Varsinais-Suomen vaalipiiri
Kunnat

Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Koski Tl, Kustavi, Laitila, Lieto, Loimaa, Marttila, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Oripää, Paimio, Parainen, Pyhäranta, Pöytyä, Raisio, Rusko, Salo, Sauvo, Somero, Taivassalo, Turku, Uusikaupunki ja Vehmaa.
Kansanedustajat
Pauli Aalto-Setälä (kokoomus), Sandra Bergqvist (RKP), Ritva Elomaa (perussuomalaiset), Eeva-Johanna Eloranta (SDP), Timo Furuholm (vasemmistoliitto), Vilhelm Junnila (perussuomalaiset), Mauri Kontu (keskusta), Milla Lahdenperä (kokoomus), Aki Lindén (SDP), Mikko Lundén (perussuomalaiset), Saku Nikkanen (SDP), Petteri Orpo (kokoomus), Saara-Sofia Sirén (kokoomus), Ville Tavio (perussuomalaiset), Ville Valkonen (kokoomus), Sofia Virta (vihreät), Johannes Yrttiaho (vasemmistoliitto)
Lausunnot
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa pysyviin lisäkustannuksiin ja hallinnolliseen taakkaan”Varsinais-Suomen hyvinvointialueen näkemyksen mukaan esityksellä ei saavuteta kustannussäästöjä eikä se lisää kilpailua. Sidosyksikköjä koskevan sääntelyn työryhmämietinnössä esitettyjä muutoksia ei voida pitää miltään osin tarkoituksenmukaisina tai toteuttamiskelpoisina. Vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulee… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 % omistusvaade johtaa pysyviin lisäkustannuksiin ja hallinnolliseen taakkaan
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Oripää: Huolta erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämisestä”Oripään kunta pohjaa lausuntonsa Kuntaliiton valmistelemaan lausuntoon. Kuntaliitto kantaa huolta erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämisestä.”
- Mynämäki: Vaarantaa jätehuollon järjestämisen ja jätevedenpuhdistuksen”Esimerkiksi meillä Varsinais-Suomessa 10 prosentin omistusosuuden vaatimus vaarantaa jätehuollon järjestämisen ja jätevedenpuhdistuksen, koska järjestelmä Turun seudulla perustuu kuntien yhteiseen yhtiöön, yhteiseen puhdistamoon ja yhteen rakennettuun viemäröintiverkostoon. Turun kaupungin lisäksi vain… Lue lisää: Mynämäki: Vaarantaa jätehuollon järjestämisen ja jätevedenpuhdistuksen
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Sidosyksiköt tarjoavat markkinoilla toimiville yrityksille nyt jo mahdollisuuden olla osa hankintaprosessia”Sidosyksiköt toimivat merkittävinä hankintayksiköinä ja noudattavat hankintalain mukaisia kilpailuttamisvelvoitteita tarjoten markkinoilla toimiville yrityksille nyt jo mahdollisuuden olla osa sitä hankintaprosessia, jolla sidosyksikkö tuottaa palveluita hyvinvointialueelle.”
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Sidosyksiköiden tavoitteena on edullisten tuotantotekijöiden takaaminen osakkeenomistajille”Sidosyksikköyhtiö on väline omistajien yhteisten päämäärien ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Sidosyksikköasemassa olevien yhtiöiden tavoitteena ei ole lähtökohtaisesti tuottaa voittoa osakkeenomistajille siinä tarkoituksessa, että yhtiön osakkeiden arvo kasvaa tai yhtiö jakaa osakkeenomistajille… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Sidosyksiköiden tavoitteena on edullisten tuotantotekijöiden takaaminen osakkeenomistajille
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Lakimuutoksella rajoitettaisiin perusteettomasti hyvinvointialueen oikeutta päättää toimintojensa järjestämisestä”Sidosyksikköyhtiöt ovat tapa tuottaa palvelut omana toimintana, mutta yhtiömuodossa joko yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa. Ehdotetulla lakimuutoksella rajoitettaisiin perusteettomasti hyvinvointialueen oikeutta päättää toimintojensa järjestämisestä. Todellinen määräysvalta on käytännössä saavutettavissa… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Lakimuutoksella rajoitettaisiin perusteettomasti hyvinvointialueen oikeutta päättää toimintojensa järjestämisestä
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 prosentin omistusosuusvaatimus ei ole oikea eikä oikeasuhtainen tapa korjata mahdollisia tai todettuja puutteita”Sidosyksiköistä käyty julkinen keskustelu on leimannut yleisesti kaikki sidosyksiköt tervettä kilpailua vääristäviksi ja keskustelussa on kyseenalaistettu niiden käyttö yhtenä palveluiden tuotantotapana. Ottaen huomioon sidosyksikköyhtiöiden lukumäärän kansallisella tasolla (1000 kpl), kansallisessa… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: 10 prosentin omistusosuusvaatimus ei ole oikea eikä oikeasuhtainen tapa korjata mahdollisia tai todettuja puutteita
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Ei ole perustetta miksi Suomessa säädettäisiin muuta Eurooppaa tiukempia omistusvelvotteita”Hankintadirektiivi ei edellytä vähimmäisomistusvaatimuksen asettamista eikä sellaista velvoitetta voi johtaa myöskään EU-oikeuskäytännöstä. Euroopan Unionin tuomioistuimessa tai kotimaisessa oikeuskäytännössä ei ole myöskään katsottu, että jokin tietty omistusosuusprosentti olisi ratkaiseva määräysvallan täyttymisen… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Ei ole perustetta miksi Suomessa säädettäisiin muuta Eurooppaa tiukempia omistusvelvotteita
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta ei voida pitää miltään osin tarkoituksenmukaisena tai toteuttamiskelpoisena”Varsinais-Suomen hyvinvointialue ei kannata hankintalain 15 §:n muuttamista siten, että sidosyksiköiden omistajille asetettaisiin vähimmäisomistusta koskeva vaatimus. Tätä ei voida pitää miltään osin tarkoituksenmukaisena tai toteuttamiskelpoisena. Vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulee tosiasiallisesti… Lue lisää: Varsinais-Suomen hyvinvointialue: Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta ei voida pitää miltään osin tarkoituksenmukaisena tai toteuttamiskelpoisena
- Turku: Ei huomioi huoltovarmuutta – Vesi- ja jätehuolto rajattava ulkopuolelle”Esitystä ei ole kirjoitettu hallitusohjelman edellyttämällä tavalla siten, että se huomioisi huoltovarmuuden tai muun vastaavan painavan julkisen intressin. Erityisesti vesihuolto ja jätehuolto tulisi rajata soveltamisalan ulkopuolelle.”
- Laitila: Erityisen haitallinen huoltovarmuuden kannalta keskeisille kuntien infrayhtiöille”Uudistus on erityisen haitallinen huoltovarmuuden kannalta keskeisille kuntien infrayhtiöille. Yhtiöiden taustalla on mittavat investoinnit, joilla turvataan mm. kiristyvien ympäristönormien vaatimusten mukainen jätevesien käsittely. Vesihuoltolain 5 §:n mukaan kunnan tulee kehittää… Lue lisää: Laitila: Erityisen haitallinen huoltovarmuuden kannalta keskeisille kuntien infrayhtiöille
- Turku: Sidosyksikköjä koskeva 10 % vähimmäisomistusvaatimus heikentää turvallisuutta ja huoltovarmuutta”Huoltovarmuudesta täytyy huolehtia erittäin pitkäjänteisesti. Markkinaehtoisten palveluiden lisäksi tarvitaan myös palvelutuotantoa, jonka jatkuvuus voidaan turvata myös poikkeustilanteissa. Sidosyksikköjä koskeva 10 % vähimmäisomistusvaatimus heikentää turvallisuutta ja huoltovarmuutta. Markkinaehtoisten palveluiden saatavuus vaihtelee… Lue lisää: Turku: Sidosyksikköjä koskeva 10 % vähimmäisomistusvaatimus heikentää turvallisuutta ja huoltovarmuutta
- Turku: Vaikutusarvio puutteellinen ja lainvalmistelu vastuutonta”Sidosyksiköitä koskeva vähimmäisomistusrajalla on toteutuessaan merkittäviä vaikutuksia palveluiden käyttäjiin, hankintayksiköihin ja yrityksiin. Lausuttavana olevassa mietinnössä näitä vaikutuksia on arvioitu hyvin suppeasti ja puutteellisesti. Laadukkaan lainsäädäntötyön kannalta on ongelmallista, että sääntelyn… Lue lisää: Turku: Vaikutusarvio puutteellinen ja lainvalmistelu vastuutonta
- Turku: Esitys romuttaa vuosikymmenten seudullisen yhteistyön vesihuollossa ja jätehuollossa”Huoltovarmuuden kannalta kriittiset toiminnot tulisi rajat sääntelyn ulkopuolelle, vähintään vesihuolto sekä jätehuolto. Turun seudulla Turun seudun vesi Oy tuottaa puhdasta vettä (8 osakkaana olevaa kuntaa) ja Turun seudun puhdistamo Oy… Lue lisää: Turku: Esitys romuttaa vuosikymmenten seudullisen yhteistyön vesihuollossa ja jätehuollossa
- Turun Seudun Vesi: Muut toimialat kärsivät tiukoista siirtymäajoista – markkinat voivat vääristyä”Vesihuollon toimialalla pitkäkään siirtymäaika ei anna aihetta tarkastella asiaa toisin, sillä siirtymäajan jälkeenkin ehdotus on räikeässä ristiriidassa vesihuoltolaissa asetettujen tavoitteiden, huoltovarmuuden turvaamisen sekä kuntien taloudellisen kantokyvyn kanssa. Vesihuollon toimialalla muutoksella… Lue lisää: Turun Seudun Vesi: Muut toimialat kärsivät tiukoista siirtymäajoista – markkinat voivat vääristyä
- Turku: Lyhyet siirtymäajat aiheuttavat riskejä, kustannuksia ja resurssipulaa”Siirtymäajat ovat liian lyhyet. Siirtymäaika 30.6.2029 asti olisi tarkoituksenmukaisempi ja mahdollistaisi palvelujen hallitun siirtymän edellyttäen, että huoltovarmuuskriittiset palvelut rajataan 10 % vähimmäisomistusvaatimuksen soveltamisalan ulkopuolelle. Esimerkiksi ICT-palveluiden ja talous- ja henkilöstöhallinnon… Lue lisää: Turku: Lyhyet siirtymäajat aiheuttavat riskejä, kustannuksia ja resurssipulaa
- Turun AMK: Siirtymäajat liian lyhyet – nykyisten toimintamallien uusiminen mahdotonta”Siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet. Ne eivät riitä nykyisten toimintamallien uusimiseen ja kilpailutusten toteuttamiseen. Negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi, siirtymäaikojen tulisi olla mahdollisimman pitkiä. Mietinnön kohdassa 4.2.1.1 esitetyt huomiot ICT-muutoksien laajoista vaikutuksista… Lue lisää: Turun AMK: Siirtymäajat liian lyhyet – nykyisten toimintamallien uusiminen mahdotonta
- Turun Seudun Puhdistamo: Jätevedenpuhdistamojen sidosyksikköaseman purku ajaisi pienet kunnat kriisiin”Vesihuollon toimialalla muutoksesta ei syntyisi lainkaan taloudellisia hyötyjä kenellekään, sillä vesihuollossa yksityisiä markkinoita ei edes tavoitella (ks. EK 26/2021 vp). Vesihuollon toimialalla sidosyksikön vähimmäisomistusosuuksien asettaminen on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden,… Lue lisää: Turun Seudun Puhdistamo: Jätevedenpuhdistamojen sidosyksikköaseman purku ajaisi pienet kunnat kriisiin
- Turun yliopisto: Muutoksesta ei hyötyä – vain lisää hallinnollista taakkaa ja kustannuksia”Muutoksesta ei ole saatavilla hyötyjä. Muutos aiheuttaisi hallinnollista lisätaakkaa ja hallinnollisia lisäkustannuksia.”
- Turku: Muutoksesta taloudellista haittaa – ei hyötyä hankintayksiköille”Muutoksesta ei ole hyötyä hankintayksiköille. Muutoksesta on hankintayksiköille taloudellista haittaa. Nykyiset sidosyksikköyhtiöt kilpailuttavat omat hankintansa. Markkinat eivät siten merkittävästi kasva vaan hankinnan kilpailuttajataho vaihtuu ja samalla menetetään sidosyksikköyhtiöihin kertynyt kilpailutusosaaminen.”
- Lieto: Sidosyksikkörajaus aiheuttaa merkittäviä ongelmia peruspalveluiden turvaamisessa”Liedon kaupungin kannalta merkittävimmät vaikutukset koskevat vesi- ja jätevesi-, jätehuolto- sekä ICT-alojaTurun Seudun Vesi on 9 Turun seudun kunnan omistama tukkuvesiyhtiö, jonka tehtävänä on huolehtia osakkaiden talousveden hankinnasta. Turun Seudun… Lue lisää: Lieto: Sidosyksikkörajaus aiheuttaa merkittäviä ongelmia peruspalveluiden turvaamisessa
- Turun Seudun Vesi: Vesihuoltolain vastainen muutos ajaisi pienet kunnat talouskriisiin”Vesihuollon toimialalla muutos lisäisi kuntien velkataakkaa ja suistaisi pienempiä kuntia taloudelliseen kriisiin etenkin jätevedenpuhdistuksen turvaamiseksi tarvittavien odottamattomien ja kasvavien investointien myötä. Yksittäisen jätevedenpuhdistamon rakentaminen on vähintäänkin kymmenien miljoonien, suurempien laitosten… Lue lisää: Turun Seudun Vesi: Vesihuoltolain vastainen muutos ajaisi pienet kunnat talouskriisiin
- Turun kaupunkiseudun kuntayhtymä: Lakimuutos pakottaisi Turun seudun vesihuoltoyhtiöt kalliisiin uudelleenjärjestelyihin”Turun seudulla esitetty lakimuutos johtaisi merkittäviin uudelleenjärjestelyihin esimerkiksi Turun seudun puhdistamo Oy:n ja Lounais-Suomen jätehuolto Oy:n osalta. Turun seudun puhdistamo Oy:n lausuntopyyntöpalveluun jo jättämässä lausunnossa todetaan muun muassa, että ”Ehdotus… Lue lisää: Turun kaupunkiseudun kuntayhtymä: Lakimuutos pakottaisi Turun seudun vesihuoltoyhtiöt kalliisiin uudelleenjärjestelyihin
- Turku: Muutos aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia veronmaksajille”Esitetty muutos vaikuttaa suoraan tai välillisesti kaupungin kaikkiin toimialoihin, sillä kaupungin kaikki toimialat käyttävät sidosyksiköiden tuottamia palveluita. Muutos aiheuttaisi vähintään seuraavia toimenpiteitä: – palveluiden tuotantotavan vaihtoehtojen arviointi ja päätöksenteko –… Lue lisää: Turku: Muutos aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia veronmaksajille
- Turun AMK: Esitys kasvattaa korkeakoulujen IT-kustannuksia ja työmäärää”ICT ja tietohallinnon osalta tarkoittaisi sidosyksikön kilpailuttamien palveluiden kilpailuttamista itse. Hankintayksikön työmäärä lisääntyy, ja oletettavasti hankintahinnat nousevat koska kilpailutuksen volyymit ovat murto-osa sidosyksikön kilpailutuksen volyymistä. Merkittävien ja laajasti korkeakoulusektorin ydintoimintaan… Lue lisää: Turun AMK: Esitys kasvattaa korkeakoulujen IT-kustannuksia ja työmäärää
- Turun Seudun Puhdistamo: Omistusosuuksien raja pakottaa kalliisiin uudelleenjärjestelyihin – investoinnit vaarassa”Vaikutukset vesihuoltoalalle ovat erittäin negatiivisia ja vesihuoltolain hengen vastaisia. Vesihuoltolain 5 §:n mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhteistyössä mm. muiden kuntien kanssa. Seudullisessa yhteistyössä (usean kunnan omistamissa yhtiöissä) on… Lue lisää: Turun Seudun Puhdistamo: Omistusosuuksien raja pakottaa kalliisiin uudelleenjärjestelyihin – investoinnit vaarassa
- Turun Seudun Vesi: Vaikutukset vesihuoltoalalle erittäin negatiivisia ja harkitsemattomia”Vaikutukset vesihuoltoalalle ovat erittäin negatiivisia ja vesihuoltolain hengen vastaisia. Vesihuoltolain 5 §:n mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhteistyössä mm. muiden kuntien kanssa. Seudullisessa yhteistyössä (usean kunnan omistamissa yhtiöissä) on… Lue lisää: Turun Seudun Vesi: Vaikutukset vesihuoltoalalle erittäin negatiivisia ja harkitsemattomia
- Turun kaupunkiseudun kuntayhtymä: 10 % omistusvaatimus johtaa merkittäviin uudelleenjärjestelyihin ja lisäkustannuksiin”Sellaisilla toimialoilla, joissa kunnat ovat järjestäneet yhtiömuotoisesti paikallisen tai alueellisen monopolin luonteisia tehtäviä, hankintalain 15§ esitetty 10 prosentin vähimmäisomistuksen vaatimus voi johtaa merkittäviin uudelleenjärjestelyihin ja lisäkustannuksiin. Turun seudulla esitetty lakimuutos… Lue lisää: Turun kaupunkiseudun kuntayhtymä: 10 % omistusvaatimus johtaa merkittäviin uudelleenjärjestelyihin ja lisäkustannuksiin
- Turun kauppakamari: Esitys pilkkoo toimivat yhtiöt ja heikentää pienten kuntien asemaa”Mielestämme tämä vähimmäisvaatimus johtaisi toimivien yhtiöiden epätarkoituksenmukaiseen pilkkomiseen ja erityisesti pienten kuntien aseman heikentymiseen markkinoilta hankittavien palvelujen osalta. Esitys johtaisi myös palvelujen toteuttamiseen kuntien omana työnä, ei niinkään kilpailuttamisen lisääntymiseen.… Lue lisää: Turun kauppakamari: Esitys pilkkoo toimivat yhtiöt ja heikentää pienten kuntien asemaa
- Turun yliopisto: 10 % sääntö pakottaisi yliopistot kalliisiin uudelleenjärjestelyihin”Vaatimus johtaisi yliopistojen osalta mm. Certia Oy:n ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:n toimintojen ja osakkuuspohjien merkittäviin uudelleen järjestelyihin, koska ehdotettu kategorinen 10 %:n sääntö ei huomioi korkeakoulujen lukumäärää.”
- Turku: 10 omistajan raja kaataa kuntien yhteistyöhankkeet ja ICT-palveluiden kehittämisen”Kaavamainen sääntely ei ota huomioon palveluiden ja alueiden erityispiirteitä. Esitystä ei ole kirjoitettu hallitusohjelman edellyttämällä tavalla siten, että se huomioisi huoltovarmuuden tai muun vastaavan painavan julkisen intressin. Erityisesti vesihuolto ja… Lue lisää: Turku: 10 omistajan raja kaataa kuntien yhteistyöhankkeet ja ICT-palveluiden kehittämisen
- Turun Seudun Puhdistamo: Sidosyksikkörajoitus kestämätön vesihuollossa”Turun seudun puhdistamo Oy on jätevedenpuhdistuspalvelua ja lämmöntalteenottopalvelua tuottava yhtiö. Yhtiön omistavat 14 Turun seudun kuntaa sekä Turku Energia Oy. Yhtiö on osa Turku-konsernia. Turun seudun puhdistamo Oy on lausunnon… Lue lisää: Turun Seudun Puhdistamo: Sidosyksikkörajoitus kestämätön vesihuollossa
- Turun Seudun Vesi: Vesihuoltoalan yhtiöiden eriarvoinen kohtelu kestämätöntä”Turun Seudun Vesi Oy on yhdeksän Turun seudun kunnan omistama tukkuvesiyhtiö, jonka tehtävänä on huolehtia osakkaiden talousveden hankinnasta. Yhtiö on osa Turku-konsernia. Turun Seudun Vesi Oy on Suomen toiseksi suurin… Lue lisää: Turun Seudun Vesi: Vesihuoltoalan yhtiöiden eriarvoinen kohtelu kestämätöntä
- Turun yliopisto: Volyymihyödyt menetetään, kustannukset kasvavat – ehdotettu säädös epäkäytännöllinen”Säädös on keinotekoinen ja epätarkoituksenmukainen. Säädös tulisi johtamaan hankintojen pilkkoutumiseen epätarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin. Säädös johtaisi siihen, että monet pienemmät hankintayksiköt menettäisivät mahdollisuuden hyödyntää eri alojen erityisosaamista osassa hankinnoissa, koska jatkossa sidosryhmät… Lue lisää: Turun yliopisto: Volyymihyödyt menetetään, kustannukset kasvavat – ehdotettu säädös epäkäytännöllinen
