Keski-Suomen vaalipiiri
Kunnat

Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski
Kansanedustajat
Bella Forsgrén (vihreät), Kaisa Garedew (perussuomalaiset), Petri Honkonen (keskusta), Tomi Immonen (perussuomalaiset), Riitta Kaarisalo(SDP), Anne Kalmari (keskusta), Jani Kokko (SDP), Piritta Rantanen (SDP), Ville Väyrynen (kokoomus), Sinuhe Wallinheimo (kokoomus)
Lausunnot
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Keskisuomalainen: Työministeri Marttinen (kok.): Jäteala ja vesihuolto jätetään pois hankintalaista ja osalle sote-alasta annetaan lisäaikaaJätehuoltoa ehdotetaan jätettäväksi pois uudesta hankintalaista, koska kunnallinen jätehuolto on jo lakisääteinen palvelu ja jätelaki säätää kilpailutuksesta. Työministeri Matias Marttinen (kok.) kertoo Uutissuomalaiselle, että muutoksilla ja pidennetyillä siirtymäajoilla pyritään lievittämään… Lue lisää: Keskisuomalainen: Työministeri Marttinen (kok.): Jäteala ja vesihuolto jätetään pois hankintalaista ja osalle sote-alasta annetaan lisäaikaa
- Kivijärvi: Pakotettu irtisanominen aiheuttaa kuluja ja vaatimuksia”Valtion tulee pakottaessaan kunnat irtisanomaan voimassa olevat hankintasopimukset 30.6.2027 mennessä sitoutua ottamaan vastuu kunnille ennen aikaisesta sopimusten päättämisestä aiheutuvista kuluista ja vaatimuksista.”
- Kivijärvi: Omistusosuusvaatimus romuttaa pienten kuntien hankintaosaamisen”Kustannustehokkaat hankinnat perustuvat sidosyksiköiden ostamisosaamiselle, jonka ne kykenevät vielä pukemaan lainmukaisiksi hankinnoiksi. Omistusosuusvaatimus romuttaa nämä elementit pienten kuntien hankinta-arsenaalista, joka on jo nyt valmiiksi rajallinen. Hankintalain uudet ja ehkä vanhemmatkin… Lue lisää: Kivijärvi: Omistusosuusvaatimus romuttaa pienten kuntien hankintaosaamisen
- Toivakka: Esitys lisää byrokratiaa ja hallinnollista taakkaa”Toivakan kunnan palkkahallinnon järjestämisen sidosyksikön kautta on ollut toimiva ja kustannustehokas ratkaisu. Jos Toivakan kunta olisi pakotettu pois Meidän It ja Talous Oy:n sidosyksikköpalveluista, vaihtoehtona olisi palkkahallinnon palvelun toteuttaminen omana… Lue lisää: Toivakka: Esitys lisää byrokratiaa ja hallinnollista taakkaa
- Toivakka: Lakiesitys romuttaa järkevät jätehuollon urakkakokonaisuudet”Mustankorkealla on 10 jätteenkuljetusurakkaa, joita kahta lukuun ottamatta jouduttaisiin rajaamaan uudelleen, mikäli Muurame (5,8 %) ja Toivakka (1,4 %) joudutaan irrottamaan yhtiöstä. Urakka-alueet on suunniteltu siten, että ne noudattavat maantieteellisiä… Lue lisää: Toivakka: Lakiesitys romuttaa järkevät jätehuollon urakkakokonaisuudet
- Toivakka: Pienet kunnat kärsivät ylimitoitetuista ratkaisuista”Esitys puuttuu oikeaan ja tunnistettuun ongelmaan, mutta työryhmämietinnössä hallituksen esitykseksi esitetty keino on kuin ampuisi tykillä kärpästä – kärpänen kuolee ja tavoite toteutuu, mutta haitta- ja tuhovaikutukset ovat valtavasti saavutettua… Lue lisää: Toivakka: Pienet kunnat kärsivät ylimitoitetuista ratkaisuista
- Toivakka: Keinot ylimitoitettuja, haitat hyötyjä suuremmat”Vaihtoehtona sidosyksiköiden pienentämiseen, kilpailun lisäämiseen sekä kustannusten pienentämiseen olisi nykyisen lainsäädännön valvonta ja väärinkäytöksiin puuttuminen. Esitys puuttuu oikeaan ja tunnistettuun ongelmaan, mutta työryhmämietinnössä hallituksen esitykseksi esitetty keino on kuin ampuisi… Lue lisää: Toivakka: Keinot ylimitoitettuja, haitat hyötyjä suuremmat
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Kinnula: Hyvin negatiivinen vaikutus paikallisiin yrittäjiin, paikalliseen elinvoimaan ja samalla koko maan huoltovarmuuteen”Turvallisuus ja huoltovarmuus:Huoltovarmuus ei ainakaan lisäänny. Esimerkiksi suuret ruokahuoltotoimijat ovat haavoittuvampia kuin pienemmät, koska pienet yksiköt voivat aina käyttää paikallista hankintaa. Suuret toimijat eivät myöskään tee kilpailutuksia paikallisesti, joten tällä… Lue lisää: Kinnula: Hyvin negatiivinen vaikutus paikallisiin yrittäjiin, paikalliseen elinvoimaan ja samalla koko maan huoltovarmuuteen
- Multia: Hyvin negatiivinen vaikutus paikallisiin yrittäjiin”Huoltovarmuus ei ainakaan lisäänny. Esimerkiksi suuret ruokahuoltotoimijat ovat haavoittuvampia kuin pienemmät, koska pienet yksiköt voivat aina käyttää paikallista hankintaa. Suuret toimijat eivät myöskään tee kilpailutuksiaan paikallisesti, joten tällä voi olla… Lue lisää: Multia: Hyvin negatiivinen vaikutus paikallisiin yrittäjiin
- Jyväskylä: Avoimuus toteutuu jo nykyisellään – lisävelvoite on tarpeeton”Hankinnoista ilmoittaminen lisää hallinnollista työtä, eikä sen katsota merkittävästi edistävän tavoiteltua avoimuutta, koska vastaava tieto on jo saatavilla hankintapäätöksiltä. Työmäärällisesti puhutaan kuitenkin erittäin merkittävästä muutoksesta. Julkisten hankintojen menettely on jo… Lue lisää: Jyväskylä: Avoimuus toteutuu jo nykyisellään – lisävelvoite on tarpeeton
- JS-Puhdistamo: Nykyinen lainsäädäntö riittää – muutoksille ei tarvetta”Nykyinen lainsäädäntö toimii hyvin, eikä tarvetta muutoksille mielestämme ole.” ”
- Jyväskylä: Siirtymäaika on liian lyhyt ja juridisesti epäselvä”Siirtymäaika on liian lyhyt ja haastava samaan ajankohtaan ajoittuvien laajojen konsernijärjestelyjen ja toimintojen uudelleenjärjestelyjen, hankintojen kilpailuttamisen sekä kuntien merkittävän lisätyömäärän näkökulmasta. Esitettyyn siirtymäaikamääräykseen ei myöskään sisälly yksiselitteistä määräystä siitä, että… Lue lisää: Jyväskylä: Siirtymäaika on liian lyhyt ja juridisesti epäselvä
- JS-Puhdistamo: Ehdotus uhkaa huoltovarmuutta ja kuntien taloudellista kantokykyä”Vesihuollon toimialalla pitkäkään siirtymäaika ei anna aihetta tarkastella asiaa toisin, sillä siirtymäajan jälkeenkin ehdotus on räikeässä ristiriidassa vesihuoltolaissa asetettujen tavoitteiden, huoltovarmuuden turvaamisen sekä kuntien taloudellisen kantokyvyn kanssa. Vesihuollon toimialalla muutoksella… Lue lisää: JS-Puhdistamo: Ehdotus uhkaa huoltovarmuutta ja kuntien taloudellista kantokykyä
- JS-Jätelautakunta: Siirtymäaika on täysin epärealistinen jätehuollon järjestämiselle”Siirtymäaika ei ole realistinen eikä se ole alkuunkaan riittävä kunnalliselle jätehuollolle. Siirtymäajassa ei ole huomioitu nykyisten jäteyhtiöiden ja niiden hallinnoiman infra-omaisuuden omistusten purkamista eikä kuntien yhteistyön uudelleen organisoimiseen tai uusien… Lue lisää: JS-Jätelautakunta: Siirtymäaika on täysin epärealistinen jätehuollon järjestämiselle
- Mustankorkea: Ei hyötyjä – vain kasvavia kustannuksia ja hallinnollista taakkaa”On erittäin vaikeaa nähdä, että omistusosuuksien muutoksesta tai kahden pienimmän kunnan irrottamisesta osakkuudesta olisi mitään hyötyä millekään taholle. Jätehuollon kustannukset katetaan suoraan asukkailta kerättävin jätemaksuin. Mustankorkean alue on melko kompakti… Lue lisää: Mustankorkea: Ei hyötyjä – vain kasvavia kustannuksia ja hallinnollista taakkaa
- Jyväskylän Yliopisto: Taloudellisia tai muita hyötyjä ei ole näköpiirissä”Taloudellisia tai muita hyötyjä ei ole näköpiirissä.”
