Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä
”Esitetyt keinot vastaavat osittain asetettuihin tavoitteisiin, mutta erityisesti 10 miljoonan euron raja markkinakartoituksen pakollisuudelle… Lue lisää: Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä - Järvenpää: Uudelleenkilpailuttaminen lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja
”125 §: On huomattava, että uudelleen kilpailuttaminen ei tuota välttämättä sen enempää uusia tarjouksia,… Lue lisää: Järvenpää: Uudelleenkilpailuttaminen lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja - Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi
”Lakiehdotuksen 80 §:ssä on ennallaan rajaus, jonka perusteella esim. työturvallisuusrikokset tai uusista pykälään lisättävistä… Lue lisää: Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi - Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin
”Jos muutos toteutettaisiin, niin alueellinen palvelutuotanto pitäisi rakentaa uudelleen. Nykyisten kunnallisten yhtiöiden tullessa pilkotuksi… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin - Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta
”Lohjan kaupunki pitää erityisen huolestuttavana, että näin merkittävästä uudistuksesta ei ole tehty vaikutustenarviointia.Valtioneuvoston lainvalmistelun… Lue lisää: Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta - Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä
”Lohjan kaupunki katsoo, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja olisi vaikeasti… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä - Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja
”Lohjan kaupungin näkemyksen mukaan esitetty hallitusohjelmaan perustuva muutos viivästyttäisi kuntien hankintaprosesseja ja tulisi käytännössä… Lue lisää: Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja