Hämeen vaalipiiri
Kunnat

Asikkala, Forssa, Hartola, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Hollola, Humppila, Hämeenlinna, Iitti, Janakkala, Jokioinen, Kärkölä, Lahti, Loppi, Orimattila, Padasjoki, Riihimäki, Sysmä, Tammela ja Ypäjä
Kansanedustajat
Tarja Filatov (SDP), Sanni Grahn-Laasonen (kokoomus), Timo Heinonen (kokoomus), Mika Kari (SDP), Hilkka Kemppi (keskusta), Teemu Kinnari (kokoomus), Johannes Koskinen (SDP), Rami Lehtinen (perussuomalaiset), Mira Nieminen (perussuomalaiset), Aino-Kaisa Pekonen (vasemmistoliitto), Lulu Ranne (perussuomalaiset), Jari Ronkainen (perussuomalaiset), Päivi Räsänen (kristillisdemokraatit), Ville Skinnari (SDP)
Lausunnot
- Forssan lehti: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia
Hallitus on valmistellut muutosta, joka rajoittaisi kuntien mahdollisuutta ostaa palveluita osaomistamiltaan in house -yhtiöiltä, jos kunnan omistusosuus on alle 10 prosenttia. Pienet kunnat arvioivat lakiuudistuksen muutoskustannuksiksi keskimäärin 473 euroa asukasta… Lue lisää: Forssan lehti: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia - Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia”
Lakiuudistus voisi liiton mukaan aiheuttaa kyberturvallisuusriskejä etenkin Pohjois- ja Itä-Suomessa, Aamulehti raportoi. Hankintalakiin kaavailtu uudistus johtaisi noin 600 miljoonan euron lisäkustannuksiin, ilmenee Kuntaliiton FCG:ltä tilaamasta selvityksestä. Hallitus on valmistellut muutosta, joka rajoittaisi… Lue lisää: Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia” - Heinola: Esitys heikentää kuntien elinkeinopalveluita ja aluetaloutta
”Osakkeen hinnanmuodostus edellyttää neuvotteluja ja molempien osapuolien suostumusta hinnanmäärittelyyn. Mikäli omistusjärjestelyt eivät onnistu, heikentää tämän kuntien elinkeinopalveluiden toimintakykyä ja aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät. Tämä heikentää myös paikallisten yritysten toimintaa ja… Lue lisää: Heinola: Esitys heikentää kuntien elinkeinopalveluita ja aluetaloutta - Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta” - Hämeen Sanomat: Hankintalain uudistukselle sataa kovaa kritiikkiä – ”Veronmaksajien rahaa menee kankkulan kaivoon”
Julkisomisteisissa yhtiöissä ennakoidaan lakimuutoksen tuovan satojen miljoonien eurojen lisäkulut ja vaikeuttavan tehokasta yhteistyötä. Lue lisää: - Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Joustavuuden rajoittaminen nostaa kustannuksia ja lisää byrokratiaa
”Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on vaativa järjestämistehtävä, jonka toteuttaminen edellyttää kaikkia vapausasteita ja joustavuutta tuotantotapojen valinnassa ja hankintojen tekemisessä. Nyt esitetyt muutokset vaarantavat huoltovarmuuden ja varautumisen ylläpitämistä, erityisesti kun sidosyksikköjen voimavarat eivät… Lue lisää: Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Joustavuuden rajoittaminen nostaa kustannuksia ja lisää byrokratiaa - ESS: Työministeri Marttinen (kok.): Jäteala ja vesihuolto jätetään pois hankintalaista ja osalle sote-alasta annetaan lisäaikaa
Jätehuoltoa ehdotetaan jätettäväksi pois uudesta hankintalaista, koska kunnallinen jätehuolto on jo lakisääteinen palvelu ja jätelaki säätää kilpailutuksesta. Työministeri Matias Marttinen (kok.) kertoo Uutissuomalaiselle, että muutoksilla ja pidennetyillä siirtymäajoilla pyritään lievittämään… Lue lisää: ESS: Työministeri Marttinen (kok.): Jäteala ja vesihuolto jätetään pois hankintalaista ja osalle sote-alasta annetaan lisäaikaa - Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat - Forssa: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti
”Sidosyksikkö on hankintalain mukainen, Suomessa ja Euroopassa yleinen sekä toimivaksi ja tehokkaaksi havaittu tapa järjestää kuntien ja hyvinvointialueiden toimintoja. Sidosyksikköhankinnalla tarkoitetaan tilannetta, jossa esimerkiksi kunta ostaa palveluja yhdessä muiden kuntien… Lue lisää: Forssa: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti - Padasjoki: Lisäriski varautumisen osalta
”Talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden osalta varautumiseen liittyvä suunnittelu ja toimenpiteet ovat toteutettavissa parhaiten yhteistyössä Provincia Oy:n kanssa. Esitetty muutos on lisäriski myös varautumisen osalta.” - Hämeenlinna: Jätehuolto ja pääomavaltaiset alat rajattava sääntelyn ulkopuolelle
”Jätehuolto tulee ehdottomasti rajata säätelyn ulkopuolelle. Omistusvaatimuksesta ei ole sen kohdalla osoitettavissa hyötyjä, vaan ainoastaan merkittäviä kustannuksia. Sama koskee kaikkia muita pääomavaltaisia kuntatoiminnan aloja. Siirtymäajalle tulisi säätää kunnille ja kuntayhtiöille… Lue lisää: Hämeenlinna: Jätehuolto ja pääomavaltaiset alat rajattava sääntelyn ulkopuolelle - Hämeenlinna: Lakimuutos aiheuttaa kunnille valtavan hallinnollisen työkuorman
”Muutos tulee aiheuttamaan valtavasti lisätyötä. Työmäärä riippuu toteutettavista järjestelyistä. Siirtymäaikaa on varattava kuntien ja sidosyksiköiden vaihtoehtojen huolelliseen tarkasteluun. Omistusjärjestelyjä varten on laadittava omistajista riippumattomat arvonmääritykset, käytävä kauppaneuvottelut, valmisteltava päätöksenteko ja… Lue lisää: Hämeenlinna: Lakimuutos aiheuttaa kunnille valtavan hallinnollisen työkuorman - Hämeenlinna: Lakimuutoksen toteutus mahdotonta 1,5 vuodessa
”Ehdotettu 1,5 vuoden siirtymäaika (jätehuollossa 2,5 vuotta) ei riitä. Kansallisen valmistelun ja asiantuntijapalveluiden suuren kysynnän vuoksi nykyiset resurssit eivät riitä muutosten toteuttamiseen. Myös markkinoilla toimivien yritysten kyky osallistua tarjouskilpailuihin, sekä… Lue lisää: Hämeenlinna: Lakimuutoksen toteutus mahdotonta 1,5 vuodessa - Hämeenlinna: Uudistus tuo vain työtä ja kustannuksia
”Muutoksesta ei synny Hämeenlinnan kaupungille taloudellisia hyötyjä vaan ainoastaan työtä ja lisäkustannuksia. Muutoksella ei uskota olevan positiivisia vaikutuksia alueen elinvoimaan.” - Hämeenlinna: Lyhyt voimaantuloaika pakottaa kalliisiin ja tehottomiin järjestelyihin
”Omistusjärjestelyistä sidosyksiköissä on sovittava yhdessä muiden osakkaiden kanssa, mikä vaatii neuvotteluja ja apua riippumattomilta asiantuntijoilta. Lyhyen voimaantuloajan vuoksi selvitystyö on aloitettava pian, mikä vaatii sidosyksiköiltä ja niiden omistajilta rahaa ja… Lue lisää: Hämeenlinna: Lyhyt voimaantuloaika pakottaa kalliisiin ja tehottomiin järjestelyihin - Hämeenlinna: 10 % omistusvaatimus murentaisi joukkoliikenteen yhtenäisyyden Hämeenlinnassa
”Hämeenlinnan kaupungissa sidosyksiköiden käyttö on suhteellisen vähäistä. Kaupunki on pyrkinyt luopumaan sidosyksiköistään niillä toimialoilla, joilla on toimivat markkinat. Sidosyksiköiltä ostetaan tukipalveluita lähinnä henkilöstö- ja taloushallinnon, ICT- ja tietohallinnon, varasto- ja… Lue lisää: Hämeenlinna: 10 % omistusvaatimus murentaisi joukkoliikenteen yhtenäisyyden Hämeenlinnassa - Hämeenlinna: Lakimuutos vaarantaa kuntien tukipalvelut ja nostaa kustannuksia
