Kempele: Lakimuutos nostaa kustannuksia jopa miljoonalla eurolla – säästöjä ei synny, vaan riskit kasvavat

”Pienillä ja keskisuurilla kunnilla on suuria organisaatioita heikommat resurssit ja osaaminen järjestää tarvitsemiaan tukipalveluita itse. Kempeleen kunnan omistus mm. Monetra Oy:stä, Joki ICT Oy:stä, Tiera Oy:stä ja Kiertokaari Oy:stä jää huomattavasti alle esitetyn vaaditun 10 % rajan.
Uudistuksen toteutuessa Kempeleen kunta joutuisi kilpailuttamaan mm. talous- ja palkkahallinnon, suuren osan ICT-palveluista sekä merkittäviä ohjelmistoja. Näiden kilpailutus- ja muutoskustannuksien arvioidaan olevan yhteensä merkittävät 0,7–0,9 milj. euroa. Lisäksi jätehuollon palvelut on järjestetty Kiertokaari Oy:n kautta, kirjastojärjestelmät Koha-Suomi Oy:n kautta ja seudullinen matkailumarkkinointi Oulun Matkailu Oy:n kautta ja kaikki nämä tulee järjestää lain voimaan tullessa uusiksi. Siten nykyiset kuntien yhteistyön muodot menevät uusiksi.
Talous- ja palkkahallinnon kilpailutus on merkittävä prosessi ja työllistäisi kunnan talous- ja henkilöhallinnossa työskentelevät kolme henkilöä 2–3 vuodeksi suurelta osiin kilpailutus- ja muutosprosessiin. Tämän lisäksi kilpailutukseen tarvittaisiin ulkopuolista hankintapuolen asiantuntemusta. Muutoksella olisi myös suuret vaikutukset koko kunnan esihenkilöiden ja henkilöstön päivittäiseen työntekoon. Kilpailutus- ja muutoskustannusten arvioidaan olevan n. 200.000–300.000 euroa. Ottaen huomioon kilpailutus- ja muutoskustannukset kilpailutuksella ei arvioida saavutettavan säästöjä, vaan kokonaiskustannukset nousevat.
Lisäksi riskitaso talous- ja palkkahallinnon palveluiden järjestämiseen kasvaisi merkittävästi erityisesti palkkahallinnon osalta. Talous- ja palkkahallinnon palveluita tarjoava Monetra Oulu Oy tarjoaa samalla myös muita merkittäviä palveluita kunnalle mm. laki- ja hankintapalveluita ja rekrytointipalveluita. Mikäli Monetra Oulu Oy purkautuu lakimuutokset vuoksi, tulee myös nämä palvelut järjestää toisin.
ICT-palveluiden ja järjestelmien kilpailutus on varsin haastavaa. Jotta järjestelmät täyttäisivät tilaajan odotukset, edellyttää se laajoja vaatimusmäärittelyitä. Lisäksi kriittisten ohjelmistojen käyttöönotto vie vuosia. Nyt sidosyksiköille kuten Joki ICT:lllä ja Tieralla on näihin kilpailutuksiin vaadittavaa erityisosaamista ja resurssia ja ne ovat kilpailuttaneet kunnille yhteisesti näitä palveluita. Jos jatkossa nämä kilpailutukset tulevat kuntien omaksi hoidettavaksi, kilpailutusten lopputulos on kuin arpapeliä eikä välttämättä saada hankittua sopivaa tai haluttua järjestelmää, mikä aiheuttaa tehottomuutta palveluiden järjestämisessä ja yleistä työtyytyväisyyden laskua.
Kunta on hankkinut esimerkiksi lähiaikoina Tieralta teknisten palveluiden toiminnanohjausjärjestelmän TieraCityn. Käyttöönotto on vienyt useita vuosia ja käyttöönottokustannukset ovat satoja tuhansia. Lakimuutoksen myötä Kempeleen kunnan tulee irtisanoa juuri käyttöönotettu järjestelmä ja kilpailuttaa uusiksi. Pelkästään tämän yksittäisen järjestelmän arvioidut kilpailutus- ja käyttöönottokustannukset ovat n. 250.000–300.000 euroa. Tämän lisäksi uudelleen kilpailutettavia ict- järjestelmiä ovat mm. Tieralta hankittu asianhallintajärjestelmä CaseM, Joki ICT:ltä hankitut tietoliikenne, verkko- palomuuri- ja konesalipalvelut sekä taloussuunnittelu- ja raportointijärjestelmä ja muut pienemmät järjestelmät. Näiden järjestelmien ja palveluiden kilpailutus- ja
muutoskustannuksiksi arvioidaan yhteensä n. 250.000–300.000 euroa. Yhteensä ICT:n uudelleenkilpailutus- ja käyttöönottokustannukset ovat arviolta n. 500.000–600.000 euroa. Selvää on, että lakimuutos johtaa kustannusten kasvuun, sillä kilpailutuksilla ei uskota hintojen putoavan ja päälle tulevat nämä käyttöönotto- ja kilpailutuskustannukset.
Kempeleessä ei ole omaa hankinta-asiantuntijaa ja tarvittava hankintaosaaminen on hankittu joustavasti palveluntarjoajilta mm. Monetra Oulu Oy:ltä. Mikäli sidosyksiköitä koskeva muutos toteutuu kilpailutusten määrä kasvaa merkittävästi ja kuntaan on palkattava todennäköisesti hankinta-asiantuntija tai hankinta-asiantuntijan palvelua tulee hankkia merkittävästi lisää palveluntarjoajalta, mikä lisää Kempeleen kunnan vuotuisia kuluja arviolta n. 80.000 eurolla vuodessa.
Toteutuessaan sidosyksikkömuutos johtaisi tukipalvelukustannusten voimakkaaseen kasvuun, toiminnan laadun heikkenemiseen ja merkittävään riskitason nousuun. Myös osaavien henkilöstöresurssien saatavuus tulisi olemaan haasteellista.”
Post Comment