Pirkanmaan vaalipiiri
Kunnat

Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Kuhmoinen, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi
Kansanedustajat
Marko Asell (SDP), Miko Bergbom (perussuomalaiset), Lotta Hamari (SDP), Anna-Kaisa Ikonen (kokoomus), Aleksi Jäntti (kokoomus), Pauli Kiuru (kokoomus), Anna Kontula (vasemmistoliitto), Hanna Laine-Nousimaa (SDP), Lauri Lyly (SDP), Ville Merinen (SDP), Veijo Niemi (perussuomalaiset), Jouni Ovaska (keskusta), Sakari Puisto (perussuomalaiset), Arto Satonen (kokoomus), Sami Savio (perussuomalaiset), Sari Tanus (kristillisdemokraatit), Oras Tynkkynen (vihreät), Joakim Vigelius (perussuomalaiset), Pia Viitanen (SDP), Sofia Vikman (kokoomus)
Lausunnot
- Tampere: Lakimuutos romuttaa elinkeinoyhtiöiden asiakaslähtöisen mallin
”Elinkeinopoliittiset in-house yhtiöt ovat tärkeitä myös järjestettäessä kuntien välistä maankäyttö- ja elinkeinopoliittista yhteistyötä, joka on avainasemassa hallituksen puhtaan siirtymän tavoitteiden sekä teollisuuspoliittisen strategian toteuttamiseen. Seudullinen yhteistyö esimerkiksi energiateollisten investointien houkuttelussa… Lue lisää: Tampere: Lakimuutos romuttaa elinkeinoyhtiöiden asiakaslähtöisen mallin - Tampere: Esitys hajottaa elinkeinoyhtiöt ja heikentää talousaluetasoista rakennetta
”Mikäli lainsäädäntö ei mahdollistaisi useiden kuntien omistamia elinkeinoyhtiöitä, joissa omistusosuus voi olla seudun kunnan asukasmäärää vastaava, elinkeinoyhtiöt hajaantuvat menetetään yrityksille asiakaslähtöinen talousaluetasoinen rakenne.” - Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta” - Pirkanmaan liitto: Esitys kaventaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivia yhteistyömuotoja
”Esityksen tavoitteet ovat lähtökohtaisesti hyviä, mutta esitetyllä tavalla toteutettuna niitä ei saavuteta. Esitys toteutuessaan kaventaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo maakunnallisia ja seudullisia, kuntalaisten palvelujen turvaamisen kannalta elintärkeitä ja tehokkaasti järjestettyjä… Lue lisää: Pirkanmaan liitto: Esitys kaventaa kuntien itsehallintoa ja rikkoo toimivia yhteistyömuotoja - Aamulehti: Lakimuutos uhkasi laittaa koko Pirkanmaan jätehuollon uusiksi – Kummola: Ministeriö taipumassa
Paljon kritiikkiä herättänyt hankintalaki nousi esiin Tampereen kaupunginvaltuuston kyselytunnilla, Aamulehti raportoi. Valtuuston puheenjohtaja Kalervo Kummola kertoo lehden mukaan, että tieto muutoksesta tuli keskustelussa ministerin kanssa. Lue lisää: - Mänttä-Vilppula: Uudistus uhkaa pienten kuntien selviytymistä
”Pienet kunnat kamppailevat jo nyt taloudellisten haasteiden kanssa, ja uudistus pahentaisi tilannetta entisestään. Riski hintojen nousulle ja palvelutason laskulle on todellinen, koska uudistuksen myötä kuntien sidosyksiköiden kautta saadut volyymiedut katoaisivat.… Lue lisää: Mänttä-Vilppula: Uudistus uhkaa pienten kuntien selviytymistä - Mänttä-Vilppula: Esitys koskettaa jokaista kuntaa – arviointi tehty huolimattomasti
”Esitetty vähimmäisomistusosuuden muutos on vaikutuksiltaan erittäin merkittävä, ja se tulee koskettamaan jokaista kuntaa. Perusteellisesti tehty vaikutusten arviointi ja sen huomioiminen tulee olla edellytyksenä esityksen eduskuntaan viemiselle. Vaikutusarviointi tulee tehdä kuntien… Lue lisää: Mänttä-Vilppula: Esitys koskettaa jokaista kuntaa – arviointi tehty huolimattomasti - Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat - Mänttä-Vilppula: Sidosyksiköt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta
”Sidosyksikkönä toimivat yhtiöt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta, koska palveluita tulee tuottaa myös tilanteissa, joissa se ei olisi yksityisen sektorin näkökulmasta kannattavaa. Sidosyksiköiden käytön rajaaminen on yhteydessä varautumisen ja huoltovarmuuden… Lue lisää: Mänttä-Vilppula: Sidosyksiköt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta - Tampere: Rikosrekisteriotteiden käytön rajaaminen lisää riskejä
”Rikosrekisteriotteiden pakollisesta käytöstä luopumista koskeva ehdotus vähentää hankintayksiköiden työtä vähäisesti, mutta lisää epärehellisten toimijoiden mahdollisuutta osallistua tarjousten jättämiseen ja siten lisää julkisen toimijan taloudellisia ja eettisiä riskejä. Ehdotus myös heikentää… Lue lisää: Tampere: Rikosrekisteriotteiden käytön rajaaminen lisää riskejä - Tampere: Jätehuolto kriittisenä infrastruktuurina huomioimatta
”Jätehuoltolautakunta huomauttaa, että mietinnössä ei ole arvioitu hallitusohjelmassa mainittua yleistä etua jätetoimialan kannalta. Jätehuolto on osa yhdyskunnan kriittistä infrastruktuuria ja välttämättömyyspalvelu, jonka on toimittava kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa. Toimiva… Lue lisää: Tampere: Jätehuolto kriittisenä infrastruktuurina huomioimatta - Tampere: Jätehuolto ja jätevedenkäsittely rajattava omistusosuusvaatimuksen ulkopuolelle
”Tampereen kaupunki katsoo, että jätetoimiala, sisältäen jätevedenkäsittely, tulisi jättää sidosyksiköiden omistusosuusvaatimuksen ulkopuolelle. Jätetoimialan osalta valmistelu on puutteellinen ja jätetoimiala tulisi jättää 10 %:n vähimmäisomistusta koskevan vaatimuksen ulkopuolelle, kuten ympäristöministeriö on… Lue lisää: Tampere: Jätehuolto ja jätevedenkäsittely rajattava omistusosuusvaatimuksen ulkopuolelle - Tampereen yliopisto: Lyhyt siirtymäaika johtaa markkinahäiriöihin ICT-alalla
” ICT-alalla ei ole ylitarjontaa toimijoista, joilla on kyky vastata korkeakoulujen hankintatarpeisiin. Mikäli useat korkeakoulut joutuvat kilpailuttamaan kriittisiä järjestelmiään seuraavan 2,5 vuoden aikana, toimittajien kyvykkyys tuottaa palvelua ei tule riittämään.” - Tampere: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset eivät mahdu ehdotettuun siirtymäaikaan
”Sidosyksiköiden omistajien tulisi käydä sidosyksikön muiden omistajien kanssa neuvottelut nykyisten sidosyksikköjen yhtiörakenteiden muuttamiseksi, osakassopimusten ja palvelusopimusten muuttamiseksi tai päättämiseksi sekä neuvotella sidosyksikön osakkeiden mahdollinen osto tai myynti. Siirtymäaikaa arvioitaessa tulee… Lue lisää: Tampere: Omistusjärjestelyt ja kilpailutukset eivät mahdu ehdotettuun siirtymäaikaan - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuollossa siirtymäaika ei korjaa esityksen ongelmia
”Vesihuollon toimialalla pitkäkään siirtymäaika ei anna aihetta tarkastella asiaa toisin, sillä siirtymäajan jälkeenkin ehdotus on räikeässä ristiriidassa vesihuoltolaissa asetettujen tavoitteiden, huoltovarmuuden turvaamisen sekä kuntien taloudellisen kantokyvyn kanssa. Vesihuollon toimialalla muutoksella… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuollossa siirtymäaika ei korjaa esityksen ongelmia - Tampere: Jätehuollon siirtymäaika täysin riittämätön
”Jätehuoltolautakunta katsoo, että esityksessä esitetty jätehuoltoon kohdistuva 2,5 vuoden siirtymäaika on muutoksen merkittävyyteen nähden täysin riittämätön. Siirtymäajassa ei ole huomioitu nykyisten jäteyhtiöiden ja niiden hallinnoiman infraomaisuuden omistusten purkamiseen ja sitä… Lue lisää: Tampere: Jätehuollon siirtymäaika täysin riittämätön - Tampere: Siirtymäajat liian lyhyitä – riskinä kustannusten nousu ja palvelukatkokset
”Sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat eivät ole riittäviä. Ehdotuksen mukainen siirtymäaika aiheuttaa todennäköisesti kilpailutusten kasaantumista, mikä nostaa hintoja ja voi johtaa siihen, ettei tarjouksia lainkaan saada. Ehdotuksen mukainen lyhyt siirtymäaika vaikeuttaa riittävien… Lue lisää: Tampere: Siirtymäajat liian lyhyitä – riskinä kustannusten nousu ja palvelukatkokset - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuoltoalalla ei saavuteta lainkaan hyötyjä 10 %:n omistusvaatimuksella
”Vesihuollon toimialalla muutoksesta ei syntyisi lainkaan taloudellisia hyötyjä kenellekään, sillä vesihuollossa yksityisiä markkinoita ei edes tavoitella (ks. EK 26/2021 vp). Vesihuollon toimialalla sidosyksikön vähimmäisomistusosuuksien asettaminen on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden,… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuoltoalalla ei saavuteta lainkaan hyötyjä 10 %:n omistusvaatimuksella - Tampereen yliopisto: Lakimuutos uhkaa kansallisia oppimispalveluja
”- Pienet yliopistot siirretään pois inhouse-yhtiöistä ja suurimmat yliopistot jatkavat toimintaa. Kansallisten yhteispalveluiden esim. opin.fi kohtalo on epäselvä. Opetushallituksen pitäisi todennäköisesti ottaa ne haltuunsa, mutta heillä ei ole tähänkään mennessä… Lue lisää: Tampereen yliopisto: Lakimuutos uhkaa kansallisia oppimispalveluja - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: 380 miljoonan investoinnit uhattuna
”Omistusosuuksien keinotekoinen rajaaminen aiheuttaisi yhtiössä mittavaa omistuspohjan uudelleenjärjestelyä tilanteessa, jossa omistajat ovat juuri tehneet yhtiöön valtavia investointeja kokonaan uuden, modernin keskuspuhdistamon rakentamiseksi turvatakseen jätevedenpuhdistuspalvelut kauas tulevaisuuteen. Rahoitustarve on noin 380… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: 380 miljoonan investoinnit uhattuna - Ylöjärven Vesi: Sääntely uhkaa yli 4 miljoonan euron investointia
”Ylöjärven Vesi Oy:n näkökulmasta meidän pitäisi kilpailuttaa jätevedenpuhdistuksemme, vaikka sille ei ole edes teknistä vaihtoehtoa olemassa. Tämä on täysin turhaa. Olemme osallistuneet Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n rahoittamiseen suoranaisesti yli 4… Lue lisää: Ylöjärven Vesi: Sääntely uhkaa yli 4 miljoonan euron investointia - Tampereen yliopisto: Järjestelmäintegraatiot estävät pilkkomisen – kustannukset uhkaavat nousta
”- Merkittävien, laajasti yliopiston palveluihin kytkeytyvien IT-järjestelmien vaihtaminen on lyhyellä aikavälillä mahdotonta. Onnistunut kilpailutus ja sen jälkeinen IT-järjestelmien integraatioiden uudistaminen vaatii merkittävästi henkilötyötä niin palvelutuottajan kuin yliopiston IT-henkilöstönpuolelta. Esimerkiksi talouden… Lue lisää: Tampereen yliopisto: Järjestelmäintegraatiot estävät pilkkomisen – kustannukset uhkaavat nousta - Tampere: Uusi sidosyksikkötulkinta nostaisi kustannuksia ja rajoittaisi yhteistyötä
”Tampereen kaupunki ei kannata esityksen mukaista hankintalain 15 §:n 6 momentin uutta tulkintaa, jossa sidosyksikön ei ole sallittua tehdä hankintoja omistajaltaan tai sisar-sidosyksiköltä, jos sidosyksiköllä on enemmän kuin yksi omistaja.… Lue lisää: Tampere: Uusi sidosyksikkötulkinta nostaisi kustannuksia ja rajoittaisi yhteistyötä - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuollon yhteistyö ja huoltovarmuus vaarantuvat 10 %:n omistusvaatimuksella
”Vaikutukset vesihuoltoalalle ovat erittäin negatiivisia ja vesihuoltolain hengen vastaisia. Vesihuoltolain 5 §:n mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhteistyössä mm. muiden kuntien kanssa. Seudullisessa yhteistyössä (usean kunnan omistamissa yhtiöissä) on… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Vesihuollon yhteistyö ja huoltovarmuus vaarantuvat 10 %:n omistusvaatimuksella - Nokia: 10 % omistusvaatimus vaarantaa jätehuollon
”Kaupunki on omistajana useissa, eri toimialojen yhtiöissä, joissa sen omistusosuus on alle 10 %. Kaupunki on osakkaana eräissä Tampereen kaupunkiseudulla toimivissa kunnallisissa yhtiöissä, joissa omistusosuus perustuu esimerkiksi asukaslukuun. Lisäksi kaupunki… Lue lisää: Nokia: 10 % omistusvaatimus vaarantaa jätehuollon - Tampereen kaupunki & Alueellinen jätehuoltolautakunta: Ehdotus uhkaa 470 000 pirkanmaalaisen jätehuoltopalveluja
”Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella ehdotettu muutos merkitsisi laajamittaista jätehuollon uudelleenjärjestelyn tarvetta. Muutos koskettaisi jokaista Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n omistajakuntaa. Yhtiön 17 omistajakunnasta 16 ei täytä esitettyä 10 prosentin vähimmäisomistusosuuden vaatimusta. Tällä hetkellä… Lue lisää: Tampereen kaupunki & Alueellinen jätehuoltolautakunta: Ehdotus uhkaa 470 000 pirkanmaalaisen jätehuoltopalveluja - Ylöjärven Vesi: Kategorinen omistusvaatimus kestämätön vesihuoltoalalla
”Vaikutukset vesihuoltoalalle ovat erittäin negatiivisia ja vesihuoltolain hengen vastaisia. Vesihuoltolain 5§:n mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhteistyössä mm. muiden kuntien kanssa. Seudullisessa yhteistyössä (esimerkiksi edellä mainittu Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo… Lue lisää: Ylöjärven Vesi: Kategorinen omistusvaatimus kestämätön vesihuoltoalalla - Tampere: Muutokset aiheuttaisivat vähintään 25 miljoonan euron liikevaihdon katoamisen
”Tampereen kaupungilla on 24 sidosyksikköyhtiötä. Ehdotettu muutos aiheuttaisi pakollisia omistuspohjan muutoksia 18 yhtiöön. Näistä 18 yhtiöstä 14:stä Tampereen kaupunki omistaa yli 10 %, mutta järjestelyjä jouduttaisiin tekemään pienomistusten järjestelemiseksi. Yhdeksän… Lue lisää: Tampere: Muutokset aiheuttaisivat vähintään 25 miljoonan euron liikevaihdon katoamisen - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Omistusrajoitus uhkaa kuntien vesihuoltoyhtiöitä ja nostaa kustannuksia
”Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy on Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven Vesi Oy:n yhteishanke ja Tampereen seudun merkittävin ympäristöinvestointi. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n rakennuttama uusi jätevedenpuhdistamo siirtolinjoineen ja pumppaamoinen… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Omistusrajoitus uhkaa kuntien vesihuoltoyhtiöitä ja nostaa kustannuksia - Tampereen kaupunki & Alueellinen jätehuoltolautakunta: 10 % omistusvaatimus kestämätön jätehuollossa
”Kuntien vastuulle kuuluva jätehuolto on kuntien lakisääteinen tehtävä, jossa ei ole kysymys hallitusohjelmakirjauksen mainitsemista tukipalveluista, vaan tarkasti säännellystä, erityislainsäädäntöön pohjautuvasta kokonaisuudesta. Jätehuoltolautakunta pitää ehdotusta jätehuollon toimialalla kestämättömänä ja sääntelyn tavoitteisiin… Lue lisää: Tampereen kaupunki & Alueellinen jätehuoltolautakunta: 10 % omistusvaatimus kestämätön jätehuollossa - Ylöjärven Vesi: 10 %:n omistusvaatimus kestämätön vesihuollossa
”Ehdotus sidosyksikön vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta on vesihuollon toimialalla kestämätön ja sääntelyn tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukainen. Hankintalain soveltamisalassa olevien yksinomaan jätevesihuoltoa harjoittavien yhtiöiden toiminnassa on ominaispiirteitä, jotka eivät lainkaan sovi yhteen nyt… Lue lisää: Ylöjärven Vesi: 10 %:n omistusvaatimus kestämätön vesihuollossa - Tampereen yliopisto: Lakiesitys vaarantaa opintojärjestelmien kehittämisen ja digitalisaation
”Valtionvarainministeriön eriävään lausuntoon, Certian lausumaan, TAU talouspalveluiden lausumaan.– Vaatimus vähintään 10 % osuudesta ei mahdollista jatkossa suomalaisten korkeakoulujen ja/tai yliopistojen inhouse-yhteistyötä, koska omistavien yksiköiden lukumäärä ylittää aina 10. Samalla sektorilla… Lue lisää: Tampereen yliopisto: Lakiesitys vaarantaa opintojärjestelmien kehittämisen ja digitalisaation - Tampere: Nykyinen määräysvaltakriteeri on toimivampi kuin keinotekoinen omistusraja
”Ehdotettu 10 %:n vähimmäisomistusvaatimus vaikuttaa keinotekoiselta. Nykyinen määräysvaltakriteeri on omistuksen ja sidosyksikön päätöksenteon kannalta merkityksellisempi kuin esitetty 10 %:n vähimmäisomistusvaatimus. Voimassa olevan lain mukaisesti määräysvaltaa voivat käyttää hankintayksiköt myös yhdessä.… Lue lisää: Tampere: Nykyinen määräysvaltakriteeri on toimivampi kuin keinotekoinen omistusraja - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Lakiesitys lisää riskejä, mutta ei hyötyjä hankintayksiköille
”Ehdotetut muutokset lisäävät hankintayksikön hallinnollista taakkaa sekä tulkinnanvaraisuuksia ja riitatilanteita. Markkinakartoitus ja hankintojen huolellinen valmistelu toimivat jo tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön nojalla hyvin, eikä sääntelyn muuttamisella saavuteta toivottuja hyötyjä,… Lue lisää: Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo: Lakiesitys lisää riskejä, mutta ei hyötyjä hankintayksiköille - Tampereen yliopisto: ICT-alalla hankintojen pilkkominen kasvattaa kustannuksia
”- ICT-alalla hankintojen jakaminen osiin (luku 4.1.1.14) ja 75§, kun kohteena on laaja ja kriittinen järjestelmä tapahtuu aina kilpailutetun toimittajan kautta. ICT-hankinnan pilkkominen edellyttää hankintayksiköltä merkittävää integraatio-osaamista. Tätä ei välttämättä… Lue lisää: Tampereen yliopisto: ICT-alalla hankintojen pilkkominen kasvattaa kustannuksia - Tampere: Ehdotetut hankintalain muutokset lisäävät taakkaa ja kustannuksia
”Tampereen kaupunki ei pidä ehdotettua muutosta kannatettavana. Säännöksellä pakotetaan hankintayksikkö kategorisesti jakamaan hankinnat osiin, mikä lisäisi hankintayksiköiden työtä ja voi johtaa epätarkoituksenmukaisiin hankintojen pilkkomisiin ja keinotekoisiin järjestelyihin. Ehdotettu muutos lisäisi… Lue lisää: Tampere: Ehdotetut hankintalain muutokset lisäävät taakkaa ja kustannuksia - Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy: Sidosyksikkösääntely ristiriidassa vesihuollon tavoitteiden kanssa
”Ehdotetuilla toimenpiteillä lisätään hankintayksiköiden hallinnollista taakkaa, eikä niillä ole suoraa vaikutusta uudistuksella tavoiteltujen päämäärien saavuttamiseksi. Sidosyksikkösääntelyn osalta ehdotetut muutokset ovat vesihuollon toimialalla räikeässä ristiriidassa niillä tavoiteltujen päämäärien kanssa.” - Tampere: 10 % omistusosuusvaatimus rajoittaisi kuntien itsehallintoa ja yhteistyömahdollisuuksia
”Ehdotettu 10 % omistusosuusvaatimus vähentäisi merkittävästi kunnan valinnanmahdollisuuksia oman tuotannon, sidosyksikköhankinnan ja markkinoilta hankkimisen välillä. Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus on merkityksellinen kunnallisen itsehallinnon kannalta. Ehdotus rajoittaa kuntien mahdollisuutta päättää toiminnan… Lue lisää: Tampere: 10 % omistusosuusvaatimus rajoittaisi kuntien itsehallintoa ja yhteistyömahdollisuuksia - Pirkanmaan liitto: On erittäin kyseenalaista päättää taloudellisesti merkittävästä muutoksesta tietämättä sen vaikutuksia
”Sidosyksiköt ovat itse julkisomisteisina, ei-markkinoilla toimivina yhtiöinä itsekin hankintayksikköjä,jotka kilpailuttavat tarvitsemiaan palveluja ja tuotteita avoimilla markkinoilla. Nykyinen lainsäädäntömahdollistaa puuttumisen mahdollisiin sidosyksikkösääntelyn soveltamisen väärinkäytöksiin.Perusteluista ei käy ilmi, saavutetaanko hallitusohjelman tavoitteita valituilla… Lue lisää: Pirkanmaan liitto: On erittäin kyseenalaista päättää taloudellisesti merkittävästä muutoksesta tietämättä sen vaikutuksia