Oulun vaaliipiiri
Kunnat

Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto, Hyrynsalmi, Ii, Kajaani, Kalajoki, Kempele, Kuhmo, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Nivala, Oulainen, Oulu, Paltamo, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe, Rantsila, Reisjärvi, Ristijärvi, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Sotkamo, Suomussalmi, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi, Vaala ja Ylivieska.
Kansanedustajat
Pekka Aittakumpu (perussuomalaiset), Janne Heikkinen (kokoomus), Pia Hiltunen (SDP), Juha Hänninen (kokoomus), Jessi Jokelainen (vasemmistoliitto), Antti Kangas (perussuomalaiset), Tuomas Kettunen (keskusta), Hanna-Leena Mattila (keskusta), Timo Mehtälä (keskusta), Olga Oinas-Panuma (keskusta), Jenni Pitko (vihreät), Mikko Polvinen (perussuomalaiset), Merja Rasinkangas (perussuomalaiset), Hanna Sarkkinen (vasemmistoliitto), Jenna Simula (perussuomalaiset), Mari-Leena Talvitie (kokoomus), Tytti Tuppurainen (SDP), Ville Vähämäki (perussuomalaiset)
Lausunnot
- Kaleva: Hankintalakiluonnos rikkoo terveydenhuollon rakenteita – potilasturvallisuuden ja huoltovarmuuden on toteuduttava aidosti
Laboratoriopyyntöjen ja tulosten tulee siirtyä hoitoyksikön ja laboratorion välillä saumattomasti ja turvallisesti 24/7, myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Hakintalain suunniteltu muutos pirstaloisi nykyisen laboratoriotoimintojen mallin ja hajauttaisi vastuut häiriötilanteissa, vaarantaen potilasturvallisuuden,… Lue lisää: Kaleva: Hankintalakiluonnos rikkoo terveydenhuollon rakenteita – potilasturvallisuuden ja huoltovarmuuden on toteuduttava aidosti - Ylivieska: Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan – siirtymäaika kestämättömän lyhyt
”Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan. Mikäli se tehtäisiin, on siirtymäaika liian lyhyt. Esimerkiksi nykyisen sidosyksikköpalvelukeskuksen kilpailuttaessa talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmia on kilpailutukseen varattu 5 vuotta hankinnan aloituksesta käyttöönottoon, koska… Lue lisää: Ylivieska: Muutosta ei ole perusteltua tehdä lainkaan – siirtymäaika kestämättömän lyhyt - Ylivieska: Kuntien Hetapalvelut Oy:n asiakkaille kokonaisvaikutus 4–7 miljoonaa euroa
”Muutoksesta aiheutuisi merkittäviä kustannuksia. Talous- ja henkilöstöhallintoa, ICT:tä tai puhtaus-ruokapalveluita ei voitaisi järjestää nykyisissä sidosyhtiöissä. Pelkästään talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden siirtäminen Ylivieskan kaupungin omaksi toiminnaksi tulee aiheuttamaan noin 300.000-500.000 euron… Lue lisää: Ylivieska: Kuntien Hetapalvelut Oy:n asiakkaille kokonaisvaikutus 4–7 miljoonaa euroa - Ylivieska: Lakimuutos vaarantaisi useiden seutukaupunkien palvelujen järjestämisen edellytykset”Muutoksen vaikutukset Ylivieskaan kuten muihinkin seutukaupunkeihin olisivat merkittäviä ja kannamme huolta monien kuntapalvelujen järjestämisen edellytyksistä. Kuntien resurssit palvelujen tuottamiseen ovat erilaiset ja eri puolilla maata markkinatilanne sekä osaaminen vaihtelevat suuresti.… Lue lisää: Ylivieska: Lakimuutos vaarantaisi useiden seutukaupunkien palvelujen järjestämisen edellytykset
- Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Esitetty vähimmäisomistusosuus on haastava kunnallisen itsehallinnon kannalta. Esitys rajoittaa kuntien mahdollisuutta päättää toimintojensa järjestämisestä. Seutukaupungit ovat huolissaan siitä, että… Lue lisää: Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen - Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivat rakenteet
”Esityksessä lisättäisiin hankintalain 15.1 §:ään sidosyksiköiden vähimmäisosuutta koskeva lisävaatimus, joka koskisi osakeyhtiö-, säätiö- tai yhdistysmuotoisia sidosyksiköitä.Ylivieska on seutukaupunki. Ja seutukaupungit ovat kaupunkeja, jotka ovat usein mukana erilaisissa maakunnallisissa tai seudullisissa… Lue lisää: Ylivieska: Vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivat rakenteet - Raahe: Lainvalmistelussa ei ole tehty vaikutusten arviointia – muutos ei perustu tosiasioihin
