Järvenpää: Sidosyksikköuudistus rikkoisi kunnallista itsehallintoa ja omaisuuden suojaa

”Perustuslain (731/1999) 121 §:n mukaisen kunnallisen itsehallinnon mukaan kunnalla on oikeus päättää palveluidensa järjestämisestä. Mikäli kunnan mahdollisuutta käyttää hyväkseen omistamiaan osakeyhtiöitä rajataan mietinnössä kuvatulla tavalla, tulisi sille esittää erittäin painavat perusteet.

Sidosyksikkösääntely puuttuu perustuslailla suojattuun omaisuuden suojaan sen myötä, kun voimassa olevia määräaikaisia sopimuksia joudutaan irtisanomaan vastoin sopimusehtoja. Kyseessä on perusoikeusrajoitus.

Esityksen valmistellut työryhmä ei ole riittävällä tasolla selvittänyt muutoksesta kunnille ja muille sidosryhmille syntyviä talousvaikutuksia. Mikäli lainsäädäntö toteutetaan esitetyssä muodossa, tulee valtion vastata kunnille aiheutuneista muutoskustannuksista täysimääräisesti.

Julkiset toimijat joutuvat jatkuvasti panemaan toimeen yhä uusia uudistuksia. Esimerkiksi maankäytön alalla muuttuvat lähes yhtä aikaa mm. rakentamislaki, alueiden käyttölaki, laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä sekä tulossa oleva kunnossapitolaki. Edellisten uudistusten haltuunoton lisäksi maankäytön toiminnanohjausjärjestelmän uusiminen hankintalain muutoksen myötä olisi jo kohtuutonta samalle tiimille, joka on viimeiset neljä vuotta tehnyt edellistä järjestelmäuudistusta.

Jatkuvien päällekkäisten uudistusten toimeenpaneminen on haastavaa ja kuluttavaa ja voi pahimmillaan johtaa osaajien kaikkoamiseen alalta. Tästä näkökulmasta olisi toivottavaa, että uudistukset tehtäisiin helpottamaan ja tukemaan julkisia toimijoita sekä vältettäisiin uudistuksia, joista koituu turhaa taakkaa.

Olemassa oleva lainsäädäntö antaa jo riittävät mahdollisuudet puuttua sidosyksikköjä koskeviin ”ylilyönteihin”, kuten Markkinaoikeuden oikeuskäytännöstä syksyllä 2024 Sarastiasta annettujen ratkaisujen myötä (MAO 154/2024 ja MAO 500/2024) voidaan havaita, eikä näin ollen hankintalain pykälää 15 ole tarvetta muuttaa.

Nykyinen sidosyksikkösäätely mahdollistaa esim. Koha-Suomi Oy:n tapaisen järjestelyn, jonka avulla monopolimarkkinoille saatiin kotimainen toimittajavaihtoehto.

Orpon hallitus on hallitusohjelmassa luvannut korvata kunnille tehtävien ja velvoitteiden lisäämisestä ja muuttamisesta aiheutuvat kustannukset. Mietinnössä ei ole esitetty, miten hallitus aikoo korvata kilpailutuksista, yhtiöjärjestelyistä ja muista muutostoimista aiheutuvat kustannukset ja lakimuutoksen myötä muuttuvien palvelujen mahdolliset pysyvät lisäkustannukset kunnille. Muuttuneista vastuista aiheutuvien kustannusten korvaus tulee sisällyttää mahdolliseen lakiin.

Sidosyksikkösääntelyn muutosten osalta on välttämätöntä tehdä huolellinen vaikutusten arviointi ennen hallituksen esityksen jättämistä, kuten monet toimijat ovat jo työryhmän työskentelyn aikana nostaneet esille. Näin merkittävää rakenteellista uudistusta ei voida viedä läpi ilman, että vaikutuksista on tuotettu riittävästi puolueetonta tutkimustietoa. Hankintoja valvovan viranomaisen, Kilpailu- ja kuluttajaviraston, eriävässä mielipiteessä nostamat taloudelliset huolet tulee huomioida lakivalmistelussa.”

Post Comment

Koulutus