Vaasan vaalipiiri
Kunnat

Alahärmä, Alaveteli, Bergö, Björköby, Himanka (liitettiin Oulun vaalipiirissä sijaitsevaan Kalajokeen), Jalasjärvi, Jepua, Jurva, Kaarlela, Koivulahti, Kortesjärvi, Kälviä, Lapväärtti, Lehtimäki, Lohtaja, Maksamaa, Munsala, Nurmo, Oravainen, Peräseinäjoki, Petolahti, Pirttikylä, Purmo, Raippaluoto, Siipyy, Sulva, Teerijärvi, Tiukka, Toholampi, Töysä, Ullava, Uudenkaarlepyyn maalaiskunta, Veteli, Vähäkyrö, Vöyri-Maksamaa, Ylihärmä, Ylimarkku, Ylistaro, Ähtävä ja Öja.
Kansanedustajat
Kim Berg (SDP), Christoffer Ingo (RKP), Janne Jukkola (kokoomus), Antti Kurvinen (keskusta), Mika Lintilä (keskusta), Juha Mäenpää (perussuomalaiset), Matias Mäkynen (SDP), Anders Norrback (RKP), Mikko Ollikainen (RKP), Mauri Peltokangas (perussuomalaiset), Anne Rintamäki (perussuomalaiset), Paula Risikko (kokoomus), Mikko Savola (keskusta), Pia Sillanpää (perussuomalaiset), Joakim Strand (RKP), Peter Östman (kristillisdemokraatit)
Lausunnot
- Ilkka-Pohjalainen: Vaasan Yliopisto varoittaa hankintalain nostavan hallintokuluja – eikä palveluja siirtyisi markkinoille
Suunniteltu muutos hankintalakiin, jonka tarkoituksena on lisätä kilpailua ja avata julkisia markkinoita, käytännössä lisää kustannuksia ja hallintoa eikä avaa markkinoita… Lue lisää: Ilkka-Pohjalainen: Vaasan Yliopisto varoittaa hankintalain nostavan hallintokuluja – eikä palveluja siirtyisi markkinoille - Veteli: Esitys ei mahdollista kestäviä ratkaisuja omaisuuden ja henkilöstön osalta
”Siirtymäajat ovat riittämättömät. Tarvitaan useiden vuosien siirtymäaika, jotta palvelut voidaan turvata ja hakea uusia toiminnallisesti ja aluetaloudellisesti kestäviä ratkaisuja. Jo… Lue lisää: Veteli: Esitys ei mahdollista kestäviä ratkaisuja omaisuuden ja henkilöstön osalta - Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta” - Ähtäri: Uudistus vaikeuttaisi in-house-yhtiöiden toimintaa ja nostaisi kustannuksia
”Kunnat ja hyvinvointialue eivät voi suoraan myydä toisilleen tukipalveluita, jolloin ratkaisuksi ovat jääneet In-house yhtiöt, joiden avulla esimerkiksi ruokahuolto on… Lue lisää: Ähtäri: Uudistus vaikeuttaisi in-house-yhtiöiden toimintaa ja nostaisi kustannuksia - Kokkaamo Ateriapalvelut: 10 % -sääntö lisää kustannuksia eikä tuo säästöjä
”Taustaa: Pienet kunnat ovat suurelta osin toimineet aikaisemmin keskuskeittiöperiaatteella myyden aterioita sairaanhoitopiirille, kuntien ja kuntayhtymien sote-yksiköihin sekä kuntien varhaiskasvatukselle ja… Lue lisää: Kokkaamo Ateriapalvelut: 10 % -sääntö lisää kustannuksia eikä tuo säästöjä - Ähtäri: 10 % omistusosuus vaikeasti toteutettavissa ja epäoikeudenmukainen
”Ähtärin kaupunki katsoo, että annetussa esityksessä on monia ongelmakohtia:– Esitetty 10 prosentin vähimmäisomistusosuus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa.–… Lue lisää: Ähtäri: 10 % omistusosuus vaikeasti toteutettavissa ja epäoikeudenmukainen - Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat - Ähtäri: Kunnille ja hyvinvointialueelle lisää kustannuksia – kasvattaa hallinnon rakennetta
”Kunnat ja hyvinvointialue eivät voi suoraan myydä toisilleen tukipalveluita, jolloin ratkaisuksi ovat jääneet In-house yhtiöt, joiden avulla esimerkiksi ruokahuolto on… Lue lisää: Ähtäri: Kunnille ja hyvinvointialueelle lisää kustannuksia – kasvattaa hallinnon rakennetta - Stormossen Oy: Romuttaa hyvin toimivan kuntavastuullisen jätehuoltojärjestelmän
”Lausunnonantaja Ab Stormossen Oy:n omistaa Vaasan kaupunki (omistusosuus 54,35 %) sekä seuraavat kunnat: Mustasaari (28,26 %), Vöyri (6,52 %), Isokyrö… Lue lisää: Stormossen Oy: Romuttaa hyvin toimivan kuntavastuullisen jätehuoltojärjestelmän - Lapua: Talousvesi- tai jätevesipalveluissa sidosyksikköyksikön omistusosuuksien rajaamisella heikennetään turvallisuus ja huoltovarmuus
”Talousvesi- tai jätevesipalveluiden toimialalla esitetyllä sidosyksikköyksikön omistusosuuksien rajaamisella nimenomaan heikennettäisiin turvallisuuden ja huoltovarmuuden toteutumista merkittävästi.” - Korsnäs: De anknutna enheterna är mycket viktiga för kommunernas beredskap
”De anknutna enheterna är mycket viktiga för kommunernas beredskap, eftersom tjänster ska produceras också i situationer där det inte är… Lue lisää: Korsnäs: De anknutna enheterna är mycket viktiga för kommunernas beredskap - Isojoki: Sidosyksiköt ovat keskeisiä huoltovarmuuden kannalta
”Sidosyksiköt ovat keskeisiä huoltovarmuuden kannalta, erityisesti kriittisissä palveluissa kuten ICT, ruokahuolto ja jätehuolto. Mikäli näitä palveluita ei pystytä järjestämään tehokkaasti,… Lue lisää: Isojoki: Sidosyksiköt ovat keskeisiä huoltovarmuuden kannalta - Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue: Valtiovarainministeriön esille nostamat huolet jatkuvuuden turvaamiseksi kyberturvallisuudessa ovat oikeat
”Eriävät mielipiteet esimerkiksi ruokahuollon jatkuvuuden turvaamiseen ovat perusteltuja. Valtiovarainministeriön esille nostamat huolet esimerkiksi jatkuvuuden turvaamiseksi esim. kyberturvallisuudessa ovat oikeat, jos… Lue lisää: Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue: Valtiovarainministeriön esille nostamat huolet jatkuvuuden turvaamiseksi kyberturvallisuudessa ovat oikeat - Vaasan yliopisto: Johtaa korkeakouluissa mittaviin lisäkustannuksiin
”Sidosyksiköiden omistusosuuden vähimmäisvaatimus johtaisi korkeakouluissa mittaviin lisäkustannuksiin. Esimerkiksi Certian kautta hankitut kalliit järjestelmäinvestoinnit jouduttaisiin hankkimaan uudelleen. Vaasan yliopisto korostaa, että… Lue lisää: Vaasan yliopisto: Johtaa korkeakouluissa mittaviin lisäkustannuksiin - Vaasa: KKV:n eriävään lausuntoon yhtyeen – Kasvattaa julkisen sektorin kustannuksia