”Yksi erittäin merkittävä puute lainvalmistelussa on se, että valmistelun yhteydessä ei ole suoritettu vaikutustenarviointia. Valmistelun aikana ei ole selvitetty ehdotuksen taloudellisia vaikutuksia kuntiin tai muihinkaan toimijoihin, ja näin merkittävä muutos… Lue lisää: Raahe: Lainvalmistelussa ei ole tehty vaikutusten arviointia – muutos ei perustu tosiasioihin - Raahe: Lakimuutos vaarantaa tietoturvan ja kuntien kyberturvallisuuden
”Sidosyksiköt ovat usein huoltovarmuuden näkökulmasta kriittisiä toimijoita kunnille. Esim. Raahen kaupungille sidosyksikkö toimittaa lähes 100 % tietoliikenteestä ja perustietotekniikasta n. 50 %. Sidosyksikön asemassa olevat yritykset mahdollistavat yhteisen kyberturvan harjoittelun… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos vaarantaa tietoturvan ja kuntien kyberturvallisuuden - Raahe: Lakimuutos johtaisi henkilöstösiirtoihin ja epäterveeseen kilpailuun
”Henkilöstösiirtoja ja pienten yritysten muodostamisia, joka voisi johtaa epäterveeseen kilpailuun. Siirtymäajalla jouduttaisiin irtisanomaan sidosyksikön ja kunnan väliset sopimukset. Sopimusten irtisanominen tulisi tarkastella sopimuskohtaisesti, mikä tarkoittaisi merkittävää hallinnollista taakkaa ja panostusta.… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos johtaisi henkilöstösiirtoihin ja epäterveeseen kilpailuun - Raahe: Siirtymäajat eivät ole realistisia – kymmenen vuotta olisi vähimmäisvaatimus
”Siirtymäajat eivät ole mitenkään realistiset. Kymmenen vuotta voisi olla realistinen siirtymäaika. Esitetyn mittainen siirtymäaika tarkoittaisi kunnille ylimääräistä painetta ja kiireen, joka altistaisi kunnat mahdollisille virhearvioinnille ja lisäisivät taloudellisia panostuksia. Mikäli… Lue lisää: Raahe: Siirtymäajat eivät ole realistisia – kymmenen vuotta olisi vähimmäisvaatimus - Raahe: Lakimuutos ei tuo taloudellisia hyötyjä – kustannukset ja verotus kasvavat
”Raahen kaupunki ei näe uudistuksen tuovan taloudellisia hyötyjä. Jokainen edellä mainituista vaihtoehdoista tarkoittaa merkittävää taloudellista lisäpanostusta, minkä vuoksi lakimuutoksen taloudelliset hyödyt jäävät saavuttamatta. Kustannusten nouseminen tarkoittaa käytännössä verotuksen kiristymistä kunnissa.… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos ei tuo taloudellisia hyötyjä – kustannukset ja verotus kasvavat - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus pakottaa kaupungin uudelleenjärjestämään kymmenet palvelut
”Vähimmäisomistusvaatimuksen myötä Raahen kaupunki joutuu analysoimaan kymmenien erillisten palveluiden tuottamisen tavat uudelleen, ja tekemään omistusjärjestelyitä, joiden hyödyt ovat epäselvät. Joudutaan palkkaamaan uutta henkilöstöä, neuvottelemaan ja solmimaan uusia sopimuksia sekä kilpailuttamaan… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus pakottaa kaupungin uudelleenjärjestämään kymmenet palvelut - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus purkaisi toimivat palvelurakenteet ja vaarantaisi lakisääteiset palvelut
”Omistusosuuden vähimmäisvaatimuksen muutos aiheuttaisi toimivien, pitkäjänteisellä yhteistyöllä rakennettujen palvelujen järjestämisratkaisujen purkamisen, ja voi vaarantaa myös lakisääteisten palveluiden järjestämisen. Vaatimus tulisi myös purkamaan sidosyksiköihin muodostuneen osaamiskeskittymät, esim. ICT-palvelujen osalta. Toimivien palvelurakenteiden… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus purkaisi toimivat palvelurakenteet ja vaarantaisi lakisääteiset palvelut - Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus on keinotekoinen eikä toteuttamiskelpoinen
”Sidosyksiköiden vähimmäisomistus vaatimus on keinotekoinen, eikä tarkoituksenmukainen tai toteuttamiskelpoinen. Vaatimus aiheuttaa merkittäviä muutoksia ja kustannuksia, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen pienten ja keskisuurten kuntien osalta. Vaatimus on lisäksi ristiriitainen perustuslaissa määritellyn… Lue lisää: Raahe: Vähimmäisomistusvaatimus on keinotekoinen eikä toteuttamiskelpoinen - Raahe: Lakimuutos lisää hallinnollista taakkaa ja kustannuksia hankintayksiköille
” § 125: Esitetty muutos lisää merkittävästi hankintayksikön hallinnollista taakkaa ja kustannuksia, jos kilpailutuksia tulisi laatia uudelleen. Koska markkinakartoitus ja markkinavuoropuhelu toimivat tähän ehkäisevinä tekijöinä, saattaa lakimuutos kannustaa niiden pitämiseen,… Lue lisää: Raahe: Lakimuutos lisää hallinnollista taakkaa ja kustannuksia hankintayksiköille - Kajaani: Poikkeuksia tarvitaan jätehuollon, joukkoliikenteen ja kriittisten palveluiden turvaamiseksi
”Sidosyksikön vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulee luopua. Ellei sidosyksikön vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta luovuta on omistusvaatimukseen toteutettava perusteltuja ja rajattuja poikkeuksia.Toimialakohtaisia poikkeuksia on tarpeen toteuttaa esim. jätehuollon ja joukkoliikenteen osalta ja kriittisten… Lue lisää: Kajaani: Poikkeuksia tarvitaan jätehuollon, joukkoliikenteen ja kriittisten palveluiden turvaamiseksi - Kajaani: Siirtymäaika on täysin riittämätön
”Siirtymäaika on täysin riittämätön. Kilpailutimme TaHe-palveluiden kokonaishankinnan vuonna 2021, toteutimme järjestelmien ja palveluiden käyttöönottoprojektin vuoden 2022 aikana ja otimme uudet järjestelmät ja palvelut käyttöön vuoden 2023 alusta alkaen. Hankinnan esitysselvitys… Lue lisää: Kajaani: Siirtymäaika on täysin riittämätön - Kajaani: Muutoksella ei nähdä taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä
”Muutoksella ei nähdä taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä. Kilpailuttamalla tavoiteltavat hyödyt vaatisivat toteutuakseen toimivat markkinat, ja niitä ei kohdennetusti alueella ole kuntien palveluvaatimuksiin, osaamis- ja järjestelmätarpeisiin.” - Kajaani: Markkinoilla ei ole tarjontaa kuntien tarpeisiin – uudelleen kilpailutus olisi riskialtista ja kallista
”Toteutimme vuonna 2021 talous- ja henkilöhallinnon palveluiden kokonaishankinnan, sisältäen palvelut & järjestelmäratkaisut. Palvelut otettiin käyttöön vuoden 2023 alusta alkaen. Sidosyksiköiden muutosesitys tarkoittaisi näiden palveluiden omistusjärjestelyitä, vaarantaisi palveluiden saatavuutta ja kustannustehokkuutta.… Lue lisää: Kajaani: Markkinoilla ei ole tarjontaa kuntien tarpeisiin – uudelleen kilpailutus olisi riskialtista ja kallista - Kajaani: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset aiheuttaisivat merkittäviä muutoskustannuksia
”Esitetty vähimmäisomistusosuus rajoittaa kuntien mahdollisuutta päättää toimintojensa järjestämisestä ja rikkoo toimivat palveluiden yhdessä järjestämisen rakenteet. Riskinä on, että palveluiden hinnat nousisivat, palveluiden taso laskisi ja palveluiden saatavuus heikkenisi. Yhtiöiden omistusjärjestelyt,… Lue lisää: Kajaani: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset aiheuttaisivat merkittäviä muutoskustannuksia - Kajaani: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee kuntia eriarvoisesti
”Esitetty yhtiöiden ja muiden yhteisöjen vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti. Rajoitus heikentää erityisesti Suomen harvaan asuttujen alueiden, kuten Pohjois-Suomen, pohjoisen Keski-Suomen ja Itä-Suomen, mahdollisuuksia hyödyntää… Lue lisää: Kajaani: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee kuntia eriarvoisesti - Kajaani: Esityksellä ei saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaita palveluja
”Esityksellä ei kuitenkaan saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaiden palveluiden tuottamista. Erityisesti sidosyksikköasemaan liittyvä vähimmäisomistusvaatimus vaarantaisi toimivat palveluketjut kuntien tukipalveluiden tuottamisessa ja aiheuttaisi merkittäviä muutoskustannuksia. Hallitusohjelman mukaan hankintoihin liittyvä lainsäädäntö uudistetaan… Lue lisää: Kajaani: Esityksellä ei saavuteta säästöjä eikä turvata laadukkaita palveluja - Kuntalehti: Uudistus iskee eikä paluuta vanhaan ole – Kuntien tuottamia palveluita yksityistetään
Hankintalain uudistus mullistaa kuntien toimintaa ja ravistelee peruuttamattomasti kuntataloutta, Kuntalehti raportoi. ”Uudistus iskee kuin taksilaki ainakin siinä mielessä, että sen voimaan tullessa ei ole paluuta vanhaan”, lehti kirjoittaa. Kuntalehti kuvaa… Lue lisää: Kuntalehti: Uudistus iskee eikä paluuta vanhaan ole – Kuntien tuottamia palveluita yksityistetään - Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia”
Lakiuudistus voisi liiton mukaan aiheuttaa kyberturvallisuusriskejä etenkin Pohjois- ja Itä-Suomessa, Aamulehti raportoi. Hankintalakiin kaavailtu uudistus johtaisi noin 600 miljoonan euron lisäkustannuksiin, ilmenee Kuntaliiton FCG:ltä tilaamasta selvityksestä. Hallitus on valmistellut muutosta, joka rajoittaisi… Lue lisää: Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia” - Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta
”Esitetty siirtymäaika ei ole realistinen. Muutos edellyttää sidosyksikön palveluista irtautumista ja palvelutuotannon uudelleenjärjestämistä. Kyse ei ole pelkästään hallinnollisesta sopimusmuutoksesta, vaan muutos vaatii tietoliikenne-, konesali- ja päätelaiteinfrastruktuurien sekä palvelu- ja prosessirakenteiden… Lue lisää: Haapajärvi: Siirtymäaika epärealistinen – muutos vaatii vähintään kolme vuotta - Haapajärvi: Lakimuutos pahentaa kaupungin taloustilannetta ja vie kohti pakkoliitosta
”Muutos ei tuo mitään taloudellisia hyötyjä. Päinvastoin se ajaa jo nyt arviointimenettelyssä olevan kaupungin entistä haastavampaan taloudelliseen tilanteeseen ja kohti pakkoliitosta.” - Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi
”Haapajärven kaupungin omistus PPE Köökistä, Joki ICT:stä ja Vestiasta jää merkittävästi alle 10 % rajan. Tämä käytännössä tarkoittaisi, että kyseiset palvelut pitäisi kilpailuttaa. Ict-palveluiden tuottamiseen rakennetun tietoliikenne-, konesali- ja päätelaiteinfrastruktuurin… Lue lisää: Haapajärvi: Tietoliikenne- ja konesalipalveluiden purkaminen olisi taloudellinen katastrofi - Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia
”Esitetty 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus aiheuttaa merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja harvaan asuttujen seutujen pienille kunnille tuotettuihin ICT-infrastruktuurin ja perustietotekniikan palveluihin. Vähimmäisomistusvaatimus aiheuttaisi esim. Pohjois-Suomen pienille kunnille arviolta kymmenen… Lue lisää: Haapajärvi: Sidosyksiköiden purku heikentää kriittistä infrastruktuuria ja lisää kyberuhkia - Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon
”Lakiesityksessä ehdotettu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Tämä johtuu esityksen puutteellisesta vaikutustenarvioinnista, sen taloudellisista ja toiminnallisista vahingoista erityisesti pienille ja keskisuurille kunnille sekä hyvinvointialueille, sekä ristiriidasta perustuslain… Lue lisää: Haapajärvi: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoo perustuslain turvaaman kuntien itsehallinnon - Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja
”In house-sääntelyn 10 % omistusraja rikkoo suurella vaivalla rakennetut alueen kuntien yhteistyörakenteet. Haapajärven kaupungin osalta se vaikuttaisi merkittävästi seuraaviin palveluihin: ruoka- ja siivouspalvelut, jätehuolto ja ICT-palvelut. Kaupunki on hakenut säästöjä… Lue lisää: Haapajärvi: 10 % omistusraja rikkoo kuntien yhteistyörakenteet ja nostaa hintoja - Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan
”Siirtymäaikaa vaativia toimenpiteitä olisivat nykyisten sidosyksikköjen kautta hankittujen tukipalveluiden uudelleenjärjestelyt, olemassa olevien sopimusten purkamiseen liittyvät toimenpiteet, erilaiset selvitykset mm. muutoksen taloudellisista vaikutuksista, kilpailutusten valmistelu, toteutus, järjestelmien tietosuojavaikutusten arvioinnit, toimintavarmuuden varmistaminen… Lue lisää: Kempele: 1,5 vuoden siirtymäaika on mahdoton – Johtaa lainvastaiseen tilaan - Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos
”Siirtymäajat eivät ole riittäviä eivätkä realistisia huomioiden sopimusten purkamisen, kilpailutusten valmistelun sekä niiden toteuttamisen sekä uusien palveluiden käyttöönoton. Arvioimme, että siirtymäajan tulisi olla vähintään viisi vuotta, jotta muutosprosessi on mahdollista… Lue lisää: Kempele: Siirtymäajat epärealistisia – Markkinoille syntyy kaaos - Kempele: Esitys ei tuo taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä
”Kempeleen kunnalle muutoksesta ei ole aiheutumassa taloudellisia eikä toiminnallisia hyötyjä. Palveluiden järjestämisen kokonaiskustannus kasvaa ja riskitaso nousee olennaisesti.” - Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat
”Pienillä ja keskisuurilla kunnilla on suuria organisaatioita heikommat resurssit ja osaaminen järjestää tarvitsemiaan tukipalveluita itse. Kempeleen kunnan omistus mm. Monetra Oy:stä, Joki ICT Oy:stä, Tiera Oy:stä ja Kiertokaari Oy:stä jää… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat - Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut
”Esitetty vähimmäisomistusvaatimus kohdistuu ensisijaisesti pieniin ja keskisuuriin kuntiin sekä niiden mahdollisuuksiin tehdä alueellista yhteistyötä mm. talous-, henkilöstö-, ICT-palveluiden, jätehuollon sekä muiden palveluiden osalta. Sidosyksiköiden kautta kunnalla on ollut mahdollista saada… Lue lisää: Kempele: Lakimuutos nostaa kuntien riskitasoa ja hajottaa toimivat ICT- ja talouspalvelut - Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
”Kempeleen kunta ei kannata sidosyksikköjä vähimmäisomistusta koskevaa esitystä. Vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Tämä johtuu esityksen puutteellisesta vaikutustenarvioinnista, sen taloudellisista ja toiminnallisista haittavaikutuksista erityisesti pienille ja keskisuurille… Lue lisää: Kempele: Vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen - Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta” - Haapavesi: Hallinnollinen paine kasvaa – jätehuolto, ICT ja ruokahuolto vaarassa
”Lakiesityksen tavoitteet ja päämäärät ovat sinänsä kannatettavia, mutta esitys ei saavuta näitä tavoitteita. Esitys aiheuttaa etenkin pienissä kunnissa suuren hallinnollisen paineen ja ne menettäisivät sidosyksiköiden tarjoaman hyödyn. Tämä haastaa erityisesti… Lue lisää: Haapavesi: Hallinnollinen paine kasvaa – jätehuolto, ICT ja ruokahuolto vaarassa - Kempeleen kunnanjohtaja Tuomas Lohi: Hankintalaki maksaa miljoonan kunnalleni
Se on pois päivähoidosta ja muusta olennaisesta. Kenties voi johtaa myös kuntaveron nousuun, Kempeleen kunnanjohtaja Tuoma Lohi arvioi suunnitteilla olevan hankintalain vaikutuksia kuntalaisten elämään Kempeleessä Kuntamarkkinoilla 2025 antamassaan haastattelussa. - Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat - Haapavesi: haastaa jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palvelujen järjestämisen
”Esitys aiheuttaa etenkin pienissä kunnissa suuren hallinnollisen paineen ja ne menettäisivät sidosyksiköiden tarjoaman hyödyn. Tämä haastaa erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palvelujen järjestämistä.” - Kiertokaari Oy: Suurimpina kärsijöinä olisivat vääjäämättä pienet muutamien tuhansien asukkaiden kunnat
”Kiertokaari Oy toimii Oulun seudulla kunnallisena jätehuoltoyhtiönä, jossa huolehdimme toimialueemme kuntien jätteenkäsittelystä ja jäteneuvonnasta. Toimialueemme kuntia ja omistajia ovat Hailuoto, Ii, Kempele, Lumijoki, Oulu, Pudasjärvi, Raahe ja Siikajoki. Myös Simon… Lue lisää: Kiertokaari Oy: Suurimpina kärsijöinä olisivat vääjäämättä pienet muutamien tuhansien asukkaiden kunnat - Ristijärvi: Riskinä ainakin siirtymävaiheissa notkahdus turvallisuudessa
”Kunnan on vastattava lakisääteisten palvelujen tuottamisesta kaikissa olosuhteissa. Jos ja kun toiminnot joudutaan järjestelemään uudelleen, on näistä asioista myös huolehdittava. Riskinä on ainakin siirtymävaiheissa notkahdus turvallisuudessa, jota voidaan hyödyntää.” - Monetra: Taloushallintoalan huoltovarmuuskriittinen luonne jää huomioimatta kokonaan
