Lapin vaalipiiri
Kunnat

Enontekiö, Inari, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kittilä, Kolari, Muonio, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Ranua, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Simo, Sodankylä, Tervola, Tornio, Utsjoki ja Ylitornio.
Kansanedustajat
Heikki Autto (kokoomus), Kaisa Juuso (perussuomalaiset), Markus Lohi (keskusta), Johanna Ojala-Niemelä (SDP), Mika Riipi (keskusta), Sara Seppänen (perussuomalaiset)
Lausunnot
- Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia”
Lakiuudistus voisi liiton mukaan aiheuttaa kyberturvallisuusriskejä etenkin Pohjois- ja Itä-Suomessa, Aamulehti raportoi. Hankintalakiin kaavailtu uudistus johtaisi noin 600 miljoonan euron lisäkustannuksiin, ilmenee Kuntaliiton FCG:ltä tilaamasta selvityksestä. Hallitus on valmistellut muutosta, joka rajoittaisi… Lue lisää: Aamulehti: ”Kuntaliitto: Kunnille jopa 600 miljoonan lisäkustannukset, jos hankintalaki etenee ilman muutoksia” - Tornio: Lakimuutos uhkaa Koha-Suomi Oy:tä ja loisi kirjastojärjestelmämarkkinoille monopolin
”Kirjaston osalta lakimuutos vaatisi pidemmän siirtymäajan. Muutos voisi johtaa sidosyksikkömme KOHA-Suomi Oy yhtiön purkamiseen ja palveluiden tuottamisen loppumiseen. Tällöin palattaisiin takaisin tilanteeseen, jossa markkinoilla olisi yksi kaupallinen toimija, jolla olisi… Lue lisää: Tornio: Lakimuutos uhkaa Koha-Suomi Oy:tä ja loisi kirjastojärjestelmämarkkinoille monopolin - Inari: Lakimuutos pakottaisi Inarin massiivisiin ICT-, talous- ja kirjastojärjestelmäuudistuksiin – kustannukset olisivat valtavat
”Inarin ICT-infran ja -palveluiden tarjoaja LapIT on arvioinut, että lakiesitys aiheuttaisi seuraavia toimenpiteitä: ICT-infrastruktuurin ja perustietotekniikan palveluiden tuottamisessa siirtyminen nykyisistä keskitetyistä tuotantomalleista kohti pirstaleisempia tuotantomalleja edellyttää seuraavia toimenpiteitä sidosyksikköyhteistyön ulkopuolelle… Lue lisää: Inari: Lakimuutos pakottaisi Inarin massiivisiin ICT-, talous- ja kirjastojärjestelmäuudistuksiin – kustannukset olisivat valtavat - Inari: Lyhyt siirtymäaika kasvattaisi kustannuksia ja vaikeuttaisi ICT- ja tukipalveluiden järjestämistä
”Esitetty siirtymäaika on riittämätön. Muutos vaatisi Inarin kunnalta laajoja selvityksiä, päätöksiä ja kilpailutuksia, mikä vaatii enemmän aikaa kuin ehdotettu 1,5 vuotta. Tämän lisäksi tulisi huomioida, että järjestelmäintegraatiot ja henkilöstön koulutus… Lue lisää: Inari: Lyhyt siirtymäaika kasvattaisi kustannuksia ja vaikeuttaisi ICT- ja tukipalveluiden järjestämistä - Inari: Lakimuutoksesta ei ole taloudellista hyötyä
”Inarin kunta ei tunnista esitetyssä muutoksessa taloudellisia tai muita hyötyjä. Sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaade aiheuttaa merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja erityisesti yhteistyön ulkopuolelle jääville Pohjois-Suomen pienille kunnille. Kuten Kilpailu- ja… Lue lisää: Inari: Lakimuutoksesta ei ole taloudellista hyötyä - Inari: Pienet kunnat menettäisivät neuvotteluasemansa ja osaamisensa – sidosyksikköyhteistyö on elintärkeää harvaan asutuilla alueilla
”Inarin kunta ostaa ICT-palvelut LapIT:ltä josta omistusosuus on 3,1 %. Käytännössä Inarin kunnalla ei ole mahdollista päästä omistusjärjestelyiden kautta 10 % minimivaatimukseen ja ulosmyyntirajoitusten vuoksi kunta joutuisi kilpailuttamaan ICT-palvelut kokonaan.… Lue lisää: Inari: Pienet kunnat menettäisivät neuvotteluasemansa ja osaamisensa – sidosyksikköyhteistyö on elintärkeää harvaan asutuilla alueilla - Inari: LapIT ja Koha-Suomi vaarassa – pirstaleinen malli lisäisi osaajapulaa ja heikentäisi tietoturvaa Pohjois-Suomessa”
”Inarin kunnalla on omistamissaan sidosyksiköissä omistusosuus reilusti alle 10 % (Sarastia 0,2 %, LapIT Oy 3,1 %, Koha Suomi Oy 0,4 %). Näin ollen ei ole todennäköistä, että omistusjärjestelyillä omistusosuutta… Lue lisää: Inari: LapIT ja Koha-Suomi vaarassa – pirstaleinen malli lisäisi osaajapulaa ja heikentäisi tietoturvaa Pohjois-Suomessa” - Inari: Lakimuutos heikentäisi kyberturvallisuutta ja nostaisi ICT-kustannuksia 20–30 prosenttia
”Käytännössä Inarin kunta joutuisi kilpailuttamaan kaikki tärkeimmät tukipalvelut kuten ICT-, talous- ja palkkahallintopalvelut sekä kirjastojärjestelmän. LapIT:n arvioiden mukaan ICT:n osalta muutos heikentäisi merkittävästi Pohjois-Suomen pienempien kuntien kriittisten ICT-infrastruktuurin ja perustietotekniikan… Lue lisää: Inari: Lakimuutos heikentäisi kyberturvallisuutta ja nostaisi ICT-kustannuksia 20–30 prosenttia - Inari: 10 %:n omistusvaatimus on pienille kunnille erittäin haitallinen ja rajoittaa itsehallintoa
”Inarin kunta ei kannata sidosyksikköjen vähimmäisomistusta koskevaa esitetyssä muodossa. Esitys ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Inarin kunta pitää 10 % vähimmäisomistusvaatimusta erittäin haitallisena etenkin pienille kunnille, joissa tärkeät kunnan tukipalvelut… Lue lisää: Inari: 10 %:n omistusvaatimus on pienille kunnille erittäin haitallinen ja rajoittaa itsehallintoa - Inari: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ja valitusten määrää hankinnoissa
”Hankintojen jakamisen osiin (75 §) katsotaan tukevan pk-yritysten osallistumista, mutta joillakin aloilla se voi vaikeuttaa kilpailutuksia. Kannustaminen hankintojen jakamiseen on hyvä tavoite varsinkin niissä tapauksissa, joissa se on tarkoituksenmukaista. Hyvää… Lue lisää: Inari: Lakiesitys lisää hallinnollista taakkaa ja valitusten määrää hankinnoissa - Kemi: ICT-sektorin pilkkominen lisää tietoturvariskejä ja altistaa kunnat kansainväliselle rikollisuudelle
”Esitys rikkoo nykyisen turvallisuuden a huoltovarmuuden turvaamiseksi rakennetun toimintamallin ja todennäköisesti lisää kustannuksia mahdollisille uusille sopimuskumppaneille siirtyvien velvoitteiden myötä. Lisäksi huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyvä osaaminen häviää uusien kumppaneiden myötä. Erityisesti… Lue lisää: Kemi: ICT-sektorin pilkkominen lisää tietoturvariskejä ja altistaa kunnat kansainväliselle rikollisuudelle - Kemi: Lakimuutos toisi tehottomuutta, hallinnollisia kustannuksia ja miljoonien vastuuriskin kunnille