”Vaasan kaupunki yhtyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston eriävään mielipiteeseen vähimmäisomistusta koskevan vaatimuksen osalta: ”Esityksessä omistajuusrajaus on kohdistettu koskemaan kaikkia hankinta- ja… Lue lisää: Vaasa: KKV:n eriävään lausuntoon yhtyeen – Kasvattaa julkisen sektorin kustannuksia - Vaasa: Inhouse yhtiöiden purkaminen toteuttamiskelvottoman 10% rajan myötä ei tuota tavoiteltua kustannustehokkuutta
”In house yhtiöiden purkaminen toteuttamiskelvottoman 10% rajan myötä ei tuota tavoiteltua kustannustehokkuutta vaan päinvastoin kääntää tavoitteen itseään vastaan lisäämällä merkittävästi… Lue lisää: Vaasa: Inhouse yhtiöiden purkaminen toteuttamiskelvottoman 10% rajan myötä ei tuota tavoiteltua kustannustehokkuutta - Vaasan yliopisto: Kaventaa yliopistojen institutionaalista autonomiaa
”Vaasan yliopisto on kasvattamassa määräysvaltaansa Vaasan ammattikorkeakoulussa ja syntyvän korkeakoulukonsernin henkilöstö- ja taloushallinnon palveluiden ja järjestelmiin liittyvät ratkaisut on voitava… Lue lisää: Vaasan yliopisto: Kaventaa yliopistojen institutionaalista autonomiaa - Vaasan yliopisto: Vaarantaa korkeakoulujen saavuttamat kustannussäästöt
”Vaasan yliopisto vastustaa 10 %:n vähimmäisomistusrajan säätämistä ehdotetussa muodossa. Ehdotettu muutos vaarantaisi korkeakoulujen saavuttamat kustannussäästöt, jotka on saatu aikaiseksi Certian… Lue lisää: Vaasan yliopisto: Vaarantaa korkeakoulujen saavuttamat kustannussäästöt - Vaasa: Lisää hankintayksiköiden hallinnollista taakkaa, aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia ja viivästyttää hankintojen toteutumista
”Hankintalain 124 §:än 1 mom. on esitetty lisättävänä kohta 12, jonka mukaan hankintayksikön tulisi perustella, kuinka se on toteuttanut hankintojen… Lue lisää: Vaasa: Lisää hankintayksiköiden hallinnollista taakkaa, aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia ja viivästyttää hankintojen toteutumista - Vaasa: Julkisen sektorin toimijoille tulee antaa mahdollisuus ja vastuu tehdä oma kustannusvertailu laadun ja vaikuttavuuden pohjalta
”Esityksen tavoitteena oleva kustannustehokkuus tulee olla entistä selvempi prioriteetti jatkossa kaikille julkisen sektorin toimijoille. Julkisen sektorin toimijoille tulee kuitenkin antaa… Lue lisää: Vaasa: Julkisen sektorin toimijoille tulee antaa mahdollisuus ja vastuu tehdä oma kustannusvertailu laadun ja vaikuttavuuden pohjalta - Vaasa: Ohjausvaikutus inhouse -yhtiöiden toimintaan ja kustannustasoon menetetään
”Kunnat ovat in house -yhtiöiden omistajina pystyneet käyttämään ohjausvaikutusta in house -yhtiöiden toimintaan ja kustannustasoon. Kunnan luopuessa in house -muotoisesta… Lue lisää: Vaasa: Ohjausvaikutus inhouse -yhtiöiden toimintaan ja kustannustasoon menetetään - Vaasa: Esityksen vaikutuksia ei ole arvioitu riittävällä tarkkuudella ja laajuudella
”Hankintayksiköille tulee jättää riittävästi harkintavaltaa toteuttaa hankinnat markkinatilanteeseen ja omiin tarpeisiinsa sopivalla tavalla sen sijaan, että sääntelyä kiristetään. Vaasan kaupunki… Lue lisää: Vaasa: Esityksen vaikutuksia ei ole arvioitu riittävällä tarkkuudella ja laajuudella