”Esitys ei huomioi lainkaan asiakkaidemme huoltovarmuutta koskevia tarpeita (ks. edellinen kohta). Taloushallintoalan huoltovarmuuskriittinen luonne jää tässä mietinnössä, kuten yleisesti muutenkin, huomioimatta kokonaan. Esitetty sidosyksiköitä koskeva muutos heikentää merkittävästi julkisten organisaatioiden… Lue lisää: Monetra: Taloushallintoalan huoltovarmuuskriittinen luonne jää huomioimatta kokonaan - Kaleva: Lakimuutos toisi pikkukunnille hurjasti lisäkuluja – Rahaa menettävän Iin kunnanjohtaja: ”Hankintalaki ei ole loppuun asti harkittu”
Hallituksen esittämä hankintalain uudistus herättää voimakasta kritiikkiä etenkin pienissä ja keskisuurissa kunnissa, Kaleva raportoi (2.8.2025). Laki pakottaisi kunnat omistamaan vähintään 10 prosenttia inhouse-yhtiöistä, joilta ne hankkivat palveluja. Iin kunnanjohtaja Marjukka… Lue lisää: Kaleva: Lakimuutos toisi pikkukunnille hurjasti lisäkuluja – Rahaa menettävän Iin kunnanjohtaja: ”Hankintalaki ei ole loppuun asti harkittu” - Kaleva: Hankintalain muutos on vakava uhka Suomen yleisten kirjastojen toiminnalle ja taloudelle
Kaavailtu hankintalain muutos vie kirjastoalan jo valmiiksi kapeaan markkinatilanteeseen, jossa ei ole reiluja ja tarkoituksenmukaisia vaihtoehtoja kirjastojärjestelmän hankkimiseen. Pahimmillaan tilanne johtaa monopoliasemaan Suomessa, Turun ja Oulun kirjastotoimenjohtajat kirjoittavat. Lisäksi samalla… Lue lisää: Kaleva: Hankintalain muutos on vakava uhka Suomen yleisten kirjastojen toiminnalle ja taloudelle - Oulun Keskuspesula: Koko lakipaketti kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista työtä
”Koko hankintalakimuutos tuo valtavan työtaakka- ja kustannuspaineen julkiselle sektorille. Jos tarkoituksena on myös ollut sujuvoittaa julkisia hankintoja tai lisätä kilpailua niin rajauksilla ja lisäsääntelyllä siihen on saatu nyt lisää haastetta.… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Koko lakipaketti kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista työtä - Oulu: Poikkeukseton 10 % omistusvaatimus rikkoo suhteellisuusperiaatetta ja lisää kustannuksia
”Vaikka nyt esitetty direktiiviä tiukempi 10 %:n sidosyksikköjen vähimmäisomistusvaatimus olisi sinänsä EU:n tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan mahdollinen, kansallisen tiukemman säännöksen tulisi silti olla linjassa EUT-sopimuksen keskeisten periaatteiden kuten suhteellisuus- ja avoimuusperiaatteiden… Lue lisää: Oulu: Poikkeukseton 10 % omistusvaatimus rikkoo suhteellisuusperiaatetta ja lisää kustannuksia - Oulun AMK: Jälki-ilmoitukset lisäävät hallinnollista taakkaa ja turhien valitusten riskiä
”Esitetty muutos lisää avoimuutta, mutta samalla myös hankintayksiköiden työmäärää. Joissakintilanteissa pakollinen ilmoitusvelvollisuus ei ole mielestämme tarkoituksenmukainen. Esim.väliaikaisten hankintojen toteuttamisen tilanteessa olisi hyvä, jos suorahankinnasta ei tarvitsisi tehdäpakollista ilmoitusta. Usein näiden… Lue lisää: Oulun AMK: Jälki-ilmoitukset lisäävät hallinnollista taakkaa ja turhien valitusten riskiä - Oulu: 10 %:n vaatimus ei tuo säästöjä vaan murentaa toimivaa yhteistyötä
”Koska ehdotetusta sidosyksikköjen 10 %:n vähimmäisomistusvaatimuksesta ei seuraa taloudellisia hyötyjä ainakaan jätehuoltosektorin ja kuntien nykyisten toimivien yhteistyömallien kuten kuntien yhteisen kirjastojärjestelmän (KOHA Suomi Oy) ja joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmäpalveluiden (Waltti… Lue lisää: Oulu: 10 %:n vaatimus ei tuo säästöjä vaan murentaa toimivaa yhteistyötä - Oulun Keskuspesula: Liian lyhyt siirtymäaika kuumentaa markkinat
”Mikäli hankintalakimuutokset toteutuvat keskeisiltä osin niin siirtymäajan tulisi olla vähintään viisi (5) vuotta. Nyt esitetty liian lyhyt siirtymäaika ajaisi hankinnat siihen tilanteeseen, että markkinat ylikuumenevat ja hinnat palveluissa kohoaisivat hallitsemattomasti.… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Liian lyhyt siirtymäaika kuumentaa markkinat - Oulun yliopisto: Lyhyt siirtymäaika vaarantaa pienten korkeakoulujen palvelut
