TiVi: Hankintalailla voi olla tuhoisia seuraamuksia kuntien it-palveluille – ”Kenelle te soitatte aamuyöllä, kun kuntienne järjestelmät ei toimi?”

Hankintalain uudistus osuu erityisen kovaa pienien kuntien it-palveluihin. LapIT:n toimitusjohtaja Klaus Kianen kertoo nyt, mitä pienten kuntien inhouse-yrityksille on luvassa, TiVi raportoi.

Viime viikolla hyväksytty hankintalain uudistus muuttaa kuntien ict-palveluita merkittävästi. Vahvin muutos liittyy vaatimukseen sidosyksiköiden 10 prosentin omistusosuudesta: kuntien on jatkossa omistettava vähintään 10 prosenttia sidosyksiköstä ostaakseen niiltä palveluita ilman kilpailutusta, TiVi raportoi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kunnat ja hyvinvointialueet eivät enää voi välttää hankintojensa kilpailuttamista omistamalla vähintään yhden inhouse-yhtiön osakkeen.

Pienet joutuvat käytännössä kilpailuttamaan it-palvelunsa täysin uudelleen tai pohtimaan uudenlaisia omistajuuskuvioita inhouse-yhtiöiden kannalta, TiVi kuvaa LapTI:n toimitusjohtaja Klaus Kiasen haastattelussa. ”Alueemme pienten kuntien ict-kilpailutukset ovat liian pieniä kokonaisuuksia markkinatoimijoille. Sen takia niitä on järkevämpi koota isompiin kokonaisuuksiin, jotta tulee sitä volyymihyötyä”, Kianen kertoo TiVi:lle.

Hankintalain uudistus sotii Kiasen mukaan nykymuodossaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston, valtiovarainministeriön, kuntien ja kyberturvallisuusjohtajan varoituksia vastaan, lehti raportoi.

”Tätä ei ajateltu loppuun asti.”

Lue lisää:

Post Comment

Koulutus