- JS-Jätelautakunta: Vesihuollossa ei ole hyötyjä – muutos on hallitusohjelman hengen vastainen”Vesihuollon toimialalla muutoksesta ei syntyisi lainkaan taloudellisia hyötyjä kenellekään, sillä vesihuollossa yksityisiä markkinoita ei edes tavoitella (ks. EK 26/2021 vp). Vesihuollon toimialalla sidosyksikön vähimmäisomistusosuuksien asettaminen on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden,… Lue lisää: JS-Jätelautakunta: Vesihuollossa ei ole hyötyjä – muutos on hallitusohjelman hengen vastainen
- JS-Jätelautakunta: Kunnat, asukkaat ja yritykset häviäisivät muutoksessa”Alueellisena jätehuoltoviranomaisena on mahdotonta nähdä, että omistusosuuksien muutoksesta seuraisi Jyväskylän seudulla minkäänlaisia hyötyä millekään taholle. Muutos ei toisi taloudellista hyötyä alueen kunnille, alueen asukkaille eikä alueen yrityksille. Jätehuollon kustannukset katetaan… Lue lisää: JS-Jätelautakunta: Kunnat, asukkaat ja yritykset häviäisivät muutoksessa
- Toivakka: Jätemaksut moninkertaistuisivat”Muutoksesta ei seuraisi mitään taloudellisia tai muita hyötyjä vaan kyse olisi kunnan ja kuntalaisten kannalta erittäin haitallisesta muutoksesta. Erityisen dramaattinen muutos olisi jätehuollon osalta. On erittäin vaikeaa nähdä, että omistusosuuksien… Lue lisää: Toivakka: Jätemaksut moninkertaistuisivat
- Toivakka: Esitys nostaa jätemaksuja ilman mitään hyötyä”Muutoksesta ei seuraisi mitään taloudellisia tai muita hyötyjä vaan kyse olisi kunnan ja kuntalaisten kannalta erittäin haitallisesta muutoksesta. Erityisen dramaattinen muutos olisi jätehuollon osalta. On erittäin vaikeaa nähdä, että omistusosuuksien… Lue lisää: Toivakka: Esitys nostaa jätemaksuja ilman mitään hyötyä
- Jyväskylä: Jyväskylän vaikutukset merkittävät – pienille kunnille kohtalokkaat”Jyväskylän kaupungille esityksen vaikutukset ovat merkittävät, mutta huomattavasti pienemmät kuin monelle Jyväskylää pienemmälle kunnalle. Toimintojen uudelleenjärjestelyt ja sidosyksiköiltä hankittujen palvelujen kilpailuttaminen tulisi vaatimaan merkittävästi hankintatoimintojen resurssejakaupunkiorganisaation eri toiminnoista. Erityisesti tilanteessa,… Lue lisää: Jyväskylä: Jyväskylän vaikutukset merkittävät – pienille kunnille kohtalokkaat
- Jyväskylän Yliopisto: Nopea järjestelmävaihto ei ole realistinen eikä turvallinen”Nykymuodossaan esitys herättää huolen kustannusten kohoamisesta sekä aiemmin sidosyksiköiden kautta toteutettujen prosessien järjestämisestä tarkoituksenmukaisella tavalla.Yliopistojen ydintoimintoihin kytkeytyvät IT-järjestelmät ovat toiminnan kannalta kriittisiä ja järjestelmien nopea vaihtaminen voisi aiheuttaa merkittäviä ongelmia.… Lue lisää: Jyväskylän Yliopisto: Nopea järjestelmävaihto ei ole realistinen eikä turvallinen
- JS-jätelautakunta: Viranomaistehtävien hajautuminen lisää hallintoa ja kuluja”Jyväskylän seudun jätelautakunnan toimialueen jäteyhtiö Mustankorkea Oy:llä on tällä hetkellä neljä omistajakuntaa, joista kaksi kuntaa omistaa Mustankorkeasta alle 10 %:• Jyväskylän kaupunki 80,0 %• Laukaan kunta 12,8 %• Muuramen kunta… Lue lisää: JS-jätelautakunta: Viranomaistehtävien hajautuminen lisää hallintoa ja kuluja
- Toivakka: Omistusvaatimus tekee jätehuollosta mahdottoman pienille kunnille”Jos työryhmämietintö hallituksen esitykseksi päätyy esitetyssä muodossa hallituksen esitykseksi eduskunnalle ja se hyväksytään, Toivakan kunnan ainoaksi vaihtoehdoksi jää neuvotella Mustankorkea Oy:n muiden osakaskuntien halukkuudesta perustaa kuntayhtymä, selvittää Jyväskylän halukkuus myydä… Lue lisää: Toivakka: Omistusvaatimus tekee jätehuollosta mahdottoman pienille kunnille
- Jyväskylä: Markkinat eivät synny sääntelyllä – riskinä ylikuumeneminen ja osaajapula”Esityksen mukaisen sidosyksikkösääntelyn taloudellisten vaikutusten arviointi kuntatalouteen on puutteellinen. On selvää, että taloudelliset ja toiminnalliset vaikutukset tulevat olemaan merkittävät.Joillekin pienille kunnille muutos aiheuttaa kriittisiä ongelmia, kun mahdollisuus alueelliseenyhteistyöhön heikkenee. Omistusjärjestelyt… Lue lisää: Jyväskylä: Markkinat eivät synny sääntelyllä – riskinä ylikuumeneminen ja osaajapula
- JS-Puhdistamo: Lakiesitys uhkaa huoltovarmuutta ja vesihuollon kehittämistä”Vaikutukset vesihuoltoalalle ovat erittäin negatiivisia ja vesihuoltolain hengen vastaisia. Vesihuoltolain 5 §:n mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhteistyössä mm. muiden kuntien kanssa. Seudullisessa yhteistyössä (usean kunnan omistamissa yhtiöissä) on… Lue lisää: JS-Puhdistamo: Lakiesitys uhkaa huoltovarmuutta ja vesihuollon kehittämistä
- JS-Jätelautakunta: Omistusvaatimus romuttaisi kunnallisen jätehuollon toimintamallin”Omistusosuuden vähimmäisvaatimuksella on toteutuessaan useita negatiivisia vaikutuksia. Omistusosuuden vähimmäisvaatimus toteutuessaan muuttaisi koko kunnallisen jätehuollon toimintaympäristön Suomessa sekä vaikuttaisi valtaosaan suomalaisten jätehuoltopalveluista. Mietinnössä ei ole arvioitu riittävästi muutoksen vaikutuksia kunnalliselle jätehuollolle.… Lue lisää: JS-Jätelautakunta: Omistusvaatimus romuttaisi kunnallisen jätehuollon toimintamallin
- Jyväskylä: Omistusvaatimus on kaavamainen ja toteuttamiskelvoton”Esitetty sidosyksikkösäätely ei ole tarkoituksenmukainen ja sen toteuttamiskelpoisuuskin on kyseenalainen. Vähimmäisomistuksen vaade on kaavamainen, eikä se huomioi alueellisia yhteistyön tarpeita eikä toimialakohtaisia palvelutuotannon eroja. 10 prosentin vähimmäisomistusosuuden vaatimuksesta tuleekin ensisijaisesti… Lue lisää: Jyväskylä: Omistusvaatimus on kaavamainen ja toteuttamiskelvoton
- Jyväskylän Yliopisto: 10 % -raja ei lisää kilpailua vaan heikentää yhteistyötä”Säännöksen tavoite hankintalain kiertämisen estämiseksi on perusteltu, mutta sen toteuttaminen sidosyksiköille asetettavan vähimmäisomistusprosentin (10 %) avulla ei ole tarkoituksenmukainen keino. Hankintalain uudistushankkeessa ehdotettu 10 %:n vähimmäisomistusvaatimus herättää korkeakoulujen kannalta huomattavia… Lue lisää: Jyväskylän Yliopisto: 10 % -raja ei lisää kilpailua vaan heikentää yhteistyötä
- JS-Puhdistamo: Omistusvaatimus on kestämätön vesihuollossa”Jyväskylän Seudun Puhdistamo on Jyväskylän (87%), Muuramen (4,3%) ja Laukaan (8,7%) omistama jätevedenpuhdistamo. Lausunnolla olevan luonnoksen mukaan Muuramen ja Laukaan tulisi kilpailuttaa jätevedenpuhdistus, vaikka sille ei ole käytännössä edes vaihtoehtoa.… Lue lisää: JS-Puhdistamo: Omistusvaatimus on kestämätön vesihuollossa
- JS-Puhdistamo: Ehdotetut muutokset johtavat kustannuksiin ja valituskierteisiin”Ehdotetut muutokset lisäävät hankintayksikön hallinnollista taakkaa sekä tulkinnanvaraisuuksia ja riitatilanteita. Markkinakartoitus ja hankintojen huolellinen valmistelu toimivat jo tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön nojalla hyvin, eikä sääntelyn muuttamisella saavuteta toivottuja hyötyjä,… Lue lisää: JS-Puhdistamo: Ehdotetut muutokset johtavat kustannuksiin ja valituskierteisiin
- Jyväskylän seudun jätelautakunta: Omistusvaatimus ei sovi kunnalliseen jätehuoltoon”Jyväskylän seudun jätelautakunta on Jyväskylän kaupungin, Laukaan, Muuramen ja Toivakan kuntien yhteinen jätehuoltoviranomainen, joka vastaa jätelaissa säädetyistä jätehuollon viranomaistehtävistä. Jätehuoltoviranomainen määrittää raamit, jolla alueella jätehuoltoa järjestetään. Jätehuoltoviranomainen päättää jätemaksuista, jätehuoltomääräyksistä… Lue lisää: Jyväskylän seudun jätelautakunta: Omistusvaatimus ei sovi kunnalliseen jätehuoltoon
- Toivakka: 10% omistusvaatimus on pienille kunnille kohtuuton”Toivakan kunta pitää esityksessä ehdotettua sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevaa vaatimusta keinotekoisena ja liian kategorisena. Esitys ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Sidosyksiköiden omistusosuudet ovat pitkälti muodostuneet omistajan koon ja/tai palveluiden tarpeen mukaan,… Lue lisää: Toivakka: 10% omistusvaatimus on pienille kunnille kohtuuton
- Jyväskylän Yliopisto: Jakamisvelvoite lisää kustannuksia ja valitusriskejä”75 §: Esitetty keino ei ole tarkoituksenmukainen. Hankinnan jakamisen osiin tulee olla edelleen aidosti hankintayksikön harkinnassa oleva asia eikä ole perusteltua, että luontevan hankintakokonaisuuden määrittelyyn kohdistuu merkittäviä oikeudellisia riskejä. Julkisten… Lue lisää: Jyväskylän Yliopisto: Jakamisvelvoite lisää kustannuksia ja valitusriskejä
- Jyväskylä: Omistusvaatimus lisää kustannuksia ilman kilpailun hyötyjä”Sidosyksikkösääntelyn osalta esitys ei edistä kustannussäästöihin liittyvää tavoitetta eikä lisää kilpailua, ainakaan keskipitkällä aikavälillä. Muutosten vaikutuksia on tarkasteltava kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon erilaisten toimijoiden ja palvelurakenteiden tarpeet. On tärkeää varmistaa, että… Lue lisää: Jyväskylä: Omistusvaatimus lisää kustannuksia ilman kilpailun hyötyjä
- JS-Puhdistamo: Ehdotetut muutokset lisäävät taakkaa ilman hyötyjä”Ehdotetuilla toimenpiteillä lisätään hankintayksiköiden hallinnollista taakkaa, eikä niillä ole suoraa vaikutusta uudistuksella tavoiteltujen päämäärien saavuttamiseksi. Sidosyksikkösääntelyn osalta ehdotetut muutokset ovat vesihuollon toimialalla räikeässä ristiriidassa niillä tavoiteltujen päämäärien kanssa. ”