”Siirtymäajat ovat liian tiukat. Sidosyksikkörakenteiden purkamiselle ja vaihtoehtoisten toimintatapojen luomiselle tulee antaa huomattavasti pidempi aika. 1,5 vuoden sijasta vähintään 3 vuoden siirtymäaika on realistisempi. Samalla pidempi siirtymäaika hajauttaa hankintayksiköiden toimia,… Lue lisää: Oulun yliopisto: Lyhyt siirtymäaika vaarantaa pienten korkeakoulujen palvelut - Oulun AMK: Lyhyt siirtymäaika vaarantaa palveluiden saatavuuden
”Siirtymäajat ovat liian tiukat. Sidosyksikkörakenteiden purkamiselle ja vaihtoehtoistentoimintatapojen luomiselle tulee antaa huomattavasti pidempi aika. 1,5 vuoden sijasta vähintään 3vuoden siirtymäaika on realistisempi. Samalla pidempi siirtymäaika hajauttaa hankintayksiköidentoimia, eivätkä kaikki tule… Lue lisää: Oulun AMK: Lyhyt siirtymäaika vaarantaa palveluiden saatavuuden - Oulun yliopisto: Hyötyjä ei ole odotettavissa – seuraukset miinusmerkkisiä
”Organisaatiomme kannalta olennaisia hyötyjä ei ole odotettavissa. Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna seuraukset olvat todennäköisesti miinusmerkkisiä.” - Oulu: Esitys ei palvele jätehuoltoa, KOHAa eikä joukkoliikennettä
”Oulun kaupunki katsoo, ettei ehdotetusta vähimmäisomistusvaatimuksesta seuraa taloudellisia hyötyjä ainakaan jätehuoltosektorin, kuntien yhteisen kirjastojärjestelmän (KOHA-Suomi Oy:n) ja joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmäpalvelun osalta. Pidemmällä aikataululla vähimmäisomistusvaatimuksesta voi seurata taloudellisia hyötyjä, mutta… Lue lisää: Oulu: Esitys ei palvele jätehuoltoa, KOHAa eikä joukkoliikennettä - Oulun AMK: Organisaatiolle ei hyötyjä, vain lisäongelmia
”Organisaatiomme kannalta olennaisia hyötyjä ei ole odotettavissa. Taloudellisesta näkökulmastakatsottuna seuraukset ovat pääsääntöisesti miinusmerkkisiä, koska joutruisimme järjestämään tietyt palvelut kokonaan uudelleen sellaisten tahojen kanssa, joilla ei ole riittävää käsitystä korkeakoulujen toiminnan… Lue lisää: Oulun AMK: Organisaatiolle ei hyötyjä, vain lisäongelmia - Oulun Keskuspesula: Esitys kasvattaa kustannuksia pienille omistajille
”Pienet ja vaadittavan omistusosuuden alle jäävät nykyiset omistajat joutuvat etsimään palvelunsa mahdollisesti jatkossa markkinoilta, joita ei ole tai joka tekstiilihuoltoalalla on erittäin keskittynyt ja käytännössä yhden suuren yksityisen toimijan varassa.… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Esitys kasvattaa kustannuksia pienille omistajille - Oulun Yliopisto: Uudistus kasvattaa pienten korkeakoulujen kustannuksia ja työkuormaa
”Uudistus lisää pienten korkeakoulujen oman työn määrää ja kustannuksia . Näillä tahoilla saattaa olla myös puutteellinen ammattitaito kilpailutusten toteuttamisissa, jolloin tarvitaan lisää resurssointia ja aiheutuu lisäkustannuksia.” - Oulun AMK: Uudistus kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista taakkaa
”Uudistus lisää meidän osaltamme huomattavasti kustannuksia ja oman työn määrää. Lisäksi on riski, että palvelun tarjoajilla on myös puutteellinen ammattitaito kilpailutusten toteuttamisissa, jolloin tarvitaan lisää resurssointia ja aiheutuu lisäkustannuksia.” - Oulun Keskuspesula: Alle 10 % omistajille ei jää toimivia vaihtoehtoja – kustannukset nousevat
”Käytännössä alle 10 %:n omistusosuudella olevien omistajien täytyisi hankkia palvelunsa jatkossa markkinoilta, joita ei ole tai joka tekstiilihuoltoalalla on erittäin keskittynyt ja käytännössä yhden suuren yksityisen toimijan varassa. Lisäksi samalla… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Alle 10 % omistajille ei jää toimivia vaihtoehtoja – kustannukset nousevat - Oulun yliopisto: Rajoitus pakottaa pienet korkeakoulut kalliimpiin hankintoihin
”Pienten korkeakoulujen osalta rajoitus nostaa tavaroiden ja palveluiden hintaa, koska ne eivät voi enää olla mukana isommissa sidosyksiköiden palveluissa.” - Oulu: Lakiesitys uhkaa vuosikymmeniä rakennettua jätehuoltoyhteistyötä