- Turku: Esitys estää tarkoituksenmukaiset yhtiörakenteet ja lisää kustannuksia”Vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Sidosyksiköiden toimintaan voidaan puuttua jo nykyisen lainsäädännön perusteella (MAO 353/2024, MAO 154/2024). Markkinoiden toimintaa valvova kilpailu- ja kuluttajavirasto ei pidä esitettyä vähimmäisomistusta… Lue lisää: Turku: Esitys estää tarkoituksenmukaiset yhtiörakenteet ja lisää kustannuksia
- Turun AMK: 10 % omistusvaatimus kaataa korkeakoulujen inhouse-yhteistyön”Sidosyksiköiden käytön rajoittaminen vähimmäisomistusvaatimuksella ei ole toteuttamiskelpoinen. Vaatimus vähintään 10 % osuudesta ei jatkossa mahdollista suomalaisten korkeakoulujen inhouse-yhteistyötä ja sitä kautta konsolidoinnin tuomia kustannussäästöjä. Korkeakoulusektorilla kahden tai useamman vastaavan inhouse-yrityksen… Lue lisää: Turun AMK: 10 % omistusvaatimus kaataa korkeakoulujen inhouse-yhteistyön
- Turun kauppakamari: 10 % omistusosuusvaatimus ei auta pk-yrityksiä – sidosyksiköt lisääntyvät keinotekoisesti”Kuitenkin on huomattava, että hallitusohjelman kirjaus sidosyksikköjen enintään 10 % omistusosuusvaatimuksesta tosiasiallisen määräysvallan osoittamisen kriteerinä tulee todennäköisesti lisäämään sidosyksiköiden määrää keinotekoisesti, mutta pk-yritysten pääsy laajoihin hankintakokonaisuuksiin ei silti olennaisesti helpotu.… Lue lisää: Turun kauppakamari: 10 % omistusosuusvaatimus ei auta pk-yrityksiä – sidosyksiköt lisääntyvät keinotekoisesti
- Turun kauppakamari: Pakollinen uudelleenkilpailutus lisää taakkaa ilman tuottavuushyötyjä”Hallitusohjelman mukaan hankintalakiin ehdotetaan velvoitetta kilpailutuksen uusimiseen, jos kilpailutuksessa saadaan vain yksi tarjous. Tästä voitaisiin poiketa vain erityisen painavasta syystä. Uudelleenkilpailutusvelvoite ei kuitenkaan koskisi tilanteita, joissa hankintayksikkö on valmistellut hankinnan… Lue lisää: Turun kauppakamari: Pakollinen uudelleenkilpailutus lisää taakkaa ilman tuottavuushyötyjä
- Turku: Pakollinen keskeyttäminen vaikeuttaisi palveluiden järjestämistä kunnissa”Turun kaupunki ei kannata ehdotettua muutosta liittyen hankinnan pakolliseen keskeyttämiseen ns. yhden tarjouksen tilanteessa. Hankinnan pakollinen keskeyttäminen viivästyttäisi hankintasopimusten aloittamisajankohtaa. Tämä aiheuttaa käytännön haasteita esimerkiksi korvaavan hankinnan tekemiselle hankinnan viivästymisen… Lue lisää: Turku: Pakollinen keskeyttäminen vaikeuttaisi palveluiden järjestämistä kunnissa
- Turku: Hankintojen jakamisesta valittaminen kasvattaa epävarmuutta ja hallinnollista taakkaa”Turun kaupunki ei myöskään kannata muutosta, joka mahdollistaa hankinnan jakamisesta koskevasta päätöksestä valittamisen. Jakamatta jättämisestä ei saisi valittaa, eikä myöskään siitä, millä tavalla hankintayksikkö on jakanut hankinnan osiin. Hankinnan sisällön… Lue lisää: Turku: Hankintojen jakamisesta valittaminen kasvattaa epävarmuutta ja hallinnollista taakkaa
- Turku: Pakollinen jakaminen estää volyymihyödyt ja vaarantaa säästötavoitteet”Turun kaupunki ei kannata ehdotettua muutosta liittyen hankintojen pakolliseen jakamiseen. Hallitusohjelman ja mietinnön tavoitteissa on yhdeksi tavoitteeksi asetettu kustannussäästöjen toteuttaminen. Mikäli hankinta kuitenkin pakotettaisiin lähtökohtaisesti jakamaan osiin, tarkoittaa tämä käytännössä… Lue lisää: Turku: Pakollinen jakaminen estää volyymihyödyt ja vaarantaa säästötavoitteet
- Turun AMK: Kilpailutusvaatimukset vaarantavat tutkimus- ja kehittämishankkeet”Julkisesti rahoitetuissa kehittämishankkeissa on usein tiukka toteutusaikataulu ja uudelleenkilpailuttaminen mahdollisesti vaarantaa hankkeen tarkoituksenmukaisen ja hankesuunnitelman mukaisen toteutuksen. Hyvin erikoistuneella ja nopeasti kehittyvällä alalla potentiaalisia tarjoajia voi olla markkinoilla hyvin vähän… Lue lisää: Turun AMK: Kilpailutusvaatimukset vaarantavat tutkimus- ja kehittämishankkeet
- Turun yliopisto: Uudistukset luovat keinotekoisia esteitä ilman säästö- tai kilpailuhyötyjä”Yleisellä tasolla uudistukset vaikuttavat pääosin epäkäytännöllisiltä luoden lähinnä hankintayksikölle lisäkustannuksia aiheuttavia keinotekoisia esteitä ja toimintamalleja toteuttaa varsinainen hankinta ilman, että tavoiteltua kustannussäästöä tai lisääntyvää kilpailutusta voidaan perustellusti katsoa voitavan aikaansaada.”
- Turku: Turku vastustaa 10 % omistusvaatimusta – lisää kustannuksia ja byrokratiaa”Turun kaupunki vastustaa sidosyksiköitä koskevaan sääntelyyn ehdotettuja muutoksia 10 % vähimmäisomistusvaatimuksesta. Ehdotettu sääntely on vastoin hallitusohjelmaan kirjattuja tavoitteita normien purkamisesta ja pyrkimyksestä saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa. Ehdotettu sääntely lisää… Lue lisää: Turku: Turku vastustaa 10 % omistusvaatimusta – lisää kustannuksia ja byrokratiaa
- Turun AMK: Esitys sivuuttaa hallitusohjelman yleisen edun vaatimuksen ja vaikutusten arvioinnin”Esitys ei huomioi hallitusohjelman kirjausta yleisen edun vaatimuksesta. Esitys ei perustu kunnolliseen vaikutusten arviointiin, joka on keskeinen edellytys onnistuneelle lainsäädännölle. Esitys rajoittaa ammattikorkeakoulun mahdollisuuksia järjestää hankinnat kokonaistaloudellisesti kestävällä tavalla. On… Lue lisää: Turun AMK: Esitys sivuuttaa hallitusohjelman yleisen edun vaatimuksen ja vaikutusten arvioinnin
- Turun yliopisto: Huippututkimus ei perustu massatuotelaitemarkkinoille”Vallitseva hankintalainsäädäntö korostaa jo mahdollisuutta markkinakartoituksen tekoon. Tästä näkökulmasta 65 § uudistus ei tuone hankinnan valmisteluun erityistä uutta näkökulmaa ottaen huomioon, että varsinaista pakollista menettelytapaa toteuttaa markkinakartoitus ei ole säädetty… Lue lisää: Turun yliopisto: Huippututkimus ei perustu massatuotelaitemarkkinoille
- Turun yliopisto: Luo hankintayksikölle lisäkustannuksia ja keinotekoisia esteitä”Yleisellä tasolla uudistukset vaikuttavat pääosin epäkäytännöllisiltä luoden lähinnä hankintayksikölle lisäkustannuksia aiheuttavia keinotekoisia esteitä ja toimintamalleja toteuttaa varsinainen hankinta ilman, että tavoiteltua kustannussäästöä tai lisääntyvää kilpailutusta voidaan perustellusti katsoa voitavan aikaansaada.”