”Tehottomuutta ja tarpeettomia ja hallinnollisia kustannuksia. Hurjaksi ja kurjaksi tämä muuttuu, jos joku kunta muutostilanteessa haluaakin irtautua yhtiöstä tai omistusosuuksista ei päästä sopuun. Yhtiöillä on vastuut (niin lainatakaukset kuin ympäristövastuuvakuudet)… Lue lisää: Kemi: Lakimuutos toisi tehottomuutta, hallinnollisia kustannuksia ja miljoonien vastuuriskin kunnille - Kemi: Lakimuutos pakottaisi pienet kunnat ylisuuriin investointeihin ja heikentäisi yhteistyömahdollisuuksia
”Ehdotettu 10 % on mielivaltainen luku, joka aiheuttaa tehottomuutta ja tarpeettomia ja hallinnollisia kustannuksia. Mikäli lainsäädäntöhanke etenee tulee lukua pienentää merkittävällä tavalla.Erityisesti pienten ja keskisuurten kuntien kustannukset nousevat. Nykyään sidosyksiköiden… Lue lisää: Kemi: Lakimuutos pakottaisi pienet kunnat ylisuuriin investointeihin ja heikentäisi yhteistyömahdollisuuksia - Kemi: Lakiesitys rikkoo perustuslain turvaamaa kunnallista itsehallintoa
”Perustuslain 121 §:ssä turvataan kuntien itsehallinto, eli kunnilla oleva oikeus päättää omista asioistaan. Kunnallinen itsehallinto on olennainen osa suomalaista demokratiaa ja paikallista päätöksentekoa. Esitystä on pidettävä hyvin ongelmallisena perustuslain suojaaman… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys rikkoo perustuslain turvaamaa kunnallista itsehallintoa - Kemi: Lakiesitys on tarpeeton – hallitus samaan aikaan karsii ja lisää kuntien tehtäviä
”Esitys on tarpeeton, kuntien tavoitteena tulee kiristyvässä taloustilanteessa olemaan kustannusten karsinta niin hallinnollisten kuin palveluiden ostoon liittyvien. Erikoista on, että samaan aikaan hallitus pyrkii toisella hankkeella karsimaan turhia tehtäviä kunnilta… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys on tarpeeton – hallitus samaan aikaan karsii ja lisää kuntien tehtäviä - Kemi: Lakiesitys perustuu virheelliseen oletukseen julkisten hankintojen tehottomuudesta
”In house-yhtiöt ovat olleet tehokkaita hankintakumppaneita kunnille Kunnat ovat yhdessä näiden hankkijoiden kanssa on räätälöineet kustannustehokkaita palveluratkaisuja. Kuntien palveluhankintojen kustannusvertailun avoimuutta lisäämällä voidaan todentaa palveluiden kustannustehokkuus.Lakiesitykseen sisältyy perustelematon oletus, että… Lue lisää: Kemi: Lakiesitys perustuu virheelliseen oletukseen julkisten hankintojen tehottomuudesta - Kemi: 10 %:n omistusraja vaarantaa palvelut ja rikkoo oikeusvaltioperiaatteita
”Sidosyksiköiden 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimuksen vaarantaa palveluiden kustannustehokkaan ja laadukkaan järjestämisen.Uudistuksen aiheuttama hankintasuma aiheuttaa markkinahäiriön ja pahimmillaan kriisiyttää julkisen sektorin palvelutuotannon erittäin jännittyneessä kansainvälisessä turvallisuustilanteessa.Esitys rikkoo oikeusvaltioperiaatteen keskeisiä omaisuuden suojan, sopimussuhteiden… Lue lisää: Kemi: 10 %:n omistusraja vaarantaa palvelut ja rikkoo oikeusvaltioperiaatteita - Ylitornio: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoisi kuntien yhdenvertaisuutta ja lisäisi hallinnollista taakkaa
”Kustannustehokkaat hankinnat perustuvat sidosyksiköiden hankintaosaamiselle.Vaikutustenarviointi on tehty puutteellisesti, eivätkä seuraukset ole ennakoitavissa ja voivat olla erityisesti pienissä kunnissa aivan päinvastaisia kuin mitä on tavoiteltu. Hallituksen esityksessä esitetään virheellinen oletus, että… Lue lisää: Ylitornio: 10 prosentin omistusvaatimus rikkoisi kuntien yhdenvertaisuutta ja lisäisi hallinnollista taakkaa - Ylitornio: Lakimuutos lisäisi hallinnollista työtä ja kustannuksia – kunnilla ei ole riittäviä resursseja
”Muutos aiheuttaisi kunnalle merkittävää hallinnollista työtä ja kustannuksia, jotka syntyisivät yhtiöiden ja palveluiden purkamisesta ja uudelleen organisoitumisesta sekä mahdollisista kilpailutuksista palveluiden uudelleen järjestämiseksi. Jotta prosessi etenisi hallitusti, tulee varata aikaa… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos lisäisi hallinnollista työtä ja kustannuksia – kunnilla ei ole riittäviä resursseja - Ylitornio: Siirtymäaika on liian lyhyt – kunnille annettava useampi vuosi valmistautumiseen
”Esitetty siirtymäaika ei ole riittävä. Jo pelkästään kunnallisen päätöksenteon vaiheet vievät aikaa ja toteutuessaan muutokset edellyttävät kunnan toiminnan kannalta kriittisten palveluiden uudelleenjärjestämistä. Toimintamallien uudistaminen, irtaantuminen inhouse-yhtiöistä ja kilpailutuksien valmistelu edellyttävät… Lue lisää: Ylitornio: Siirtymäaika on liian lyhyt – kunnille annettava useampi vuosi valmistautumiseen - Ylitornio: Lakimuutoksesta ei löydy hyötyjä – vain runsaasti taloudellisia ja toiminnallisia haittoja
”On hyvin vaikeaa tunnistaa taloudellisia tai toiminnallisia hyötyjä. Haittoja sen sijaan on runsaasti. Vähimmäisomistusvaade aiheuttaa taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja yhteistyön ulkopuolelle jäävissä kunnissa. Jo pelkästään tietoliikenneyhteyksien ja päätelaitteiden purkaminen ja… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutoksesta ei löydy hyötyjä – vain runsaasti taloudellisia ja toiminnallisia haittoja - Ylitornio: Lakimuutos lisäisi työmäärää ja pakottaisi kunnat ostamaan asiantuntijapalveluja
”Muutos aiheuttaisi merkittävän työmäärän tarvittavien muutosten valmistelemiseksi sekä sen arvioimiseksi, miten palvelut jatkossa järjestetään. Mahdolliset ja todennäköisesti toteutettavat kilpailutukset palveluiden järjestämiseksi vaatisivat merkittävää panostusta kunnan omalta henkilöstöltä tai kilpailutusprosessin hankkimista… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos lisäisi työmäärää ja pakottaisi kunnat ostamaan asiantuntijapalveluja - Ylitornio: Lakimuutos nostaisi ICT-palveluiden kustannukset rajusti ja vaikeuttaisi osaajien saatavuutta
”Muutos koskisi esimerkiksi jätehuoltoa, ICT-palveluita ja ruokahuoltoa. Isoin muutos tulisi ICT- palveluihin. Muutos vaikuttaisi niin, että joutuisimme itse tuottamaan ICT-palvelut tai hankkimaan ne kilpailutusten kautta. Tämä tarkoittaisi kustannusten rajua nousua.… Lue lisää: Ylitornio: Lakimuutos nostaisi ICT-palveluiden kustannukset rajusti ja vaikeuttaisi osaajien saatavuutta - Ylitornio: 10 %:n omistusvaatimus on toimimaton ja eriarvoinen pienille kunnille
”Lakiehdotuksessa esitetty sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva 10 prosentin vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen, eikä ole toteutettavissa erityisesti pienten kuntien näkökulmasta. Lisäksi esitetty vähimmäisomistusosuuden mekanismi on käytännössä toimimaton. Muutos tulee kohtelemaan eri kokoisia… Lue lisää: Ylitornio: 10 %:n omistusvaatimus on toimimaton ja eriarvoinen pienille kunnille - Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta” - Lapin liitto: Lakiesitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta
”Lainsäädäntöä ei ole kirjoitettu tavalla, joka turvaa huoltovarmuuden, potilasturvallisuuden ja julkisen intressin/yleisen edun ja mahdollistaa kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyön. Esitetty antaa lisäksi virheellisen mielikuvan siitä, että sidosyksikköyhteistyö jo lähtökohtaisesti vääristäisi… Lue lisää: Lapin liitto: Lakiesitys ei turvaa huoltovarmuutta eikä potilasturvallisuutta - Enontekiö: 10 % omistusraja vahingollinen pienille kunnille
”Mutta kun on esitetty 10 % ehto sidosyksikön omistukselle, on se Enontekiön kunnan kaltaisille pienille kunnille erittäin vahingollinen. Se ei tule lisäämään säästöjä eikä myöskään esitettynä kasvata kilpailua. Ehdotettu 10… Lue lisää: Enontekiö: 10 % omistusraja vahingollinen pienille kunnille - Lapin liitto: Lakiehdotus vaarantaa kuntien lakisääteiset tehtävät
”Lakiehdotus vaikeuttaa ja jopa vaarantaa kuntien lakisääteisten tehtävien asianmukaisen hoidon. Kunnan oikeus päättää palvelujensa järjestämisestä kuluu perustuslain 121 §:n mukaiseen kunnalliseen itsehallintoon.” - Tervola: Sidosyksiköiden purku vaarantaa miljoonainvestoinnit
”Vastaavia negatiivisia kustannusvaikutuksia syntyisi myös edellä mainittujen kirjasto-, jätehuolto- ja ruokahuoltopalveluiden uudelleenjärjestelyjen seurauksena. Yhtiön omistajuuksien uudelleen järjestäminen, siihen liittyvä päätöksenteko ja sen valmistelu vievät aikaa ja siihen tarvitaan osaamista, jota… Lue lisää: Tervola: Sidosyksiköiden purku vaarantaa miljoonainvestoinnit - Pelkosenniemi: Pienet kunnat vaarassa menettää yhteistyön hyödyt
”Esityksellä ei saavuteta yleisiä tavoitteita säästöistä ja kilpailun lisäämisestä etenkään pienissä kunnissa. Ehdotettu muutos aiheuttaisi merkittäviä taloudellisia sekä toiminnallisia vahinkoja, erityisesti pienille kunnille, jotka menettäisivät sidosyksiköiden tarjoaman alueellisen yhteistyön edut… Lue lisää: Pelkosenniemi: Pienet kunnat vaarassa menettää yhteistyön hyödyt - Lapin yliopisto: Merkittävää kustannusten nousua – kaikki tietojärjestelmät ja palvelut jouduttaisiin rakentamaan alusta
”Mikäli lakiesitykset tulisivat voimaan, (…) aiheuttaisi tilanne hankintayksikölle merkittävää hallinnollista työtaakkaa uudelleen järjestelyjen tekemiseksi joko kilpailuttamalla palvelut tai tuottamalla palvelut itse. Korkeakoulujen palkanlaskenta- ja talouspalvelut poikkeavat markkinoilla toimivien muiden organisaatioiden… Lue lisää: Lapin yliopisto: Merkittävää kustannusten nousua – kaikki tietojärjestelmät ja palvelut jouduttaisiin rakentamaan alusta - Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat - Tervola: Pienessä, harvaan asutussa kunnassa ainoastaan ruokapalvelujen yhteiskäytöllä voidaan taata riittävä henkilöstö sekä kohtuuhintaiset ateriat.
”Tervolan kunta on aiemmin järjestänyt itse ruokahuoltonsa tarjoten ateriat niin sivistys- kuin sotepuolelle. Pienessä, harvaan asutussa kunnassa ainoastaan ruokapalvelujen yhteiskäytöllä voidaan taata riittävä henkilöstö sekä kohtuuhintaiset ateriat. Sote-uudistuksen myötä kunta… Lue lisää: Tervola: Pienessä, harvaan asutussa kunnassa ainoastaan ruokapalvelujen yhteiskäytöllä voidaan taata riittävä henkilöstö sekä kohtuuhintaiset ateriat. - Ylitornio: Tarkoittaa kustannusten rajua nousua
”Muutos koskisi esimerkiksi jätehuoltoa, ICT-palveluita ja ruokahuoltoa. Isoin muutos tulisi ICT- palveluihin. Muutos vaikuttaisi niin, että joutuisimme itse tuottamaan ICT-palvelut tai hankkimaan ne kilpailutusten kautta. Tämä tarkoittaisi kustannusten rajua nousua.… Lue lisää: Ylitornio: Tarkoittaa kustannusten rajua nousua - Tornio: Hankintalakimuutosesityksillä ei tulisi säästötavoitteita
”Torniossa koulujen ja päiväkotien ruokahuollosta vastaavat koulujen keskuskeittiöt, palvelua ei ole ulkoistettu. Myöskään talous- ja henkilöstöpalveluiden osalta Tornio ei ole ulkoistanut palveluita sidosyksikköön, tai muualle. Näin ollen hankintalakimuutosesityksillä säästötavoitteita ei… Lue lisää: Tornio: Hankintalakimuutosesityksillä ei tulisi säästötavoitteita - Tervola: Korkean riskin toimittaja, tuotteen tai palvelun tarjoaja täytyy voida sulkea pois tarjouskilpailusta
”Laissa tulee olla selkeä kirjaus siitä, että kansallisen viranomaisen antama ohje tai tulkinta korkean riskin toimittajasta, tuotteesta tai palvelusta riittää sulkemaan tällaisen tarjoajan pois tarjouskilpailusta. Lain kirjausta on syytä harkita… Lue lisää: Tervola: Korkean riskin toimittaja, tuotteen tai palvelun tarjoaja täytyy voida sulkea pois tarjouskilpailusta - Rovaniemi: Pienet ja harvaan asutut kunnat kärsisivät eniten omistusvaatimuksesta
”Rovaniemen kaupunki huomauttaa, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus on ristiriidassa perustuslain 121 §:n kanssa, joka turvaa kuntien itsehallinnon. Lainvalmistelussa ei ole riittävästi arvioitu, miten vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien mahdollisuuksia järjestää tarvitsemiaan… Lue lisää: Rovaniemi: Pienet ja harvaan asutut kunnat kärsisivät eniten omistusvaatimuksesta - Rovaniemi: Siirtymäaika epäselvä ja liian tiukka – kustannukset ja riskit kasvavat
”Rovaniemen kaupunki ei voi varmuudella todeta, kykenisikö se toteuttamaan toimintatavan muutokset esityksen mukaisessa siirtymäajassa, mutta joka tapauksessa se tarkoittaisi merkittäviä kertaluonteisia lisäkustannuksia ja riski palveluhintojen noususta. Rovaniemen kaupunki viittaa jo… Lue lisää: Rovaniemi: Siirtymäaika epäselvä ja liian tiukka – kustannukset ja riskit kasvavat - Rovaniemi: Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä lähivuosina
”Taloudellisia tai muita hyötyjä on vaikeaa nähdä. Hyötyjen arviointi on mahdollista vasta pitkällä aikavälillä (10-20 vuotta) sitten, kun nykyisen kuntasektorilla vakiintuneen järjestämis-/hankintatavan muutoksesta markkinoille nyt aiheutuvat hintahäiriöt ovat tasoittuneet, muutoksen… Lue lisää: Rovaniemi: Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä lähivuosina - Rovaniemi: Hallinnolliset lisävelvoitteet tekevät kunnista entistä heikompia ostajia
”Päätöksiä toimenpiteistä ei ole tehty. Todettakoon kuitenkin, että kaikki sellaiset hankintalain muutokset, joilla suoraan tai välillisesti kavennetaan hankintayksikköjen harkintavaltaa tai lisätään hankintayksiköille uusia hallinnollisia velvoitteita tai suoria rajoitteita (niin kuin… Lue lisää: Rovaniemi: Hallinnolliset lisävelvoitteet tekevät kunnista entistä heikompia ostajia - Rovaniemi: ICT-, joukkoliikenne- ja kirjastopalvelut uhattuina uudistuksen vuoksi
”Rovaniemen kaupunki joutuisi päättämään uudesta järjestämis-/hankintatavasta koskien mm. eräitä perustavanlaatuisia ICT-palveluita, jotka tällä hetkellä hankitaan pitkillä tai toistaiseksi voimassa olevilta sopimuksilla em. palveluita toimittavilta sidosyksiköiltä. Edellä mainitun lisäksi, muutokset vaikuttaisivat… Lue lisää: Rovaniemi: ICT-, joukkoliikenne- ja kirjastopalvelut uhattuina uudistuksen vuoksi - Rovaniemi: Vähimmäisomistusvaatimus sekoittaisi markkinat ja nostaisi kustannuksia
”Sidosyksikköjen vähimmäisomistusta koskeva esitys annetussa muodossaan sekoittaisi toimivat markkinat ja aikaansaisi suurta epävarmuutta sekä hankintayksiköissä että palveluntuottajissa. Uudistuksen hyödyt ovat epäsuhdassa palveluiden uudelleenjärjestelystä aiheutuvaan työhön ja kustannuksiin. Merkittävä määrä kuntien… Lue lisää: Rovaniemi: Vähimmäisomistusvaatimus sekoittaisi markkinat ja nostaisi kustannuksia - Rovaniemi: Esitys ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen
”Rovaniemen kaupunki ei kannata sidosyksikköjen vähimmäisomistusta koskevaa esitystä esitetyssä muodossaan. Esitys ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen” - Rovaniemi: Hankintamenettelyn keskeyttämisvelvoite johtaisi tehottomuuteen ja lisäkustannuksiin
”Hankintalain 75 §:n esitetty muutos on tavoitteiltaan ymmärrettävä, ja se sinällään kannustaa hankintayksikköjä aktiivisesti huomioimaan osiin jakamisen mahdollisuudet. Muutos kuitenkin kaventaisi hankintayksiköiden harkintavaltaa. Lisäksi esitetty muutos tulisi todennäköisesti lisäämään oikaisuvaatimusten… Lue lisää: Rovaniemi: Hankintamenettelyn keskeyttämisvelvoite johtaisi tehottomuuteen ja lisäkustannuksiin - Rovaniemi: Kiristyvä hankintalaki kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista taakkaa
”Esityksen yleiset tavoitteet ja päämäärät ovat sinällään kannatettavia. Esityksessä valituilla keinoilla/toteutustavalla ei valitettavasti ole kuitenkaan merkittävää vaikutusta alueellisten PK-sektorin yritysten toimintaedellytyksien parantumiseen, eikä myöskään vähentävää vaikutusta hankintayksikköjen julkisia hankintoja koskeviin… Lue lisää: Rovaniemi: Kiristyvä hankintalaki kasvattaa kustannuksia ja hallinnollista taakkaa