Uudenmaan vaalipiiri
Kunnat

Askola, Espoo, Hanko, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Myrskylä, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Porvoo, Pukkila, Raasepori, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.
Kansanedustajat
Anders Adlercreutz (RKP), Otto Andersson (RKP), Tiina Elo (vihreät), Noora Fagerström (kokoomus), Harry Harkimo (Nyt), Inka Hopsu (vihreät), Saara Hyrkkö (vihreät), Arja Juvonen (perussuomalaiset), Antti Kaikkonen (keskusta), Pia Kauma (kokoomus), Teemu Keskisarja (perussuomalaiset), Pihla Keto-Huovinen (kokoomus), Kimmo Kiljunen (SDP), Ari Koponen (perussuomalaiset), Miapetra Kumpula-Natri (SDP), Johan Kvarnström (SDP), Mia Laiho (kokoomus), Jarno Limnell (kokoomus), Antti Lindtman (SDP), Pia Lohikoski (vasemmistoliitto), Helena Marttila (SDP), Leena Meri (perussuomalaiset), Sari Multala (kokoomus), Martin Paasi (kokoomus), Pinja Perholehto (SDP), Jorma Piisinen (perussuomalaiset), Mika Poutala (kristillisdemokraatit), Riikka Purra (perussuomalaiset), Susanne Päivärinta (kokoomus), Onni Rostila (perussuomalaiset), Joona Räsänen (SDP), Tere Sammallahti (kokoomus), Heikki Vestman (kokoomus), Eerikki Viljanen (keskusta), Henrik Vuornos (kokoomus), Henrik Wickström (RKP)
Lausunnot
- Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen”Lähtökohtaisesti hankintoihin käytettävät resurssit ovat tiukat ja mikäli ehdotetut muutokset toteutuvatkokonaisuudessaan aiheuttavat ne hankintayksiköille huomattavaa lisätyötä, kustannusten nousua jahallinnollista taakkaa. Sidosyksiköiden mahdollinen purku ja siihen liittyvä epäselvyys aiheuttaa hankintayksiköille hallinnollista… Lue lisää: Nurmijärvi: Siirtymäaika liian lyhyt – markkinoilla ei ole riittävästi resursseja muutoksen toteuttamiseen
- Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskeva kirjaus aiheuttaa merkittäviä siirtymäaikaa vaativiatoimenpiteitä, jotka vaikuttavat laajasti kunnan toimintaan ja palveluiden järjestämiseen. Siirtymäaika onvälttämätön, jotta kunta voi toteuttaa tarvittavat muutokset hallitusti ja kustannustehokkaasti.… Lue lisää: Nurmijärvi: Hallittu siirtymä välttämätön palveluiden turvaamiseksi
- Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden”Nurmijärven kunta katsoo, että esitetyt sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat ovat riittämättömiä toimenpiteidensuunnitteluun ja toteuttamiseen. Kaikkien muutosten toteuttaminen kunnissa annetun siirtymäajan puitteissaon mahdotonta, koska toimenpiteet kohdistuisivat monen eri toimialan palveluihin ja alueellistenyhteistyörakenteiden… Lue lisää: Nurmijärvi: Ehdotettu siirtymäaika on täysin riittämätön ja vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
- Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia”Muutoksesta on vaikea löytää pitkällä aikavälillä merkittäviä hyötyjä. Kilpailua syntyy jo nykyisessä rakenteessaluontevasti ja in-house -yhtiöt paikkaavat kilpailuvajetta siellä missä sitä on. Konsultointia tarjoavat yhtiöt, jotkaeivät joudu kantamaan pitkäaikaista vastuuta… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikkömuutos hyödyttäisi konsultteja ja suuryrityksiä, ei kuntia
- Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin”Nurmijärven kunta arvioi, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusrajaa koskeva sääntelyaiheuttaa merkittäviä haasteita ja vaatii useita toimenpiteitä. Kunta aikoo tarkastella eri vaihtoehtoja ja ryhtyäseuraaviin toimenpiteisiin: 1. Omistusosuuden kasvattaminen: Kunta selvittää mahdollisuutta… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja pakottaisi kunnat kalliisiin ja monimutkaisiin toimenpiteisiin
- Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut”Nurmijärven kunta arvioi, että sidosyksiköitä koskevan muutoksen toteuttaminen esitetyllä tavalla aiheuttaisimerkittäviä toimenpiteitä ja kustannuksia eri toimialoilla. Muutoksen vaikutukset ulottuvat laajasti kunnanpalvelutuotantoon ja hallintoon, ja ne vaativat huomattavia resursseja ja investointeja.… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköuudistus aiheuttaisi miljoonaluokan kustannuksia ja vaarantaisi palvelut
- Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen”Nurmijärven kunta katsoo, että esityksessä ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimusei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Vaatimus, jonka mukaan kuntien tulee omistaavähintään 10 % sidosyksiköistä, aiheuttaa merkittäviä haasteita ja kustannuksia kuntien toiminnalle… Lue lisää: Nurmijärvi: Sidosyksikköraja on epärealistinen, kallis ja perustuslain vastainen
- Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain muutos ei aiheuta merkittävää muutosta hankintayksiön toimintatapoihin.Lain vaatimus saattaa aiheuttaa tilanteen, että tarkoituksenmukaisuus puuttuu, mutta hallinnollinen… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain pykälät lisäävät hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
- Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä”§ 65: Markkinakartoitusta toteutetaan jo hankinnoissa, joista hankintayksiköt tarvitsevat lisätietoa markkinoistaja sen toimivuudesta. Hankintalain muutos ei aiheuta merkittävää muutosta hankintayksiön toimintatapoihin.Lain vaatimus saattaa aiheuttaa tilanteen, että tarkoituksenmukaisuus puuttuu, mutta hallinnollinen… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutokset lisäävät hallinnollista taakkaa ilman todellista hyötyä
- Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät”Odotettavissa on, että hankintahenkilöstön määrä, hankintojen kustannukset ja hallinnollisen työn määräkunnissa kasvaa. Esitys rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta järjestää palvelut sopivaksi katsomallaan tavalla. Esitys voi toteutuessaan jopa vaarantaa lakisääteisten tehtävien hoitamisen ja… Lue lisää: Nurmijärvi: Hankintalain muutos rajoittaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa lakisääteiset tehtävät
- Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa”Perustuslain (731/1999) 121 §:n mukaisen kunnallisen itsehallinnon mukaan kunnalla on oikeus päättää palveluidensa järjestämisestä. Mikäli kunnan mahdollisuutta käyttää hyväkseen omistamiaan osakeyhtiöitä rajataan mietinnössä kuvatulla tavalla, tulisi sille esittää erittäin painavat… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa
- Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman”Siirtymäaikana Järvenpään kaupungin tulisi organisoida uudelleen omistuksensa useampaan yhtiöön lukuisten muiden omistajien kanssa. Siirtymäajan ollessa 1,5 tai 2,5 vuotta, mahdolliset riitaisuudet olisivat todennäköisesti yleisten tuomioistuinten osalta kesken erityisesti huomioiden asioiden… Lue lisää: Järvenpää: Resurssipula ja kalliit järjestelmävaihdokset tekevät siirtymästä mahdottoman
- Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön”Minkään pituisella siirtymäajalla tästä muutoksesta ei saada taloudellisesti järkevää. Mikäli uudistus menisi tällaisenaan tai muutettuna läpi, siirtymäaikaa tarvittaisiin huomattavasti enemmän. Mikäli haluttaisiin, etteivät hankintayksiköiden ja sidosyksiköiden koneisiin, laitteisiin, tiloihin, henkilöstöön… Lue lisää: Järvenpää: Siirtymäaika täysin riittämätön ja taloudellisesti kestämätön
- Järvenpää: Uudistus ei toisi hyötyä kunnille, sidosyksiköille eikä markkinoille”On vaikea nähdä, että uudistus toisi mitään hyötyä Järvenpään kaupungille, sidosyksiköille tai markkinoille.”
- Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin”Yhtiöjärjestelyjen ratkaisu ei ole Järvenpään käsissä, emmekä voi ennakoida saammeko ratkaisut sovittua yhteisymmärryksessä muiden osakkaiden kanssa. Mikäli yhtiöjärjestelyt (10% sidosyksikköehdon täyttämiseksi) eivät ole toteutettavissa vapaaehtoisin toimin, toteutetut ratkaisut eivät palvele… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköjärjestelyt johtaisivat tehottomiin ja osaoptimoituihin ratkaisuihin
- Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle”Vaikutustenarviointi on sen juridisten ja käytännön vaikutusten osalta äärimmäisen hankalaa. Kuten Kuntaliitto on omassa lausunnossaan todennut, on poikkeuksellista, että lainsäädäntövalmistelussa vaikutustenarviointi on jätetty käyttäjien vastuulle. Olemme kuitenkin yrittäneet arvioida vaikutuksia… Lue lisää: Järvenpää: Vaikutusarviointi ei voi jäädä kuntien vastuulle
- Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita”Vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen.Käytännössä sidosyksiköiden omistajuuksien uudelleenjärjestelyt eivät kaikissa tapauksissa ole toteuttamiskelpoisia; ostajia pienille omistusosuuksille voi olla mahdotonta löytää. Emme voi ennalta luvata muiden omistajien puolesta, että löydämme… Lue lisää: Järvenpää: Sidosyksikköuudistus on toteuttamiskelvoton ja vailla vaikutusarvioita
- Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä”Esitetyt keinot vastaavat osittain asetettuihin tavoitteisiin, mutta erityisesti 10 miljoonan euron raja markkinakartoituksen pakollisuudelle keskittää muutosta isoihin hankintayksiköihin, joissa hankintaosaaminen todennäköisesti on jo hyvällä tasolla. Järvenpää on Suomen 24. suurin… Lue lisää: Järvenpää: 10 miljoonan euron raja suosii suuria hankintayksiköitä
- Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi”Lakiehdotuksen 80 §:ssä on ennallaan rajaus, jonka perusteella esim. työturvallisuusrikokset tai uusista pykälään lisättävistä rikoksista törkeä ympäristön turmeleminen huomioidaan pakollisena poissulkemisperusteena vain, mikäli tuomion niistä on saanut ehdokkaan tai tarjoajan… Lue lisää: Lohja: Rikostuomioiden käsittely hankintalaissa jää puutteelliseksi
- Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin”Jos muutos toteutettaisiin, niin alueellinen palvelutuotanto pitäisi rakentaa uudelleen. Nykyisten kunnallisten yhtiöiden tullessa pilkotuksi niiden taseessa olevan varallisuuden jaosta olisi sovittava. Tämä tulisi olemaan vaikeaa, eikä tällaisen muutoksen toteuttamiseen ole… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaisi alueellista palvelutuotantoa ja johtaisi oikeusprosesseihin
- Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta”Lohjan kaupunki pitää erityisen huolestuttavana, että näin merkittävästä uudistuksesta ei ole tehty vaikutustenarviointia.Valtioneuvoston lainvalmistelun vaikutusarviointioppaassa on todettu, että monipuoliseen ja perusteelliseen vaikutusarviointiin tulee panostaa hankkeissa, joiden odotettavissa olevat vaikutukset ovat… Lue lisää: Lohja: Vaikutusarviointi puuttuu täysin merkittävästä uudistuksesta
- Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä”Lohjan kaupunki katsoo, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja olisi vaikeasti toteutettavissa. Lohjan kaupunki katsoo, että esitetty vähimmäisomistusosuus on ongelmallinen kunnallisen itsehallinnon kannalta. Esitys rajoittaisi kuntien mahdollisuutta… Lue lisää: Lohja: Sidosyksikkömuutos uhkaa kunnallista itsehallintoa ja yhteistyötä
- Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja”Lohjan kaupungin näkemyksen mukaan esitetty hallitusohjelmaan perustuva muutos viivästyttäisi kuntien hankintaprosesseja ja tulisi käytännössä lisäämään kuntien hankintakustannuksia. Käytännössä yhden tarjouksen saaminen kilpailutuksessa ei useinkaan johdu hankintayksikön toimenpiteistä, vaan markkinatilanteesta ja… Lue lisää: Lohja: Hallitusohjelman muutos lisää kustannuksia ja viivästyttää hankintoja
- Hyvinkää: Hallinnollinen taakka ei vähene esityksen mukaisella muutoksella”Hyvinkään kaupunki toteaa, että rikosrekisteriotteiden tarkastamisvelvoitteetta ei ole syytä poistaa.Rikosrekisteriotteiden tarkistaminen on nykyisin hyvin tavanomainen prosessi sekä yrityksille ettähankintayksiköille. Yrityksillä on otteet aina valmiina, ja niiden tarkistaminen on helppoa jasuhteellisen… Lue lisää: Hyvinkää: Hallinnollinen taakka ei vähene esityksen mukaisella muutoksella
- Hyvinkää: Muutos aiheuttaa valtavasti lisätyötä ja vaatii laajoja omistus- ja yritysjärjestelyjä”Hyvinkään kaupunki toteaa, että muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä. Työmäärä riippuu toteutettavista järjestelyistä. Siirtymäaikaa on varattava kuntien ja sidosyksiköiden vaihtoehtojen huolelliseen tarkasteluun. Omistusjärjestelyjä varten on laadittava omistajista riippumattomat arvonmääritykset, käytävä… Lue lisää: Hyvinkää: Muutos aiheuttaa valtavasti lisätyötä ja vaatii laajoja omistus- ja yritysjärjestelyjä
- Hyvinkää: Ehdotettu siirtymäaika riittämätön, vaarantaa kuntien palveluiden jatkuvuuden”Hyvinkään kaupungin näkemyksen mukaan ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika (jätehuollossa 2,5vuotta) ei riitä. Kansallisen valmistelun ja asiantuntijapalveluiden suuren kysynnän vuoksi nykyisetresurssit eivät riitä muutosten toteuttamiseen. Myös markkinoilla toimivien yritysten kyky osallistuatarjouskilpailuihin,… Lue lisää: Hyvinkää: Ehdotettu siirtymäaika riittämätön, vaarantaa kuntien palveluiden jatkuvuuden
- Hyvinkää: Muutokset lisäävät työtä ja kustannuksia ilman tunnistettavia hyötyjä”Hyvinkään kaupungille muutoksesta syntyisi merkittävissä määrin lisää työtä ja sekä kertaluonteisiamuutoskustannuksia että vuosittain jatkuvien kustannusten kasvua. Uudistus on luonteeltaanverorasitusta rakastavan uudistus. Kaupunki ei tunnista sellaisia hyötyjä, joita ei voitaisi saavuttaa… Lue lisää: Hyvinkää: Muutokset lisäävät työtä ja kustannuksia ilman tunnistettavia hyötyjä
- Hyvinkää: Taloushallinnon palveluiden järjestäminen uudelleen aiheuttaa mittavia muutoskustannuksia”Hyvinkään kaupunki käyttää sidosyksiköitä vain tilanteissa, joissa se on katsottu kaupungin omistajapolitiikan, alueellisen elinvoiman, toiminnan jatkuvuuden varmistamisen ja julkisten varojen tehokkaan käytön näkökulmasta tarkoituksenmukaiseksi. Sidosyksiköiltä ostetaan jätehuollon palveluita sekä tukipalveluita… Lue lisää: Hyvinkää: Taloushallinnon palveluiden järjestäminen uudelleen aiheuttaa mittavia muutoskustannuksia
- Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ja lyhyt siirtymäaika vaarantavat perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden”Hyvinkään kaupunki toteaa, että sidosyksiköiden omistusosuuden 10 % vähimmäisvaatimus ja erityisesti nyt ehdotettu lyhyt siirtymäaika vaarantavat kuntien perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden toimialoilla ja alueilla, joilla toimivaa markkinaa ei ole. Katkokset… Lue lisää: Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ja lyhyt siirtymäaika vaarantavat perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden
- Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kanssa”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Hyvinkään kaupunki katsoo, että esitetty vähimmäisomistusosuus on ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kannalta. Esitys rajoittaa kuntien mahdollisuutta päättää toimintojensa järjestämisestä, ja… Lue lisää: Hyvinkää: Vähimmäisomistusvaatimus ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon kanssa
- Hyvinkää: Ehdotetut muutokset kaventavat harkintavaltaa ja lisäävät hallinnollisia velvoitteita”Hyvinkään kaupunki viittaa edellä lausuttuun. Hankintalain 65§:än esitettyä muutosta lukuun ottamatta keinot eivät ole sopivia tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi Hyvinkään kaupunki toteaa, että kaikki sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla lisätään hankintayksikön harkintavaltaa… Lue lisää: Hyvinkää: Ehdotetut muutokset kaventavat harkintavaltaa ja lisäävät hallinnollisia velvoitteita
- Hyvinkää: Uudistus ei helpota hankintoja, vaan jatkaa aiempien uudistusten ongelmia”Hyvinkään kaupungin kokemusten mukaan yksikään aiempi hankintalakiuudistus ei ole helpottanut tarjoajien eikä hankintayksiköiden työtä julkisiin hankintoihin liittyen. Käsillä oleva uudistus tulee toteuttamaan tätä samaa linjaa, mikäli se toteutetaan työryhmän mietinnön… Lue lisää: Hyvinkää: Uudistus ei helpota hankintoja, vaan jatkaa aiempien uudistusten ongelmia
- Hyvinkää: Esitys lisää kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, ei paranna kilpailua”Ehdotetut toimenpiteet eivät kuitenkaan johda tavoitteen saavuttamiseen vaan heikentävät kuntien tehokkuutta, nostavat kustannuksia ja kasvattavat hallinnollista taakkaa. Lähtökohtaisesti sääntelyn ja byrokratian lisääminen vähentää yritysten halukkuutta osallistua tarjouskilpailuihin. Sidosyksiköitä koskevan sääntelyn… Lue lisää: Hyvinkää: Esitys lisää kustannuksia ja hallinnollista taakkaa, ei paranna kilpailua
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Pornainen: Lakiesitys romuttaisi kunnallisen jätehuoltojärjestelmän”Toteutuessaan esityksen mukaisena lainsäädäntö edellyttäisi kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden lopettamista ja mittavaa jätehuollon operatiivisten ja viranomaistehtävien uudelleenorganisoitumista, jotta 10 % vähimmäisomistusvaatimus saavutettaisiin kaikkien kuntien osalta. Muutos romuttaisi Suomeen kehitetyn modernin ja kehittyvän… Lue lisää: Pornainen: Lakiesitys romuttaisi kunnallisen jätehuoltojärjestelmän
- Siuntio: Lakiesitys pakottaisi purkamaan satoja sidosyksiköitä”Muutoksen vaikutukset kuntakenttään ovat erittäin merkittävät. Mm. Kuntaliitto kantaa huolta erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämisestä. Lisäksi talous- ja henkilöstöpalveluiden markkinan toimimattomuus on aito ongelma kilpailuttamisen näkökulmasta. Lakiesitys pakottaisi… Lue lisää: Siuntio: Lakiesitys pakottaisi purkamaan satoja sidosyksiköitä
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Hyvinkää: Seuranta- ja vastuuviranomainen pitää määritellä yrityskaupoissa, jotka muodostavat korkean riskin strategisten ICT-huoltovarmuuspalveluissa ja ruokahuollossa”Olennainen kysymys on mikä kansallinen tai paikallinen viranomainen seuraa ja vastaa siitä viranomaisen ohjeesta tai tulkinnasta, jolla korkean riskin toimittaja tai tuote voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Seuranta- ja vastuuviranomainen pitäisi… Lue lisää: Hyvinkää: Seuranta- ja vastuuviranomainen pitää määritellä yrityskaupoissa, jotka muodostavat korkean riskin strategisten ICT-huoltovarmuuspalveluissa ja ruokahuollossa