”Alun perin in-house yhtiöiden perimmäinen tarkoitus on ollut yhdessä omistamalla säästää kustannuksia syntyvien skaalaetujen ja jaettujen investointien muodostamilla säästöillä. Osakeyhtiömalli on osoittautunut toimivaksi yhteistyömalliksi. Samalla sidosyksiköt ovat pystyneet tarjoamaan omistajilleen… Lue lisää: Oulu: Lakiesitys uhkaa vuosikymmeniä rakennettua jätehuoltoyhteistyötä - Oulun AMK: Rajoitus nostaa pienten korkeakoulujen kustannuksia
”Pienten korkeakoulujen osalta rajoitus nostaa tavaroiden ja palveluiden hintaa, koska ne eivät voienää olla mukana isommissa sidosyksiköiden palveluissa.” - Oulun Keskuspesula: Keinotekoinen omistusvaatimus – hyödyt puuttuvat
”Esitetty 10 % vähimmäisomistusvaatimus on keinotekoinen eikä sinällään luo säästöjä tai lisää kilpailua. Pienten omistajien lisääntyminen inhouse-yhtiöissä on mahdollisesti seurausta kansallisesti toteutetun ja hankintadirektiiviä tiukemmin säännellyn ulkoisen myynnin rajoittamisesta 5… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Keinotekoinen omistusvaatimus – hyödyt puuttuvat - Oulun Yliopisto: 10 % omistusraja on liian jyrkkä
”Kategorinen 10 % omistusvaatimus ilman poikkeuksia on liian raju. Väärinkäytösten välttämiseksi joku selkeä prosenttiosuus on hyvä olla, mutta 10 % tarkoittaa sitä, että sidosyksiköllä saa olla max kymmenen omistajaa. Pienten… Lue lisää: Oulun Yliopisto: 10 % omistusraja on liian jyrkkä - Oulu: Keinotekoinen 10 % omistusraja ei ole tarkoituksenmukainen
”Lakiehdotuksessa sidosyksikölle asetetaan yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusprosentti (10 %), joka on keinotekoinen eikä omistuksen määrää tulisi lailla rajoittaa prosenteilla. Ehdotettu vähimmäisomistusvaatimus ei ole näin ollen tarkoituksenmukainen. Silti Oulun kaupunki… Lue lisää: Oulu: Keinotekoinen 10 % omistusraja ei ole tarkoituksenmukainen - Oulun AMK: 10 % omistusraja on liian kova – pienille toimijoille kohtuuton
”Kategorinen 10 % omistusvaatimus ilman poikkeuksia on liian raju. Väärinkäytösten välttämiseksi joku selkeä prosenttiosuus on hyvä olla, mutta 10 % tarkoittaa sitä, että sidosyksiköllä saa olla max kymmenen omistajaa. Pienten… Lue lisää: Oulun AMK: 10 % omistusraja on liian kova – pienille toimijoille kohtuuton - Oulun Keskuspesula: Esitys lisää hallinnollista taakkaa
”Oulun Keskuspesula Oy pitää lähtökohtaisesti hyvinä kaikkia toimia, joilla voidaan edistää julkisen talouden kestävyyttä sekä kannustaa toimintaa kustannustehokkuuteen. Esityksen mukaisilla lukuisilla rajoittavilla toimilla tai lisäsääntelyllä ei kuitenkaan saavuteta parasta lopputulosta.… Lue lisää: Oulun Keskuspesula: Esitys lisää hallinnollista taakkaa - Oulu: Keinot lisäävät työtä, eivät kilpailua
”Kannatamme kaikkia toimenpiteitä, jotka tekevät julkisista hankinnoista houkuttelevia ja tehokkaita ja lisäävät tervettä kilpailua. TEM:n luonnoksessa esitetyt keinot eivät kuitenkaan välttämättä johda säästöihin ja kilpailun lisääntymiseen. On vaarana, että keinot… Lue lisää: Oulu: Keinot lisäävät työtä, eivät kilpailua - Oulu: Vähimmäisomistusvaatimus uhkaa lisätä kuntien kustannuksia
”Hankintalain 2 §:n tavoitteisiin ehdotettu kirjaus hankintojen suunnittelusta on erinomainen: ”Hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa ja suunnittelemaan hankintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, ja laadukkaasti olemassa olevat kilpailuolosuhteet… Lue lisää: Oulu: Vähimmäisomistusvaatimus uhkaa lisätä kuntien kustannuksia - Kärsämäki: ”Ei ole selvitetty esityksen taloudellisia vaikutuksia”
”Lain valmistelun aikana ei ole selvitetty esityksen taloudellisia vaikutuksia kuntiin tai muihinkaan toimijoihin.” - Siikajoki: ”Kuntien kustannukset kasvavat”
”Kuntien kustannukset kasvavat osaamisen ja lisäresurssien tarpeen kasvun myötä, mutta todennäköisesti myös sitä kautta, ettei alueella ole aitoa kilpailua niissä toimissa, jotka uudistus pakottaisi uudelleenjärjestelemään. Kilpailuttamalla on jo aiemminkin päädytty… Lue lisää: Siikajoki: ”Kuntien kustannukset kasvavat”