Lausunnot
- Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta”Esitetty siirtymäaika ei ole realistinen. Muutos edellyttää sidosyksikön palveluista irtautumista ja palvelutuotannon uudelleenjärjestämistä. Kyse… Lue lisää: Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta
- Haapajärvi: Lakimuutos pahentaa kaupungin taloustilannetta ja vie kohti pakkoliitosta”Muutos ei tuo mitään taloudellisia hyötyjä. Päinvastoin se ajaa jo nyt arviointimenettelyssä olevan kaupungin… Lue lisää: Haapajärvi: Lakimuutos pahentaa kaupungin taloustilannetta ja vie kohti pakkoliitosta
- Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi”Haapajärven kaupungin omistus PPE Köökistä, Joki ICT:stä ja Vestiasta jää merkittävästi alle 10 %… Lue lisää: Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi
- Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia”Esitetty 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus aiheuttaa merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja harvaan asuttujen… Lue lisää: Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia
- Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon”Lakiesityksessä ehdotettu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Tämä johtuu esityksen puutteellisesta… Lue lisää: Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon
- Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja”In house-sääntelyn 10 % omistusraja rikkoo suurella vaivalla rakennetut alueen kuntien yhteistyörakenteet. Haapajärven kaupungin… Lue lisää: Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja
- Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan”Siirtymäaikaa vaativia toimenpiteitä olisivat nykyisten sidosyksikköjen kautta hankittujen tukipalveluiden uudelleenjärjestelyt, olemassa olevien sopimusten purkamiseen… Lue lisää: Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan
- Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos”Siirtymäajat eivät ole riittäviä eivätkä realistisia huomioiden sopimusten purkamisen, kilpailutusten valmistelun sekä niiden toteuttamisen… Lue lisää: Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos
- Kempele: Esitys ei tuo taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä”Kempeleen kunnalle muutoksesta ei ole aiheutumassa taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä. Palveluiden järjestämisen kokonaiskustannus kasvaa… Lue lisää: Kempele: Esitys ei tuo taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä
- Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat”Pienillä ja keskisuurilla kunnilla on suuria organisaatioita heikommat resurssit ja osaaminen järjestää tarvitsemiaan tukipalveluita… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat
- Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut”Esitetty vähimmäisomistusvaatimus kohdistuu ensisijaisesti pieniin ja keskisuuriin kuntiin sekä niiden mahdollisuuksiin tehdä alueellista yhteistyötä… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut
- Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen”Kempeleen kunta ei kannata sidosyksikköjä vähimmäisomistusta koskevaa esitystä. Vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen… Lue lisää: Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
- Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille”Jos tiukasta omistusrajasta ei luovuta, tulisi säätää laajat poikkeusmahdollisuudet, joissa eri alojen, alueiden ja… Lue lisää: Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille
- Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä”Iisalmen kaupungille merkittävän raskaita toimenpiteitä aiheuttaisivat yhtiöiden uudelleenorganisointi, osakekaupat, sopimusten irtisanomiset ja siirtymävaiheen investoinnit,… Lue lisää: Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä
- Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu”Esitetty siirtymäaika on aivan liian lyhyt, sillä yhtiöiden purkaminen, omistusosuuksien uudelleenjärjestely ja palvelurakenteen uudet… Lue lisää: Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu
- Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla”Mahdolliset hyödyt perustuvat lähinnä oletukseen kilpailun kasvusta, mutta tällainen kilpailun lisääntyminen ole on erittäin… Lue lisää: Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla
- Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden”Muutos vaatisi omistusjärjestelyjen vuoksi merkittävää lisätyötä ja siten kasvavia kustannuksia. Tähän asti hyvin toimineet… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
- Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta”Esitetty muutos tarkoittaa useiden satojen, toimivien ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön perustuvien yhtiöiden uudelleenjärjestelyjä. Tämä aiheuttaa… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta
- Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaatimuksen tiukentaminen ei ole tarkoituksenmukaista eikä toteuttamiskelpoinen. Vaatimuksessa ei ole huomioitu todellista määräysvaltaa,… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista
- Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta”Pakottavana sääntelynä esitetyt keinot voivat kasvattaa hallinnollista taakkaa ja johtaa päällekkäiseen hallinnolliseen työhön sekä… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta
- Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa”Hankinnan jakaminen osiin (75 §) voi olla hyödyllinen keino, mutta samalla on huomioitava, että… Lue lisää: Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa
- Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen”Lähtökohtaisesti hankintoihin käytettävät resurssit ovat tiukat ja mikäli ehdotetut muutokset toteutuvatkokonaisuudessaan aiheuttavat ne hankintayksiköille… Lue lisää: Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen
- Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskeva kirjaus aiheuttaa merkittäviä siirtymäaikaa vaativiatoimenpiteitä, jotka vaikuttavat laajasti… Lue lisää: Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi
- Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden”Nurmijärven kunta katsoo, että esitetyt sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat ovat riittämättömiä toimenpiteidensuunnitteluun ja toteuttamiseen. Kaikkien… Lue lisää: Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
- Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia”Muutoksesta on vaikea löytää pitkällä aikavälillä merkittäviä hyötyjä. Kilpailua syntyy jo nykyisessä rakenteessaluontevasti ja… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia
- Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin”Nurmijärven kunta arvioi, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusrajaa koskeva sääntelyaiheuttaa merkittäviä haasteita ja vaatii… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin
- Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskevan muutoksen toteuttaminen esitetyllä tavalla aiheuttaisimerkittäviä toimenpiteitä ja kustannuksia… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut
- Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen”Nurmijärven kunta katsoo, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimusei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen.… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen
- Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
- Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä
- Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät”Odotettavissa on, että hankintahenkilöstön määrä, hankintojen kustannukset ja hallinnollisen työn määräkunnissa kasvaa. Esitys rajoittaa… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät
- Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa”Perustuslain (731/1999) 121 §:n mukaisen kunnallisen itsehallinnon mukaan kunnalla on oikeus päättää palveluidensa järjestämisestä.… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa
- Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman”Siirtymäaikana Järvenpään kaupungin tulisi organisoida uudelleen omistuksensa useampaan yhtiöön lukuisten muiden omistajien kanssa. Siirtymäajan… Lue lisää: Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman
- Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön”Minkään pituisella siirtymäajalla tästä muutoksesta ei saada taloudellisesti järkevää. Mikäli uudistus menisi tällaisenaan tai… Lue lisää: Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön
- Järvenpää: Uudistus ei toisi hyötyä kunnille, sidosyksiköille eikä markkinoille”On vaikea nähdä, että uudistus toisi mitään hyötyä Järvenpään kaupungille, sidosyksiköille tai markkinoille.”
- Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin”Yhtiöjärjestelyjen ratkaisu ei ole Järvenpään käsissä, emmekä voi ennakoida saammeko ratkaisut sovittua yhteisymmärryksessä muiden… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin
- Järvenpää: Hankintalain muutos uhkaa palkanmaksua, taloushallintoa ja peruspalveluja”Järvenpään kaupungin sidosyksikköhankinnat, joissa 10 prosentin omistajuusvaatimus ei täyty, koskevat jätehuollon hankinnan lisäksi kahdeksaa… Lue lisää: Järvenpää: Hankintalain muutos uhkaa palkanmaksua, taloushallintoa ja peruspalveluja
- Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle”Vaikutustenarviointi on sen juridisten ja käytännön vaikutusten osalta äärimmäisen hankalaa. Kuten Kuntaliitto on omassa… Lue lisää: Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle
- Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita”Vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen.Käytännössä sidosyksiköiden omistajuuksien uudelleenjärjestelyt eivät kaikissa tapauksissa ole toteuttamiskelpoisia;… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita
- Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä”Esitetyt keinot vastaavat osittain asetettuihin tavoitteisiin, mutta erityisesti 10 miljoonan euron raja markkinakartoituksen pakollisuudelle… Lue lisää: Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä
- Järvenpää: Uudelleenkilpailuttaminen lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja”125 §: On huomattava, että uudelleen kilpailuttaminen ei tuota välttämättä sen enempää uusia tarjouksia,… Lue lisää: Järvenpää: Uudelleenkilpailuttaminen lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja
- Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi”Lakiehdotuksen 80 §:ssä on ennallaan rajaus, jonka perusteella esim. työturvallisuusrikokset tai uusista pykälään lisättävistä… Lue lisää: Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi
- Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin”Jos muutos toteutettaisiin, niin alueellinen palvelutuotanto pitäisi rakentaa uudelleen. Nykyisten kunnallisten yhtiöiden tullessa pilkotuksi… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin
- Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta”Lohjan kaupunki pitää erityisen huolestuttavana, että näin merkittävästä uudistuksesta ei ole tehty vaikutustenarviointia.Valtioneuvoston lainvalmistelun… Lue lisää: Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta
- Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä”Lohjan kaupunki katsoo, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja olisi vaikeasti… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä
- Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja”Lohjan kaupungin näkemyksen mukaan esitetty hallitusohjelmaan perustuva muutos viivästyttäisi kuntien hankintaprosesseja ja tulisi käytännössä… Lue lisää: Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja
- Hyvinkää: Ehdotus sivuuttaa perustuslain rahoitusperiaatteen ja lisää kuntien hallinnollisia tehtäviä”Perustuslain 121 §:n 2 momentin mukaan kuntien hallinnon yleisistä perusteista säädetään lailla.Tämä sääntelyvaraus ei… Lue lisää: Hyvinkää: Ehdotus sivuuttaa perustuslain rahoitusperiaatteen ja lisää kuntien hallinnollisia tehtäviä
- Hyvinkää: Hallinnollinen taakka ei vähene esityksen mukaisella muutoksella”Hyvinkään kaupunki toteaa, että rikosrekisteriotteiden tarkastamisvelvoitteetta ei ole syytä poistaa.Rikosrekisteriotteiden tarkistaminen on nykyisin hyvin… Lue lisää: Hyvinkää: Hallinnollinen taakka ei vähene esityksen mukaisella muutoksella
- Hyvinkää: Muutos aiheuttaa valtavasti lisätyötä ja vaatii laajoja omistus- ja yritysjärjestelyjä”Hyvinkään kaupunki toteaa, että muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä. Työmäärä riippuu toteutettavista järjestelyistä. Siirtymäaikaa… Lue lisää: Hyvinkää: Muutos aiheuttaa valtavasti lisätyötä ja vaatii laajoja omistus- ja yritysjärjestelyjä
- Hyvinkää: Ehdotettu siirtymäaika riittämätön, vaarantaa kuntien palveluiden jatkuvuuden”Hyvinkään kaupungin näkemyksen mukaan ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika (jätehuollossa 2,5vuotta) ei riitä. Kansallisen valmistelun… Lue lisää: Hyvinkää: Ehdotettu siirtymäaika riittämätön, vaarantaa kuntien palveluiden jatkuvuuden
- Hyvinkää: Muutokset lisäävät työtä ja kustannuksia ilman tunnistettavia hyötyjä”Hyvinkään kaupungille muutoksesta syntyisi merkittävissä määrin lisää työtä ja sekä kertaluonteisiamuutoskustannuksia että vuosittain jatkuvien… Lue lisää: Hyvinkää: Muutokset lisäävät työtä ja kustannuksia ilman tunnistettavia hyötyjä
- Hyvinkää: Lyhyt siirtymäaika ja omistusjärjestelyt nostavat kustannuksia ja vaativat merkittäviä resursseja”Omistusjärjestelyistä sidosyksiköissä on sovittava yhdessä muiden osakkaiden kanssa, mikä vaatiineuvotteluja ja apua riippumattomilta asiantuntijoilta.… Lue lisää: Hyvinkää: Lyhyt siirtymäaika ja omistusjärjestelyt nostavat kustannuksia ja vaativat merkittäviä resursseja
- Hyvinkää: Taloushallinnon palveluiden järjestäminen uudelleen aiheuttaa mittavia muutoskustannuksia”Hyvinkään kaupunki käyttää sidosyksiköitä vain tilanteissa, joissa se on katsottu kaupungin omistajapolitiikan, alueellisen elinvoiman,… Lue lisää: Hyvinkää: Taloushallinnon palveluiden järjestäminen uudelleen aiheuttaa mittavia muutoskustannuksia
- Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ja lyhyt siirtymäaika vaarantavat perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden”Hyvinkään kaupunki toteaa, että sidosyksiköiden omistusosuuden 10 % vähimmäisvaatimus ja erityisesti nyt ehdotettu lyhyt… Lue lisää: Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ja lyhyt siirtymäaika vaarantavat perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden
- Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kanssa”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Hyvinkään kaupunki katsoo,… Lue lisää: Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kanssa
- Hyvinkää: Ehdotetut muutokset kaventavat harkintavaltaa ja lisäävät hallinnollisia velvoitteita”Hyvinkään kaupunki viittaa edellä lausuttuun. Hankintalain 65§:än esitettyä muutosta lukuun ottamatta keinot eivät ole… Lue lisää: Hyvinkää: Ehdotetut muutokset kaventavat harkintavaltaa ja lisäävät hallinnollisia velvoitteita
- Hyvinkää: Uudistus ei helpota hankintoja, vaan jatkaa aiempien uudistusten ongelmia”Hyvinkään kaupungin kokemusten mukaan yksikään aiempi hankintalakiuudistus ei ole helpottanut tarjoajien eikä hankintayksiköiden työtä… Lue lisää: Hyvinkää: Uudistus ei helpota hankintoja, vaan jatkaa aiempien uudistusten ongelmia