- Siuntio: Uudistus heikentää huoltovarmuutta, varautumista ja jatkuvuudenhallintaa”Lähtökohtaisesti kuntien omistama toiminnaltaan vakiintuva sidosyksikkö helpottaa varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan suunnittelua kunnissa ja hyvinvointialueella, joten uudistus uhkaa heikentää huoltovarmuuden, varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan toettuamista. Varautumiseen ja kansalliseen huoltovarmuuteen keskeisesti liittyviä palveluja,… Lue lisää: Siuntio: Uudistus heikentää huoltovarmuutta, varautumista ja jatkuvuudenhallintaa
- Maaseudun Tulevaisuus: Kaikkonen varoittaa hankintalain uudistuksesta – ”Tavallinen kuntalainen voi päätyä maksumieheksi”Maaseudun Tulevaisuudessa julkaistussa kolumnissaan entinen puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) arvostelee hallituksen suunnitelmaa muuttaa hankintalakia. Varsinkin pienet kunnat ja maaseutualueet voivat ajautua ongelmiin, Kaikkonen varoittaa. ”Vaarana on, että uudistuksessa tavallinen kuntalainen… Lue lisää: Maaseudun Tulevaisuus: Kaikkonen varoittaa hankintalain uudistuksesta – ”Tavallinen kuntalainen voi päätyä maksumieheksi”
- Kirkkonummi: Esitys on hallitusohjelman vastainen”Hallituksen tavoite parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut ovat hyviä. Myös pyrkimys hankintalain määräysvaltavaatimuksen selkeyttämiseen sekä markkinoiden toimivuuden parantamiseen on hyvä. Ehdotetut toimenpiteet eivät kuitenkaan… Lue lisää: Kirkkonummi: Esitys on hallitusohjelman vastainen
- Kirkkonummi: Esitys perustuu virheellisiin oletuksiin sidosyksiköistä”Lisäksi Kirkkonummen kunta haluaa tuoda esiin, että hallituksen esitys sisältää virheellisiä oletuksia sidosyksiköistä, kuten sidosyksiköiden avulla pyrittäisiin kiertämään hankintalakia. Todellisuudessa sidosyksiköt ovat hankintayksikköjä, jotka ovat velvollisia kilpailuttamaan hankkimansa palvelut ja… Lue lisää: Kirkkonummi: Esitys perustuu virheellisiin oletuksiin sidosyksiköistä
- Kirkkonummi: Omistusvaatimus tuo kustannuksia ilman hyötyjä”Omistusvaatimuksesta ei ole sen kohdalla osoitettavissa hyötyjä, vaan ainoastaan merkittäviä kustannuksia. Erityisesti tämä koskee työvoiman käyttöön perustuvia kunnan lakisääteisiä palveluita. Siirtymäajalle tulisi säätää kunnille ja kuntayhtiöille vapautus varainsiirtoveroista. 10 %:n… Lue lisää: Kirkkonummi: Omistusvaatimus tuo kustannuksia ilman hyötyjä
- Kirkkonummi: Muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä”Kirkkonummen kunta toteaa, että muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä. Työmäärä riippuu toteutettavista järjestelyistä. Siirtymäaikaa on varattava kuntien ja sidosyksiköiden vaihtoehtojen huolelliseen tarkasteluun. Omistusjärjestelyjä varten on laadittava omistajista riippumattomat arvonmääritykset, käytävä… Lue lisää: Kirkkonummi: Muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä
- Kirkkonummi: Ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika ei riitä”Kirkkonummen kunnan näkemyksen mukaan ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika (jätehuollossa 2,5 vuotta) ei riitä. Kuntien oman työpanoksen ja asiantuntijapalveluiden suuren kysynnän vuoksi nykyiset resurssit eivät riitä ajallisesti muutosten toteuttamiseen. Myös markkinoilla… Lue lisää: Kirkkonummi: Ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika ei riitä
- Kirkkonummi: Turhaa sääntelyä ilman lisähyötyjä”Kunta ei tunnista sellaisia hyötyjä, joita ei voitaisi saavuttaa jo nykyisen lainsäädännön pohjalta kehittämällä omistajuutta, sopimushallintaa, hankintatointa sekä hankintojen valvontaa. Kirkkonummen kunta ei näe esitettyjen muutosten parantavan alueen elinvoimaa suhteessa… Lue lisää: Kirkkonummi: Turhaa sääntelyä ilman lisähyötyjä
- Kirkkonummi: Vähintäänkin seurauksena on merkittävä kustannusten kasvu”Kirkkonummen kunta toteaa, että sidosyksiköiden omistusosuuden 10 % vähimmäisvaatimus ja erityisesti nyt ehdotettu lyhyt siirtymäaika vaarantavat kuntien perus- ja tukipalveluiden jatkuvuuden niillä toimialoilla ja maantieteellisillä alueilla, joilla toimivaa markkinaa ei… Lue lisää: Kirkkonummi: Vähintäänkin seurauksena on merkittävä kustannusten kasvu
- Kirkkonummi: Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa”Kirkkonummen kunta katsoo, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Esityksen mukaiset hyödyt ovat epäselvät ja epäsuhdassa palveluiden uudelleenjärjestelyistä aiheutuvaan työhön ja kustannuksiin. Esitetty vähimmäisomistusosuus… Lue lisää: Kirkkonummi: Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa
- Kirkkonummi: Muutokset vähentävät hankintayksikön harkintavaltaa ja lisää hallinnollisia velvoitteita”Kirkkonummen kunta viittaa edellä lausuttuun. Hankintalain 65§:n esitettyä muutosta lukuun ottamatta keinot eivät ole sopivia tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi Kirkkonummen kunta toteaa, että kaikki sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla lisätään hankintayksikön harkintavaltaa… Lue lisää: Kirkkonummi: Muutokset vähentävät hankintayksikön harkintavaltaa ja lisää hallinnollisia velvoitteita
- Kirkkonummi: Epäilystä että hankintojen pilkkominen pieniin aliresursoituihin rajallisen osaamisen hankintayksiköihin parantaisi hankintojen laatua”Kirkkonummen kunnan kokemusten mukaan yksikään aiempi hankintalakiuudistus ei ole helpottanut tarjoajien eikä hankintayksiköiden työtä julkisiin hankintoihin liittyen. Käsillä oleva uudistus tulee toteuttamaan tätä samaa linjaa, mikäli se toteutetaan työryhmän mietinnön… Lue lisää: Kirkkonummi: Epäilystä että hankintojen pilkkominen pieniin aliresursoituihin rajallisen osaamisen hankintayksiköihin parantaisi hankintojen laatua
- Porvoo: Lainvalmistelun lähtökohta on ollut erittäin valitettava”Euroopan komissio on juuri käynnistänyt julkisia hankintoja koskevien direktiivien kattavan arvioinnin (julkinen kuuleminen avoinna 13.12.2024–7.3.2025). Tarkoituksena on tehdä perusteellinen analyysi julkisia hankintoja koskevasta oikeudellisesta kehyksestä. Arvioinnissa komissio tarkastelee useita erityisiä… Lue lisää: Porvoo: Lainvalmistelun lähtökohta on ollut erittäin valitettava
- Porvoo: Jätehuollon osalta omistusvaatimus ei ole toteutuskelpoinen”Erilaisten vaihtoehtojen ja poikkeusmahdollisuuksien tarkastelu on välttämätöntä ehdotuksen jatkokäsittelyssä. Esimerkiksi jätehuollon osalta omistusvaatimus ei ole toteutuskelpoinen. On kuitenkin ongelmallista, että jo muutosehdotuksen valmisteluvaiheessa monilta osin toimimattomaksi tunnistettu omistusvaatimus otettaisiin hankintalakiin… Lue lisää: Porvoo: Jätehuollon osalta omistusvaatimus ei ole toteutuskelpoinen
- Porvoo: Sidosyksikkösääntelyn muutokseen varattu siirtymäaika on täysin riittämätön”Sidosyksikkösääntelyn muutokseen varattu siirtymäaika on täysin riittämätön muutosten huolelliseen valmisteluun ja taloudellisiin kustannuksiin varautumiseen. Muutoksen siirtymäajan tulisi olla vähintään kolme vuotta ja jätehuollon osalta vähintään 5–10 vuotta. Myös KOHA-järjestelmän purkaminen… Lue lisää: Porvoo: Sidosyksikkösääntelyn muutokseen varattu siirtymäaika on täysin riittämätön
- Raasepori/ Uudenmaan Jätelautakunta: Kunnallinen jäteyhtiö ja Uudenmaan jätehuoltoviranomainen pitäisi lakkauttaa”Uudenmaan jätehuoltoviranomainen on kahdentoista kunnan (Askola, Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Loviisa, Pornainen, Porvoo, Raasepori, Sipoo, Siuntio ja Vihti) yhteinen jätehuoltoviranomainen, joka palvelee yli 220 000 asukasta. Näiden kuntien jätehuollon operatiiviset… Lue lisää: Raasepori/ Uudenmaan Jätelautakunta: Kunnallinen jäteyhtiö ja Uudenmaan jätehuoltoviranomainen pitäisi lakkauttaa
- Rosk’n Roll: Kunnallisen jäteyhtiön omaisuuden jakaminen olisi monimutkainen, pitkä, ennustamaton ja kallis prosessi”Muutos tuhoaisi tehokkaan 12 kunnan jätehuoltoyhteistyön ja johtaisi yhtiön pilkkomiseen. Kunnallisen jäteyhtiön omaisuuden jakaminen olisi monimutkainen, pitkä, ennustamaton ja kallis prosessi. Yhtiömme nykyiset asukaslukuihin perustuvat omistusosuudet ovat seuraavat:• Porvoo 20,73… Lue lisää: Rosk’n Roll: Kunnallisen jäteyhtiön omaisuuden jakaminen olisi monimutkainen, pitkä, ennustamaton ja kallis prosessi
- Porvoo: Ehdotettu muutos aiheuttaisi merkittäviä ongelmia erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämiseen”Ehdotettu muutos aiheuttaisi merkittäviä ongelmia erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämiseen. Uudistus aiheuttaisi paljon työtä, vaikka osaamista palveluiden uudelleenjärjestämiseen olisikin. Uudistuksen läpivieminen vaatisi kunnan rajallisilta resursseilta paljon, ja käytetty… Lue lisää: Porvoo: Ehdotettu muutos aiheuttaisi merkittäviä ongelmia erityisesti jätehuollon, ICT-alan ja ruokahuollon palveluiden järjestämiseen
- Porvoo: Ehdotettu muutos myös kohtelisi eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti”Esitetty vähimmäisomistusosuus johtaa alle kymmenen omistajan yhtiöissä epätarkoituksenmukaisiin omistusosuuksien myynteihin omistajien kesken, eikä syntyvillä kustannuksilla saavuteta mitään käytännön hyötyä. Esitetty muutos ei myöskään ota huomioon vähimmäisomistusosuuden suhdetta omistajan määräysvaltaan. Vaaditun… Lue lisää: Porvoo: Ehdotettu muutos myös kohtelisi eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti
- Porvoo: Muutosehdotus on tarpeeton ja omiaan aiheuttamaan harkitsemattomia ongelmia”Hankintalain 75 §:ään ehdotettu kategorinen hankinnan jakamisvelvoite ei ole kannatettava. Sen ongelmallisuutta lisää jakamiseen liittyvän valituskiellon kumoaminen 146 §:stä. Hankintayksikön tulisi voida tehdä sellaisia hankinnan laajuutta koskevia ratkaisuja, jotka mahdollistavat… Lue lisää: Porvoo: Muutosehdotus on tarpeeton ja omiaan aiheuttamaan harkitsemattomia ongelmia
- Porvoo: Uudistus aiheuttaisi noin 600 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset”Hallitusohjelman mukaan hallitus tavoittelee julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta turvatakseen laadukkaat palvelut. Tavoitteen edistämiseksi velvoitettaisiin hankintayksiköitä huomioimaan entistä paremmin markkinoiden kilpailuolosuhteet. Nyt ehdotettujen hankintalain uudistusten siirtymäkustannukset saattavat olla… Lue lisää: Porvoo: Uudistus aiheuttaisi noin 600 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset
- Vantaan Energia: Esitetty laki voisi heikentäntää Vantaan energiantuotannon huoltovarmuutta”Nykyisenkaltainen esitys voimaan astuessaan vaikeuttaisi Vantaan Energian jätevoimaoille päätyvän jätteen polttomääriä, voisi lisätä Vantaan Energian riippuvuutta jätteen tuonnista ja tätä kautta heikentää Vantaan energiantuotannon huoltovarmuutta.”
- Vantaa: Esitetyt siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet”Esitetyt siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet. Käytännössä n. 1,5 vuoden siirtymäaika on liian lyhytmm. ICT-järjestelmien kilpailutuksiin ja aiheuttaa markkinapuutostilanteen, jossa suuret yksittäiset palveluntuottajat voivat rahastaa kuntia. On myös mahdollista, etteivät… Lue lisää: Vantaa: Esitetyt siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet
- Vantaan Energia: Tarkoittaisi ainakin jätteen tuonnin lisäämistä ja nostaisi Vantaan Energian kustannuksia sekä vaikeuttaisi ilmastotavoitteiden saavuttamista”Jos sidosyksiköitä koskeva muutos toteutetaan esitetyllä tavalla, Vantaan Energia joutuisi varautumaan siihen, että jätetoimialan merkittävät muutokset vaikeuttaisivat polttamiseen soveltuvan jätteen hankintaan kunnallisilta jäteyhtiöiltä. Tämä tarkoittaisi mahdollisesti ainakin jätteen tuonnin lisäämistä… Lue lisää: Vantaan Energia: Tarkoittaisi ainakin jätteen tuonnin lisäämistä ja nostaisi Vantaan Energian kustannuksia sekä vaikeuttaisi ilmastotavoitteiden saavuttamista
- Vantaa: Esitetty lainsäädäntö estäisi palveluhankintojen jatkamisen Kuntien Tiera Oy:ltä”Vantaan kaupungille esityksen vaikutukset olisivat merkittävästi vähäisemmät kuin monelle Vantaata pienemmälle kunnalle. Olennaisimmat vaikutukset Vantaalle olisivat, että esitetty lainsäädäntö estäisi palveluhankintojen jatkamisen Kuntien Tiera Oy:ltä ja Numera Palvelut Oy:ltä (entinen… Lue lisää: Vantaa: Esitetty lainsäädäntö estäisi palveluhankintojen jatkamisen Kuntien Tiera Oy:ltä
- Vantaa: Työryhmänmietinnön vaikutustenarviointi esitetyn sidosyksikkösääntelyn taloudellisista vaikutuksista on puutteellinen”Työryhmänmietinnön vaikutustenarviointi esitetyn sidosyksikkösääntelyn taloudellisista vaikutuksista on puutteellinen. Mietintöön ei sisälly euromääräistä arviota siitä, miten sääntely vaikuttaa kuntatalouteen tai edes julkiseen talouteen kokonaisuutena. Vaikutustenarviointi vaikuttaa perustuvan kokonaan KKV:n tutkimukseen, jonka… Lue lisää: Vantaa: Työryhmänmietinnön vaikutustenarviointi esitetyn sidosyksikkösääntelyn taloudellisista vaikutuksista on puutteellinen
- Vantaa: Se ei lisäisi kilpailua tai kustannustehokkuutta, vaan pikemminkin johtaisi päinvastaiseen lopputulokseen.”Vantaan Energian näkemyksen mukaan ehdotettu 10 %:n vähimmäisomistusta koskeva muutos ei ole tarkoituksenmukaista ulottaa koskemaan jätehuoltoa. Se ei lisäisi kilpailua tai kustannustehokkuutta, vaan pikemminkin johtaisi päinvastaiseen lopputulokseen. Vantaan Energian näkemyksen… Lue lisää: Vantaa: Se ei lisäisi kilpailua tai kustannustehokkuutta, vaan pikemminkin johtaisi päinvastaiseen lopputulokseen.
- Vantaa: Esitetty hankintalain 15 §:n muutos on säädösteknisesti ongelmallinen”Esitetty hankintalain 15 §:n muutos on myös säädösteknisesti ongelmallinen. Esitetty sanamuoto edellyttää, että 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimuksessa tulee huomioida emoyhtiö ja sen tytär- ja osakkuusyhtiöt. Sanamuodon perusteella on epäselvää mitä tämä… Lue lisää: Vantaa: Esitetty hankintalain 15 §:n muutos on säädösteknisesti ongelmallinen
- Espoo: Jälki-ilmoitusvelvollisuus lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä”Espoon kaupunki ei kuitenkaan kannata lain 101 § 3 momenttiin esitettyä vaatimusta julkaista jälki-ilmoitus EU-kynnysarvojen alle jäävistä kansalliset kynnysarvot ylittävistä hankinnoista ja suunnittelukilpailuista huomioiden, että kansallisten hankintojen jälki-ilmoitusvelvollisuus toisi hankintayksiköille… Lue lisää: Espoo: Jälki-ilmoitusvelvollisuus lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
- Espoo: ”Siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet””Siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet. Esityksen toteutuminen johtaisi huomattaviin uudelleenjärjestelyihin useilla eri toimialoilla, mikä kuormittaisi lyhyellä aikavälillä kestämättömästi markkinoita. Esitetyssä muutoksessa on jätetty kokonaan huomioimatta tiettyjen toimialojen (mm. ICT) ja… Lue lisää: Espoo: ”Siirtymäajat ovat aivan liian lyhyet”
- Espoo: Ehdotus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja omaisuuden suojaa”Yksittäisen omistajan mahdollisuudet vaikuttaa esim. osakeyhtiöiden omistusjärjestelyihin ja niiden aikatauluihin ovat varsin rajalliset, eli käytännössä Espoo ei voi yksin päättää esim. mitä edellä mainituille yhtiöille esitettyjen lainsäädäntömuutosten vuoksi tehdään. Yleisellä… Lue lisää: Espoo: Ehdotus rajoittaa kuntien itsehallintoa ja omaisuuden suojaa
- Espoo: 10 prosentin omistusmalli on huonosti selvitetty ja perustelematon”Espoon kaupunki ymmärtää mietinnössä esitetyn tavoitteen estää kansallisesti sidosyksiköiden omistuksen jakautumisen hyvinkin pieniin osuuksiin, mutta pitää haastavana ehdotettua 10 % omistusosuuteen perustuvaa mallia, jonka vaikutuksia ei ainakaan mietinnössä ilmeneviltä osin… Lue lisää: Espoo: 10 prosentin omistusmalli on huonosti selvitetty ja perustelematon
- Porvoo: Aiheuttaa kustannuksia ja epätarkoituksenmukaisia pieniä yksiköitä”Esitetty vähimmäisomistusosuus (10 %) ei paranna tehokkuutta työterveyshuollon järjestämisessä. Työterveyden toimintasuunnitelma, työterveysyhteistyö ja hallituspaikka in house -yhtiössä antavat vahvan aseman toteuttaa omistajaohjausta. Vähimmäisomistusvaatimus aiheuttaa enemmän kustannuksia ja toiminallisia haittoja kuin… Lue lisää: Porvoo: Aiheuttaa kustannuksia ja epätarkoituksenmukaisia pieniä yksiköitä
- Siuntio: Valtava hallinnollinen taakka”Lakiesitys pakottaisi purkamaan useita satoja sidosyksikköyhtiöitä ympäri Suomen. Muutoksen hallinnollinen taakka tulee olemaan valtava. Jos kymmenet tai jopa sadat Suomen kunnat joutuvat samanaikaisesti kilpailuttamaan lähivuosina samat palvelut, tulevat markkinoiden resurssit… Lue lisää: Siuntio: Valtava hallinnollinen taakka
- Pornainen: Muutos romuttaisi Suomeen kunnallisen jätehuoltojärjestelmän”Toteutuessaan esityksen mukaisena lainsäädäntö edellyttäisi kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden lopettamista ja mittavaa jätehuollon operatiivisten ja viranomaistehtävien uudelleenorganisoitumista, jotta 10 % vähimmäisomistusvaatimus saavutettaisiin kaikkien kuntien osalta. Muutos romuttaisi Suomeen kehitetyn modernin ja kehittyvän… Lue lisää: Pornainen: Muutos romuttaisi Suomeen kunnallisen jätehuoltojärjestelmän