Nyt on aika vaikuttaa! Hankintalakiesitys vie kunnista elinvoiman!

ÄLÄ SAMMUTA
HUOLTOVARMUUTTA – ÄÄNESTÄ HANKINTALAKIMUUTOSTA VASTAAN

Pääministeri Orpon uusi hankintalakiesitys on viemässä kunnista elinvoiman. Alueelliset ja paikalliset yrittäjät menettävät sen takia markkinansa suurille toimijoille. Myös talousvaikeuksissa taisteleville hyvinvointialueille syntyy merkittäviä kustannuksia hankintalain muutoksesta.

Nyt ovat viimeiset hetket vaikuttaa tähän vaalikauden kauaskantoisimpaan ja aluetalouksille tuhoisimpaan lakiesitykseen: Älä sammuta huoltovarmuutta – äänestä Hankintalakia vastaan.

Sadoista murskaavissa lakilausunnoissa käytännössä koko maan virka- ja budjettivastuulliset virkamiehet kritisoivat suunniteltua uutta hankintalakia. Lakihanketta vastustaa valtiovarainministeriötä ja valtioneuvoston kansliaa myöden kaikki vastuulliset viranomaiset. Kansanedustajilla on – tai tulisi olla – jo varmasti tieto siitä, mitä he ovat tekemässä.

Nyt on vain kyse siitä, kenen etua he lakimuutosta edistäessään haluavat ajaa: kuntalaisten – vai vaalirahoittajiensa.

Tämän lain kohdalla nämä kaksi ovat valitettavasti eturistiriidassa. Sen havaitakseen pitää vain perehtyä lakiehdotuksen saamaan virkavastuulla annettuihin lausuntoihin (lausuntopalvelu.fi). Viime kädessä lain kohtalosta päättävät kansanedustajat. Niinpä palaute kannattaa antaa myös suoraan heille.

Kenen lauluja laulat, kansanedustaja?

Hankintalaki.fi-sivustolla on satoja suoria lainauksia lakilausunnoista, vaalipiireittäin. Sivustolla on myös kymmeniä alati päivittyviä mediahavaintoja ja lainauksia aiheesta. Sieltä voi myös tarkastaa linkin kautta kunkin kansanedustajan vaalirahoitusilmoituksen. Tästä voi sitten kukin päätellä, millä vaikuttimilla kukin edustaja tekee päätöksiään esimerkiksi koskien tätä aluetalouksiin ja kuntatalouksiin iskevässä lakimuutoksessa – laulavatko kansanedustajat erittäin äänekkäästi hankintalakia vaatineita, mittavaa vaalirahoitusta antaneita tahoja – vai kuuntelevatko he omia äänestäjiään edustavia, usein jopa omia puolueitaankin edustavia paikallisvaikuttajia, kunnanjohtajia tai virkamiehiä? Esimerkiksi Rantasalmella myös paikallinen yrittäjärjestö uskaltaa lakilausunnossaan todeta, että suuniteltu hankintalaki tulee viemään paikallisilta yrittäjiltä pois liiketoimintaa, kun ne menettävät nykyiset inhouse-yhtiöiden alihankintasopimukset ja tilalle tulevat – kuten KKV on useissa selvityksissään osoittanut – suuret kansainväliset, usein pääomasijoittajien omistamat palveluntarjoajat.

Miljardiluokan kustannukset veronmaksajille

Suurin hallinnollista sekasortoa ja miljardiluokkaan nousevia kustannuksia aiheuttava asia on vaatimus 10 prosentin minimiomistuksessa voittoa tavoittelemattomissa kuntien ja hyvinvointialueiden yhteisomistamissa sidosyksiköissä, inhouse-yhtiöissä. Tuoreen Kuntaliiton selvityksen mukaan pelkästään kunnissa muutoskustannukset ovat vähintään 600 miljoonaa. Tämä tarkoittaa sekä kuntaverojen nousua että paikallisten palvelujen karsimista – pelkästään muutetusta hankintalaista johtuen. Tämän päälle tulevat hyvinvointialueiden muutoskustannukset sekä tuhannet erilaisten inhouse-yhtiöiden hankintasopimuksiin ja omistusjärjestelyihin liittyvät juridiset järjestelyt. Sotkun selvittäminen kestää vuosia. Laki siis työllistää paitsi hankintakonsultteja, mutta myös juristeja ja konsultteja – mutta ei tuo aluetalouksiin elinvoimaa – eikä valtiotalouteen, josta valtiovarainministeriön kipakka ehdotetun muotoisen hankintain vastustus lausuntokierroksella kielii.

Hankintalakimuutoksen aiheuttamien mittavien, koko maata käsittävien tuhojen ja hallinnollisen kaaoksen rinnalla kohua ja kritiikkiä herättänyt taksilaki on mikroskooppisen pieni ongelma. Nyt kyse on myös kansallisesta kyberturvasta, sotatilanteessa sotilassairaaloinakin toimivien aluesairaaloiden huoltovarmuudesta ja ruokahuollosta ja muusta elintärkeästä yhteiskunnan avaintoiminnosta, jotka suunniteltu laki saattaa vaaraan – vailla vakavasti otettavia vaikuttavuusarvioita – seikka, jonka myös valtiovarainministeriö otti esiin eriävässä lakilausunnossaan.

Osakeyhtiölaki osoittaa, kenen etua tavoitellaan

Perusasetelman julkishankinnoissa voi kiteyttää osakeyhtiölakiin: Se velvoittaa – ellei toisin ole päätetty –  maksimoimaan hyödyn omistajille. Ja julkisomisteisissa inhouse-yhtiöissä omistaja – ja edunsaaja – on viime kädessä veronmaksaja – ei esimerkiksi pääomasijoittaja. Julkisomisteiset, yhteisomisteiset ja voittoa tavoittelemattomat inhouse-yhtiöt pyrkivät kilpailuttamaan palvelut markkinoilta mahdollisimman edullisesti ja integroimaan palvelut omistajilleen, kunnille ja hyvinvointialueille.  Pääomasijoittajat haluavat maksimoida palveluilla voitot sijoittajille. Jos voittoja ei tule riittävästi, heikentää pääomasijoittajien omistama yritystys palvelujaan viemällä palvelut sinne, missä on esimerkiksi enemmän kuluttajia. Tämä on ristiriidassa julkisten palvelujen lupaukselle: Ne kuuluvat kaikille.

Pääomasijoittajien yritykset noudattavat huonompia työehtosopimuksia kuin julkisomisteiset yritykset. Palkkojen leikkauksilla he takaavat pääomasijoittajille voittoja. Voitot katetaan siten pitkälti työntekijöiden kukkaroista – joka puolestaan heikentää yksityistä kulutusta ja siten alueen muiden yksityisten yritysten liikevaihtoa ja aluetaloutta.

”Älä sammuta huoltovarmuutta – äänestä Hankintalakia vastaan”

Nyt on aika puolustaa huoltovarmuutta, julkisia palveluja ja suomalaista yrittäjyyttä. Vaikuttaa voi myös suoraan, ottamalla yhteyttä oman alueen kansanedustajiin (etunimi.sukunimi@eduskunta.fi), omakohtaisella viestillä. On hyvä muistuttaa kautta maan tulleista kuntajohtien varoituksista: jos edustaja äänestää uuden hankintalain puolesta eduskunnassa, hän leikkaa samalla viestinkirjoittajan oman ja yhtä lailla kansanedustajan kotikunnan taloutta – sekä heikentää sen palveluita.

On aivan varmaa, että tietoinen päätös poliitikkojen kotikuntien palveluja leikkaavasta ja kuntaveroja nostavasta hankintalain muutoksesta jää äänestäjien mieliin. Mieliin jää myös se, ketkä päätöstä olivat tekemässä – ja kenen etuja he päätöstä tehdessään tosiasiassa ajoivat. Läpi mennessään hankintalakimuutoksen vaikutukset ovat niin laajat, ettei sen aiheuttama ahdinko unohdu – ainakaan muutamaan vaalikauteen.

Lisää hankintalakiesityksen seurauksista vaalipiireittäin on sivustolla hankintalaki.fi 

Lue lisää:

Post Comment

Koulutus