- Hyvinkää: Esitys lisää kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, ei paranna kilpailua”Ehdotetut toimenpiteet eivät kuitenkaan johda tavoitteen saavuttamiseen vaan heikentävät kuntien tehokkuutta, nostavat kustannuksia ja… Lue lisää: Hyvinkää: Esitys lisää kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, ei paranna kilpailua
- Järviseudun Työterveys: Esitys tuhoaa kustannustehokkaiden sidosyksiköiden toimintaedellytykset”Esityksen mukaiset toimet heikentävät pk-yritysten osallistumismahdollisuuksia entisestään ja lisäävät erittäin runsaasti kuntien, hyvinvointialueiden sekä… Lue lisää: Järviseudun Työterveys: Esitys tuhoaa kustannustehokkaiden sidosyksiköiden toimintaedellytykset
- Maaseutupoliitiikka: Esitys sivuuttaa maaseudun pk-yritysten aluetaloudellisen merkityksen”Pienten ja keskisuurten yritysten maaseudun elinvoimaa ylläpitävät palvelut ovat keskeisessä roolissa aluetaloudellisten vaikutusten kohdistumisessa… Lue lisää: Maaseutupoliitiikka: Esitys sivuuttaa maaseudun pk-yritysten aluetaloudellisen merkityksen
- MTK-Satakunta: Julkisten ruokahankintojen eurot valuvat ulkomaille, ellei kotimaisuutta turvata”Suomalainen ruoantuotanto on huoltovarmuuden ja aluetaloudellisen elinvoiman kannalta keskeinen tekijä. Julkisten elintarvikehankintojen merkitys on… Lue lisää: MTK-Satakunta: Julkisten ruokahankintojen eurot valuvat ulkomaille, ellei kotimaisuutta turvata
- Tampere: Lakimuutos romuttaa elinkeinoyhtiöiden asiakaslähtöisen mallin”Elinkeinopoliittiset in-house yhtiöt ovat tärkeitä myös järjestettäessä kuntien välistä maankäyttö- ja elinkeinopoliittista yhteistyötä, joka… Lue lisää: Tampere: Lakimuutos romuttaa elinkeinoyhtiöiden asiakaslähtöisen mallin
- Tampere: Esitys hajottaa elinkeinoyhtiöt ja heikentää talousaluetasoista rakennetta”Mikäli lainsäädäntö ei mahdollistaisi useiden kuntien omistamia elinkeinoyhtiöitä, joissa omistusosuus voi olla seudun kunnan… Lue lisää: Tampere: Esitys hajottaa elinkeinoyhtiöt ja heikentää talousaluetasoista rakennetta
- Veteli: Esitys ei mahdollista kestäviä ratkaisuja omaisuuden ja henkilöstön osalta”Siirtymäajat ovat riittämättömät. Tarvitaan useiden vuosien siirtymäaika, jotta palvelut voidaan turvata ja hakea uusia… Lue lisää: Veteli: Esitys ei mahdollista kestäviä ratkaisuja omaisuuden ja henkilöstön osalta
- Joki ICT: Vähimmäisomistusvaade aiheuttaa pienille kunnille yli 10 miljoonan euron lisäkustannukse”Kunnat ja kuntayhtymät ovat alun perin keskittäneet ICT-palvelutoiminnan ja sen kehittämisen alueellisesti toimivaan sidosyksikköön… Lue lisää: Joki ICT: Vähimmäisomistusvaade aiheuttaa pienille kunnille yli 10 miljoonan euron lisäkustannukse
- Heinola: Esitys heikentää kuntien elinkeinopalveluita ja aluetaloutta”Osakkeen hinnanmuodostus edellyttää neuvotteluja ja molempien osapuolien suostumusta hinnanmäärittelyyn. Mikäli omistusjärjestelyt eivät onnistu, heikentää… Lue lisää: Heinola: Esitys heikentää kuntien elinkeinopalveluita ja aluetaloutta
- Saimaan Tukipalvelut Oy: Vähimmäisomistus johtaa palvelujen keskittymiseen suuryrityksille”Vähimmäisomistuksen määrittäminen voi johtaa tilanteeseen, jossa merkittäviä palvelukokonaisuuksia tuotetaan ulkomaalaisomisteisten yritysten toimesta. Vaikuttavuusarviointi siitä,… Lue lisää: Saimaan Tukipalvelut Oy: Vähimmäisomistus johtaa palvelujen keskittymiseen suuryrityksille
- Joki ICT: Esitys romuttaa sidosyksikön tuoman yhteistyön ja aluetaloudelliset hyödyt”Huutava osaajapula: Harvaanasuttujen alueiden pienillä ja keskisuurilla kunnilla on vain harvoissa tapauksissa tietohallinto-osaajia. Myös… Lue lisää: Joki ICT: Esitys romuttaa sidosyksikön tuoman yhteistyön ja aluetaloudelliset hyödyt
- Rantasalmi: Nykyinen laki tukee aluetaloutta paremmin kuin ehdotettu muutos”Osalla hankinnoista on aluetaloudellista merkitystä, jonka kunnat ovat ymmärtäneet omassa toiminnassaan nykyisen voimassa olevan… Lue lisää: Rantasalmi: Nykyinen laki tukee aluetaloutta paremmin kuin ehdotettu muutos
- Satakunnan hyvinvointialue: Suuret volyymit sulkevat pienyritykset ulos hankinnoista”On varsin epätodennäköistä, että tavoitteena oleva pienten yritysten toimiminen hyvinvointialueen palveluntuottajina tulisi toteutumaan, koska… Lue lisää: Satakunnan hyvinvointialue: Suuret volyymit sulkevat pienyritykset ulos hankinnoista
- Servica: Kilpailua voidaan lisätä paremmin kehittämällä osaamista kuin lakia kiristämällä”Kilpailun lisäämistä voisikin pyrkiä edistämään ensiksi muilla keinoin kuin hankintalakia muuttamalla. Kilpailun lisäämistä julkisten… Lue lisää: Servica: Kilpailua voidaan lisätä paremmin kehittämällä osaamista kuin lakia kiristämällä
- HUS-yhtymä: Kilpailun lisääminen ei onnistu hankintalain kiristyksillä keskittyneillä markkinoilla”On syytä olettaa, että hyvinvointialueet ja HUS-yhtymä ovat hankintaosaamisen keskittymisen ja hankintayksikkökohtaisten suurempien volyymien… Lue lisää: HUS-yhtymä: Kilpailun lisääminen ei onnistu hankintalain kiristyksillä keskittyneillä markkinoilla
- Etelä-Karjalan hyvinvointialue: 10 % omistusraja perusteeton ja tavoitteiden vastainen”Esityksessä edistetään myös huoltovarmuuden ja turvallisuusnäkökohtien huomioimista hankinnoissa, jota koskevia muutosehdotuksia hyvinvointialue pitää perusteltuina,… Lue lisää: Etelä-Karjalan hyvinvointialue: 10 % omistusraja perusteeton ja tavoitteiden vastainen
- HYVIL: Vaikutustenarvioinnit puuttuvat – esitys ei voi edetä ilman niitä”Vaikutustenarvioinnit ovat esityksessä puutteelliset tai niitä ei ole lainkaan. Esityksessä ehdotetaan merkittäviä muutoksia hankintalakiin,… Lue lisää: HYVIL: Vaikutustenarvioinnit puuttuvat – esitys ei voi edetä ilman niitä
- Pirkanmaan hyvinvointialue: 10 % omistusvaade kasvattaa kustannuksia ja lisää tehottomuutta”Muutoksella tavoiteltavia säästöjä ja tehokkuuden lisäämistä ei saavuteta, vaan itse asiassa muutosten myötä kustannukset… Lue lisää: Pirkanmaan hyvinvointialue: 10 % omistusvaade kasvattaa kustannuksia ja lisää tehottomuutta
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: Sääntelyn kiristäminen ei lisää kilpailua vaan hallinnollista taakkaa”Hyvinvointialue kuitenkin huomauttaa, että sääntelyn lisääminen ja kiristäminen ei välttämättä ole oikea keino saada… Lue lisää: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: Sääntelyn kiristäminen ei lisää kilpailua vaan hallinnollista taakkaa
- Ammattiliitto Jyty: Esitys lisää kustannuksia ja voi vaarantaa julkiset palvelut”Ammattiliitto Jyty pitää esityksen yleisiä tavoitteita ja päämääriä – julkisten hankintojen tehokkuuden parantamista, kustannussäästöjä… Lue lisää: Ammattiliitto Jyty: Esitys lisää kustannuksia ja voi vaarantaa julkiset palvelut
- Pohjois-Savon hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa kalliimpiin ja huonompiin palveluihin”Esityksessä olevista keinoista kaikki eivät johda näiden saavuttamiseen, vaan voivat jopa toimia niitä vastaan… Lue lisää: Pohjois-Savon hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa kalliimpiin ja huonompiin palveluihin
- Tuomi Logistiikka: 10 % omistusvaade nostaisi julkisen sektorin kustannuksia jopa 600 miljoonaa vuodessa”Kustannusvaikutusten laskelmien mukaan kuntien ja hyvinvointialueiden yhteishankintayhtiöitä edustava Kustos ry on arvioinut, että ehdotettu… Lue lisää: Tuomi Logistiikka: 10 % omistusvaade nostaisi julkisen sektorin kustannuksia jopa 600 miljoonaa vuodessa