”Sidosyksiköiden omistusosuuden 10 % vähimmäisvaatimus ja erityisesti nyt ehdotettu lyhyt siirtymäaika vaarantavat kuntien tukipalveluiden jatkuvuuden toimialoilla ja alueilla, joilla toimivaa markkinaa ei ole. Katkokset tukipalveluissa voivat estää kuntien peruspalveluiden tuottamisen.… Lue lisää: Hämeenlinna: Lakimuutos vaarantaa kuntien tukipalvelut ja nostaa kustannuksia - Jätelautakunta Kolmenkierto/ Hämeenlinnan kaupunki: Ehdotus vaarantaa jätehuollon jatkuvuuden ja kierrätystavoitteet
”Ehdotus johtaisi toimialueellamme 13 kunnan jäteyhtiön ja kuntien yhteisen jätehuoltoviranomaisen pilkkomiseen. Olemme huolissamme erityisesti pienten kuntien mahdollisuudesta järjestää jätehuolto ja jätehuollon viranomaispalvelut lain edellyttämällä tasolla. Huolena on, että muutos näkyy… Lue lisää: Jätelautakunta Kolmenkierto/ Hämeenlinnan kaupunki: Ehdotus vaarantaa jätehuollon jatkuvuuden ja kierrätystavoitteet - Hämeenlinna: 10 %:n vähimmäisomistusvaatimus romuttaa kuntien toimivat rakenteet
”Nyt voimassa olevan hankintalain kirjaukset riittävästä määräysvallasta ovat epämääräiset ja kaipaavat tarkennusta. Oikeuden viimeaikaisten ratkaisujen valossa on selvää, että tulkinta riittävän määräysvallan syntymisestä pienellä, alle prosentin omistuksella on ollut väärä.… Lue lisää: Hämeenlinna: 10 %:n vähimmäisomistusvaatimus romuttaa kuntien toimivat rakenteet - Hämeenlinna: Pienille hankintayksiköille uudistus tarkoittaa kustannuksia, ei hyötyjä
”Ehdotetut muutokset eivät lisää tarjontaa ja säästöjä, koska osaavat hankintayksiköt panostavat hankinnan valmisteluun jo nykyään riittävällä tasolla sekä osaavat arvioida milloin hankinta on tarkoituksenmukaista jakaa osiin. Pienten hankintayksiköiden osalta mahdolliset… Lue lisää: Hämeenlinna: Pienille hankintayksiköille uudistus tarkoittaa kustannuksia, ei hyötyjä - Hämeenlinna: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
”Käytännön kokemusperäinen toteamus on, että yksikään tähänastinen hankintalakiuudistus ei ole helpottanut tarjoajien eikä hankintayksiköiden työtä julkisiin hankintoihin liittyen. Isossa kuvassa käsillä oleva uudistus tulee toteuttamaan tätä samaa linjaa. Markkinakartoituksen lisääminen… Lue lisää: Hämeenlinna: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä - Hämeenlinna: Lakiesitys kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä
”Hallituksen tavoite parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut on hyvä. Myös pyrkimys hankintalain määräysvaltavaatimuksen selkeyttämiseen sekä markkinoiden toimivuuden parantamiseen on hyvä. Ehdotetut toimenpiteet eivät kuitenkaan… Lue lisää: Hämeenlinna: Lakiesitys kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista taakkaa ilman hyötyjä - Forssa: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti
”Sidosyksikkö on hankintalain mukainen, Suomessa ja Euroopassa yleinen sekä toimivaksi ja tehokkaaksi havaittu tapa järjestää kuntien ja hyvinvointialueiden toimintoja. Sidosyksikköhankinnalla tarkoitetaan tilannetta, jossa esimerkiksi kunta ostaa palveluja yhdessä muiden kuntien… Lue lisää: Forssa: Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti