Savo-Karjalan vaalipiiri
Kunnat

Heinävesi, Iisalmi, Ilomantsi, Joensuu, Joroinen, Juuka, Kaavi, Keitele, Kitee, Kiuruvesi, Kontiolahti, Kuopio, Lapinlahti, Leppävirta, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Pielavesi, Polvijärvi, Rautalampi, Rautavaara, Rääkkylä, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Tohmajärvi, Tuusniemi, Varkaus, Vesanto ja Vieremä
Kansanedustajat
Sanna Antikainen (perussuomalaiset), Markku Eestilä(kokoomus), Seppo Eskelinen (SDP), Sari Essayah (kristillisdemokraatit), Hannu Hoskonen (kokoomus), Marko Kilpi (kokoomus), Laura Meriluoto (vasemmistoliitto), Krista Mikkonen (vihreät), Karoliina Partanen (kokoomus), Minna Reijonen (perussuomalaiset), Hanna Räsänen (keskusta), Markku Siponen (keskusta), Timo Suhonen (SDP), Timo Vornanen (Timo Vornanen), Tuula Väätäinen (SDP)
Lausunnot
- Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille”Jos tiukasta omistusrajasta ei luovuta, tulisi säätää laajat poikkeusmahdollisuudet, joissa eri alojen, alueiden ja kuntakokojen erityispiirteet huomioidaan. Pienille ja syrjäisille… Lue lisää: Iisalmi: Tiukka omistusraja tuottaa kohtuuttomia seurauksia pienille kunnille
- Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä”Iisalmen kaupungille merkittävän raskaita toimenpiteitä aiheuttaisivat yhtiöiden uudelleenorganisointi, osakekaupat, sopimusten irtisanomiset ja siirtymävaiheen investoinnit, nykyisin hyvin toimivien kokonaisuuksien uudelleen kilpailutukset,… Lue lisää: Iisalmi: Lakimuutos aiheuttaisi kaupungille raskaita ja kalliita toimenpiteitä
- Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu”Esitetty siirtymäaika on aivan liian lyhyt, sillä yhtiöiden purkaminen, omistusosuuksien uudelleenjärjestely ja palvelurakenteen uudet kilpailutukset vaativat useiden vuosien sopeutumisajan. Mikäli… Lue lisää: Iisalmi: Siirtymäaika aivan liian lyhyt – palvelujen jatkuvuus vaarantuu
- Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla”Mahdolliset hyödyt perustuvat lähinnä oletukseen kilpailun kasvusta, mutta tällainen kilpailun lisääntyminen ole on erittäin epävarmaa – se jää toteutumatta erityisesti… Lue lisää: Iisalmi: Kilpailun lisääntyminen on epävarmaa ja jää toteutumatta harvaan asutuilla alueilla
- Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden”Muutos vaatisi omistusjärjestelyjen vuoksi merkittävää lisätyötä ja siten kasvavia kustannuksia. Tähän asti hyvin toimineet ja yhteistä, pitkäjänteistä kehitystyötä tehneet sidosyksiköt… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen purkaminen vaarantaa palvelujen jatkuvuuden
- Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta”Esitetty muutos tarkoittaa useiden satojen, toimivien ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön perustuvien yhtiöiden uudelleenjärjestelyjä. Tämä aiheuttaa lisäkuluja, ruuhkauttaa markkinat sekä murentaa pienten… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotus uhkaa nostaa hintoja ja heikentää palvelujen saatavuutta
- Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaatimuksen tiukentaminen ei ole tarkoituksenmukaista eikä toteuttamiskelpoinen. Vaatimuksessa ei ole huomioitu todellista määräysvaltaa, joka ei riipu omistusosuuden suuruudesta vaan… Lue lisää: Iisalmi: Sidosyksikköjen omistusrajan kiristäminen ei ole tarkoituksenmukaista
- Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta”Pakottavana sääntelynä esitetyt keinot voivat kasvattaa hallinnollista taakkaa ja johtaa päällekkäiseen hallinnolliseen työhön sekä epävarmuuteen siitä, milloin pakolliset valmistelutoimet ovat… Lue lisää: Iisalmi: Ehdotettu sääntely lisää hallinnollista taakkaa ja epävarmuutta
- Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa”Hankinnan jakaminen osiin (75 §) voi olla hyödyllinen keino, mutta samalla on huomioitava, että kaikissa tilanteissa se ei ole toimiva… Lue lisää: Iisalmi: Hankintojen keskeyttämispakko liian jäykkä erityisalojen kilpailuissa
- Rantasalmi: Nykyinen laki tukee aluetaloutta paremmin kuin ehdotettu muutos”Osalla hankinnoista on aluetaloudellista merkitystä, jonka kunnat ovat ymmärtäneet omassa toiminnassaan nykyisen voimassa olevan lainsäädännöllinen mukaan.”
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Rautavaara: Markkinoilta ostaminen vie synergiaedut ja nostaa kustannuksia”Koska palvelun tuottaminen itse ei etenkään palkkahallinnossa ja ict-palveluissa ole järkevää tai kannattavaa, jää jäljelle vaihtoehto ostaa palvelut markkinoilta, jolloin… Lue lisää: Rautavaara: Markkinoilta ostaminen vie synergiaedut ja nostaa kustannuksia
- Rautavaara: 10 % -sääntö kohtuuton ja toteuttamiskelvoton pienille kunnille”Ehdotettu sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus on kohtuuton erityisesti pienten kuntien näkökulmasta. Ehdotus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen. Rautavaaran kunta on… Lue lisää: Rautavaara: 10 % -sääntö kohtuuton ja toteuttamiskelvoton pienille kunnille
- Mikkeli: Muutos aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia vahinkoja”Ehdotettu muutos aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia ja toiminnallisia vahinkoja, erityisesti pienille ja keskisuurille kunnille, jotka menettäisivät sidosyksiköiden tarjoamat alueellisen… Lue lisää: Mikkeli: Muutos aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia vahinkoja
- Rantasalmen Yrittäjät: Paikallisyrittäjien rooli alihankkijoina uhattuna”Pienissä kunnissa paikalliset yrittäjät ovat usein olleet alihankkijoina in-house yhtiöille. Uudistuksen myötä alihankintarooli tulisi olla joustavasti mahdollista myös tulevaisuudessa. Riskinä… Lue lisää: Rantasalmen Yrittäjät: Paikallisyrittäjien rooli alihankkijoina uhattuna
- Varkaus: Esitys perustuu puutteellisiin selvityksiin”Lainsäätäjä ei voi päättää näin taloudellisesti ja käytännössä merkittävästä muutoksesta tietämättä sen vaikutuksia, tosiasioihin perustuen.”
- Rautalampi: Uudistus vie pieniltä kunnilta välttämättömät volyymiedut”Uudistuksen myötä kuntien sidosyksiköiden kautta saadut volyymiedut katoaisivat, mikä olisi pienelle kunnalla kestämätöntä.”
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Lappeenranta: Lainsäädäntöhankkeiden tavoitteet keskenään ristiriidassa”Eräät vireillä olevat lainsäädäntöhankkeet näyttäisivät olevan tavoitteiden osalta keskenään ristiriidassa. Miten on mahdollista, että esimerkiksi jäte- ja ruokahuolto, sekä kriittinen… Lue lisää: Lappeenranta: Lainsäädäntöhankkeiden tavoitteet keskenään ristiriidassa
- Järviseudun Työterveys Oy: Huoltovarmuuspalveluiden hinta nousee ulkomaisessa omistuksessa”Mikäli tämän lakiesityksen mukaisesti sidosyksikköjen omistus rajataan 10 prosenttiin per osakas, edellä mainittu kehityskulku jatkuu, ja in-house-yhtiöiden tuottamat ruokapalvelut, jätehuolto,… Lue lisää: Järviseudun Työterveys Oy: Huoltovarmuuspalveluiden hinta nousee ulkomaisessa omistuksessa
- Kontiolahti: Markkinaehtoisten palveluntarjoajien saatavuus vaihtelee alueittain”Sidosyksikkönä toimivat yhtiöt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta, koska palveluita on tuotettava myös silloin, kun se ei ole yksityisen sektorin… Lue lisää: Kontiolahti: Markkinaehtoisten palveluntarjoajien saatavuus vaihtelee alueittain
- Lapinlahti: Pienen yksikön mahdollisuus varmistaa huoltovarmuus-palveluiden toimivuus poikkeavissa olosuhteissa oleellisesti heikompi”Jäte- ja ruokahuolto ovat mm keskeinen osa kriittistä infrastruktuuria ja huoltovarmuutta. Kunnan vastuut jäte- ja ruokahuollon järjestämiseksi kaikissa olosuhteissa ovat… Lue lisää: Lapinlahti: Pienen yksikön mahdollisuus varmistaa huoltovarmuus-palveluiden toimivuus poikkeavissa olosuhteissa oleellisesti heikompi
- Iisalmi: Nakertaa huoltovarmuutta – ICT- ja jätehuoltopalveluissa katkokset heikentävät yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta”Esitys ei ole riittävä keino turvata huoltovarmuutta; pikemminkin se voi nakertaa jo olemassa olevia malleja, jotka takaavat varautumisen ja jatkuvuuden… Lue lisää: Iisalmi: Nakertaa huoltovarmuutta – ICT- ja jätehuoltopalveluissa katkokset heikentävät yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta
- Servica Oy: Riskinä materiaalisen varautumisen ja logistiikkatoimintojen oleellinen heikentyminen”Käytännössä turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyvät kyvykkyydet eivät synny hankinnoilla, vaan palvelutuotannon prosesseissa. Pelkillä sopimuksilla määriteltävät varautumiseen ja huoltovarmuuteen liittyvät velvoitteet… Lue lisää: Servica Oy: Riskinä materiaalisen varautumisen ja logistiikkatoimintojen oleellinen heikentyminen
- Tuusniemi: Loisi merkittäviä epävarmuustekijöitä huoltovarmuuteen”Sopimusoikeudellisesti kaikkien huoltovarmuuteen liittyvien toimintojen yksityistäminen on mahdollista, mutta huoltovarmuuteen se loisi merkittäviä epävarmuustekijöitä. Lakisääteisten julkisten palvelujen järjestämisvastuu on kuitenkin… Lue lisää: Tuusniemi: Loisi merkittäviä epävarmuustekijöitä huoltovarmuuteen
- Rantasalmi: Huoltovarmuuden turvaaminen vaatii laajaa alueellista yhteistoimintaa”Tekniset palvelut, vesihuolto, jäte- ja ruokahuolto ovat mm keskeinen osa kriittistä infrastruktuuria ja huoltovarmuutta. Kunnan vastuut vesihuollosta, teknisistä palveluista jäte-… Lue lisää: Rantasalmi: Huoltovarmuuden turvaaminen vaatii laajaa alueellista yhteistoimintaa
- Liperi: Loppukädessä kunnalla on lakisääteinen velvoite järjestää palvelut tilanteissa, joissa markkinaehtoista palvelua ei ole saatavilla”Sidosyksikkönä toimivat yhtiöt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta, koska palveluita on tuotettava myös silloin, kun se ei ole yksityisen sektorin… Lue lisää: Liperi: Loppukädessä kunnalla on lakisääteinen velvoite järjestää palvelut tilanteissa, joissa markkinaehtoista palvelua ei ole saatavilla
- Rantasalmi: Kriittisen infrastruktuurin ylläpito vaarantuu”Etelä-Savossa teknistä palveluita, vesihuoltoa, puhtaanapitoa ja ruokahuoltoa hoitaa kuntien ja hyvinvointialueen omistama yhtiö. Kyseinen yhtiön on mahdollista palkata eri alojen… Lue lisää: Rantasalmi: Kriittisen infrastruktuurin ylläpito vaarantuu
- Varkaus: Kustannukset karkaavat ja toimivia yhtiöitä joudutaan ajamaan alas”Asian tarkasteltava jokaisen yhtiön osalta erikseen ja neuvoteltava muiden omistajien kesken. Mikäli yhteistä ymmärrystä mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista ei synny, on suuri… Lue lisää: Varkaus: Kustannukset karkaavat ja toimivia yhtiöitä joudutaan ajamaan alas
- Puhas Oy: Toiminta vaarantuisi, mikä vaikuttaisi jätteenpolton ja Varkauden kaukolämmön tuotantoon.Jos esitetty 10 % omistusvaatimus toteutuu, Puhas Oy joutuisi harkitsemaan rakenteellisia muutoksia: • Omistusosuuksien uudelleenjärjestely voisi tarkoittaa, että Kontiolahti, Polvijärvi… Lue lisää: Puhas Oy: Toiminta vaarantuisi, mikä vaikuttaisi jätteenpolton ja Varkauden kaukolämmön tuotantoon.
- Varkaus: Vähimmäisomistusvaatimus sirpaloittaa seudullista yhteistyötä ja vaarantaa palveluiden järjestämisen”Esitetty vähimmäisomistusprosentti johtaa alle kymmenen omistajan yhtiöissä täysin epätarkoituksenmukaisiin omistusosuuksien myynteihin omistajien kesken, eikä syntyvillä kustannuksilla saavuteta mitään käytännön hyötyä.… Lue lisää: Varkaus: Vähimmäisomistusvaatimus sirpaloittaa seudullista yhteistyötä ja vaarantaa palveluiden järjestämisen
- Varkaus: Vähimmäisomistusvaatimus kohtelee kuntia eriarvoisesti ja heikentää itsehallintoa”Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Muutos tulee kohtelemaan eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti. Perustuslakivaliokunnan… Lue lisää: Varkaus: Vähimmäisomistusvaatimus kohtelee kuntia eriarvoisesti ja heikentää itsehallintoa
- Joensuu: Rikosrekisteriotteiden pakollisuus lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyä”Nykyisellään rikosrekisterimerkinnöistä johtuvia tarjoajien poissulkemisia tapahtuu erittäin harvoin. Osittain tähän vaikuttaa myös se, että lähtökohtaisesti tarjoaja päättää henkilöpiirin, josta otteet… Lue lisää: Joensuu: Rikosrekisteriotteiden pakollisuus lisää hallinnollista taakkaa ilman hyötyä
- Joensuu: Riittämätön siirtymäaika vaarantaa palveluiden jatkuvuuden”Siirtymäaika on täysin riittämätön. Paitsi omaisuus-, myös henkilöstö-, tuotantotapa- ja kustannusanalysointiin ja päätöksentekoon liittyy useita vaiheita, ja osa niistä on… Lue lisää: Joensuu: Riittämätön siirtymäaika vaarantaa palveluiden jatkuvuuden
- Joensuu: Vähimmäisomistusvaatimus purkaa skaalaetuja ja nostaa kustannuksia ilman hyötyä”Omistusjärjestelyt aiheuttavat merkittävät muutoskustannukset kunnille. Jo pelkästään hallinnollinen työ on merkittävä. Lisäksi lainsäädännön muutos voi johtaa alle kymmenen omistajan yhtiöissä… Lue lisää: Joensuu: Vähimmäisomistusvaatimus purkaa skaalaetuja ja nostaa kustannuksia ilman hyötyä
- Joensuu: 10 prosentin vähimmäisomistus rajoittaa kuntien itsehallintoa ilman käytännön hyötyjä”Lakiesityksessä ehdotettu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä hyväksyttävä. Lisäksi muutos on vaikeasti toteutettavissa. Esitetty vähimmäisomistusosuus on merkityksellinen kunnallisen… Lue lisää: Joensuu: 10 prosentin vähimmäisomistus rajoittaa kuntien itsehallintoa ilman käytännön hyötyjä
- Puhas Oy: Ehdotettu vähimmäisomistus vaarantaa pienten kuntien jätehuollon ja energiavarmuuden”Ehdotettu muutos tarkoittaisi, että Kontiolahti, Polvijärvi ja Ilomantsi joutuisivat joko kasvattamaan omistusosuuttaan tai luopumaan osakkuudesta, mikä olisi käytännössä vaikeaa ja… Lue lisää: Puhas Oy: Ehdotettu vähimmäisomistus vaarantaa pienten kuntien jätehuollon ja energiavarmuuden
- Joensuu: 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ilman selkeää hyötyä”Lakiesityksessä ehdotettu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä hyväksyttävä. Lisäksi muutos on vaikeasti toteutettavissa. Esitetty vähimmäisomistusosuus on merkityksellinen kunnallisen… Lue lisää: Joensuu: 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus rajoittaa kuntien itsehallintoa ilman selkeää hyötyä
- Joensuu: Lakiesityksen velvoitteet eivät aidosti edistä hankintojen laatua”Markkinakartoituksen velvoittaminen yli 10 milj. euron hankinnoissa ei juurikaan edistä markkinakartoituksen käyttöä, koska em. suuruisissa hankinnoissa pääsääntöisesti jo nykyisellään käytetään… Lue lisää: Joensuu: Lakiesityksen velvoitteet eivät aidosti edistä hankintojen laatua
- Joensuu: Vähimmäisomistusvaatimus johtaa päinvastaiseen lopputulokseen”Tavoitteet kilpailun lisäämisestä ja säästöistä ovat kannatettavia. Kokonaisuutena lakiesitys ei kuitenkaan edistä asetettuja tavoitteita, ja riskinä on epätoivottuun suuntaan johtava… Lue lisää: Joensuu: Vähimmäisomistusvaatimus johtaa päinvastaiseen lopputulokseen
- Kuopio: Vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulisi luopua“Vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulisi luopua. Sen sijaan tulisi avoimesti määritellä tavoite, mitä esitetyllä muutoksella tavoitellaan ja laajasti arvioida, mitkä ovat… Lue lisää: Kuopio: Vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta tulisi luopua
- Kuopio: Väite sidosyksiköillä hankintalain kiertämisestä on lähtökohtaisesti virheellinen”Yleiset tavoitteet ja päämäärät ovat kannatettavia, mutta esityksessä esitetyt muutokset ovat vaikutuksiltaan niiden kanssa ristiriidassa. Väite siitä, että sidosyksiköillä kierrettäisi… Lue lisää: Kuopio: Väite sidosyksiköillä hankintalain kiertämisestä on lähtökohtaisesti virheellinen
- Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy: Pilkkomisprosessi olisi äärimmäisen haastava”Yhtiön pienten omistajien lunastaminen pois yhtiöstä on hankalaa, koska yhtiöjärjestys tai osakassopimus ei sisällä pykäliä tai prosesseja tämänkaltaiseen laitoksen pilkkomiseen,… Lue lisää: Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy: Pilkkomisprosessi olisi äärimmäisen haastava