- Kanta-Hämeen hyvinvointialue: Vaikutusarviointi puutteellinen – todelliset kustannukset jopa 1–2 miljardia”Lainvalmistelun vaikutustenarvio-ohjeen mukaan vaikutusarvioinnin laajuus ja yksityiskohtaisuus on suhteutettava lainvalmisteluhankkeen sisältöön ja odotettavissa olevien… Lue lisää: Kanta-Hämeen hyvinvointialue: Vaikutusarviointi puutteellinen – todelliset kustannukset jopa 1–2 miljardia
- Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue: Ehdotetut muutokset sisältävät taloudellisia riskejä lyhyellä aikavälillä”Osasta ehdotetuista lisäyksistä voi syntyä taloudellisesti merkittäviä riskejä lyhyellä aikavälillä. Mietinnössä on kiinnitetty huomiota… Lue lisää: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue: Ehdotetut muutokset sisältävät taloudellisia riskejä lyhyellä aikavälillä
- Keski-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade aiheuttaa merkittäviä muutoskustannuksia ja synergiaetujen menetyksen”Keski-Suomen hyvinvointialue yhtyy Hyvil Oy:n arvioon siitä, että esityksen tavoitteet ovat osin oikeansuuntaisia, mutta… Lue lisää: Keski-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade aiheuttaa merkittäviä muutoskustannuksia ja synergiaetujen menetyksen
- Tekonivelsairaala Coxa: Esitys vaarantaa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan potilaiden hoidon”Esitysluonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi muun muassa sidosyksiköihin sovellettavasta uudesta 10 %:n vähimmäisomistusosuusvaatimuksesta. Kyseisellä muutoksella ei… Lue lisää: Tekonivelsairaala Coxa: Esitys vaarantaa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan potilaiden hoidon
- SOTEVirtuaalikirjasto: 10 % omistusvaade nostaisi hyvinvointialueiden kustannuksia”SOTEVirtuaalikirjasto järjestää ja tuottaa hyvinvointialueiden toimialaan liittyvien tieteellisten e-aineistojen hankinta- ja kirjastopalvelua sekä informaatikkopalvelua.… Lue lisää: SOTEVirtuaalikirjasto: 10 % omistusvaade nostaisi hyvinvointialueiden kustannuksia
- Maakuntien tilakeskus: 10 % omistusvaade nostaisi hyvinvointialueiden kustannuksia merkittävästi”Maakuntien tilakeskus Oy:n näkemyksen mukaan esityksen sidosyksikköjä koskevalla 10 %:n vähimmäisomistusta koskevalla vaatimuksella ei… Lue lisää: Maakuntien tilakeskus: 10 % omistusvaade nostaisi hyvinvointialueiden kustannuksia merkittävästi
- Keski-Uudenmaan hyvinvointialue: Ehdotetut muutokset lisäävät työkuormaa ja oikeudellisia riskejä”Hankintalain muutosta koskevilla ehdotuksilla pyritään lisäämään hankintojen huolellista valmistelua, markkinakartoituksen käyttöä, sekä kilpailua julkisissa… Lue lisää: Keski-Uudenmaan hyvinvointialue: Ehdotetut muutokset lisäävät työkuormaa ja oikeudellisia riskejä
- Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue: Muuntokustannukset voivat nousta jopa 1–2 miljardiin euroon”Yleisesti julkisten hankintojen houkuttelevuutta lisäisi enemmänkin sääntelyn keventäminen kuin lisääntyvät prosessivaatimukset ja valitusmahdollisuuksien lisääminen.… Lue lisää: Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue: Muuntokustannukset voivat nousta jopa 1–2 miljardiin euroon
- SKPVY: Esitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta”Lainsäädäntöä ei ole kirjoitettu tavalla, joka turvaa huoltovarmuuden, potilasturvallisuuden ja julkisen intressin/yleisen edun ja… Lue lisää: SKPVY: Esitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta
- Pirkanmaan liitto: Esitys kaventaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivia yhteistyömuotoja”Esityksen tavoitteet ovat lähtökohtaisesti hyviä, mutta esitetyllä tavalla toteutettuna niitä ei saavuteta. Esitys toteutuessaan… Lue lisää: Pirkanmaan liitto: Esitys kaventaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivia yhteistyömuotoja
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa pysyviin lisäkustannuksiin ja hallinnolliseen taakkaan”Varsinais-Suomen hyvinvointialueen näkemyksen mukaan esityksellä ei saavuteta kustannussäästöjä eikä se lisää kilpailua. Sidosyksikköjä koskevan… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa pysyviin lisäkustannuksiin ja hallinnolliseen taakkaan
- Kainuun hyvinvointialue: 1,5 vuoden siirtymäaika epärealistinen – markkinoiden resurssit eivät riitä”Hallitusohjelman tavoitteisiin säästöistä sekä kilpailun lisäämisestä pääsemiseksi on tunnistettavissa muitakin keinoja kuin sidosyksiköiden käytön… Lue lisää: Kainuun hyvinvointialue: 1,5 vuoden siirtymäaika epärealistinen – markkinoiden resurssit eivät riitä
- Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Joustavuuden rajoittaminen nostaa kustannuksia ja lisää byrokratiaa”Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on vaativa järjestämistehtävä, jonka toteuttaminen edellyttää kaikkia vapausasteita ja joustavuutta tuotantotapojen valinnassa… Lue lisää: Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Joustavuuden rajoittaminen nostaa kustannuksia ja lisää byrokratiaa
- KT: Vaikutustenarvioinnin puute vakava puute lainvalmistelussaaikutustenarvioinnin puute vakava puute lainvalmistelussa”KT ei sinänsä vastusta sidosyksiköiden käytön tiukempaa valvontaa ja pitää hyvänä, että sidosyksikössä järjestämisen… Lue lisää: KT: Vaikutustenarvioinnin puute vakava puute lainvalmistelussaaikutustenarvioinnin puute vakava puute lainvalmistelussa
- Kokkaamo Ateriapalvelut: Uudistus nostaisi kustannuksia ja heikentäisi palveluiden järjestämistä”Perustettaessa hyvinvointialueita, kuntalaki, hankintalaki ja laki hyvinvointialueista eivät ”keskustelleet keskenään”. Kunnille ei annettu muuta… Lue lisää: Kokkaamo Ateriapalvelut: Uudistus nostaisi kustannuksia ja heikentäisi palveluiden järjestämistä
- TeeSe Botnia: Uudistus uhkaa pienten yritysten asemaa ja lisää markkinakeskittymää”TeeSe Botnia käyttää jo nyt toiminnassaan paljon alihankintaa, jolla pyritään kustannustehokkuuden lisäksi lisäämään myös… Lue lisää: TeeSe Botnia: Uudistus uhkaa pienten yritysten asemaa ja lisää markkinakeskittymää
- Työplus Yhtiöt Oy: Esitys pakottaisi purkamaan 200 toimivaa yhtiötä – hallinnollinen taakka valtava ja turha”Erityisesti esitetty sidosyksiköiden vähimmäisomistusosuutta koskeva 10 %:n vaatimus aiheuttaa lisäkustannuksia ja heikentää kuntien, kuntayhty-mien… Lue lisää: Työplus Yhtiöt Oy: Esitys pakottaisi purkamaan 200 toimivaa yhtiötä – hallinnollinen taakka valtava ja turha
- Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue: 10 % omistusvaade rikkoo yhteistyömallit ja nostaa kustannuksia”Hyvinvointialue pitää esityksen yleisiä tavoitteita ja päämääriä kannatettavina. Hyvinvointialue katsoo kuitenkin, että esityksen keinot… Lue lisää: Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue: 10 % omistusvaade rikkoo yhteistyömallit ja nostaa kustannuksia
- Ähtäri: Uudistus vaikeuttaisi in-house-yhtiöiden toimintaa ja nostaisi kustannuksia”Kunnat ja hyvinvointialue eivät voi suoraan myydä toisilleen tukipalveluita, jolloin ratkaisuksi ovat jääneet In-house… Lue lisää: Ähtäri: Uudistus vaikeuttaisi in-house-yhtiöiden toimintaa ja nostaisi kustannuksia
- Etelä-Savon hyvinvointialue: 10 % omistusvaade aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia vahinkoja”Hyvinvointialuemme katsoo kuitenkin, että esityksen keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi eivät ole tehokkaita tai oikeudenmukaisia… Lue lisää: Etelä-Savon hyvinvointialue: 10 % omistusvaade aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia vahinkoja
- Lapin liitto: Lakiesitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta”Lainsäädäntöä ei ole kirjoitettu tavalla, joka turvaa huoltovarmuuden, potilasturvallisuuden ja julkisen intressin/yleisen edun ja… Lue lisää: Lapin liitto: Lakiesitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta