Helsingin vaalipiiri
Kansanedustajat

Alviina Alametsä (vihreät), Eva Biaudet (RKP),
Maaret Castrén (kokoomus), Fatim Diarra (vihreät), Elisa Gebhard (SDP), Tuula Haatainen (SDP), Pekka Haavisto (vihreät), Jussi Halla-aho (perussuomalaiset), Timo Harakka (SDP), Atte Harjanne (vihreät), Eveliina Heinäluoma (SDP), Veronika Honkasalo (vasemmistoliitto), Atte Kaleva (kokoomus), Mai Kivelä (vasemmistoliitto), Minja Koskela (vasemmistoliitto), Terhi Koulumies (kokoomus), Jarmo Lindberg (kokoomus), Mari Rantanen (perussuomalaiset), Nasima Razmyar (SDP), Wille Rydman (perussuomalaiset), Sari Sarkomaa (kokoomus), Elina Valtonen (kokoomus), Ben Zyskowicz (kokoomus)
Lausunnot
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa monen kunnan toimintakykyä ja lisäämässä todella paljon kuntien menoja. Tilanne… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin kuuluvat muut toimijat. Esimerkiksi tällä hetkellä Istekki on voinut tuottaa… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Helsinki: Lakiesityksen vaikutusarviointi puuttuu – valmistelu ei täytä lainvalmistelun vaatimuksia”Lakiesityksen vaikutusarviointi on tekemättä Lakiesitysten vaikutusarviointi on keskeinen osa lainsäätämisprosessia. Käytännössä vaikutusarviointia ei ole tehty vaan vaikutusten arviointi toteutetaan vasta nyt kuulemismenettelyssä. Tällaisella tavalla toteutettu arvio ei täytä lainsäädäntövalmistelulle asetettuja… Lue lisää: Helsinki: Lakiesityksen vaikutusarviointi puuttuu – valmistelu ei täytä lainvalmistelun vaatimuksia
- Helsinki: Omistusosuusvaatimus ei sovi säätiöihin – vakavat ongelmat Helsingin palveluille”Säätiöiden osalta omistusosuusvaatimus on ongelmallinen Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa 15 §:n kohdalla todetaan, että omistusosuutta koskeva vähimmäisvaatimus kohdistuisi sellaisiin sidosyksiköihin, jotka toimivat osakeyhtiö-, säätiö- taikka yhdistysmuotoisena. Kyseinen vaatimus on säätiöiden… Lue lisää: Helsinki: Omistusosuusvaatimus ei sovi säätiöihin – vakavat ongelmat Helsingin palveluille
- Helsinki: Lakiesitys vaarantaa omaisuudensuojan ja kunnallisen itsehallinnon”Omaisuusjärjestelyt ja hankintayksiköiden sopimusoikeudelliset vastuut Hallituksen esityksessä ei lainkaan käsitellä sitä, miten nykyisten sidosyksiköiden omistusrakenteet käytännössä muutettaisiin vastaamaan uusia säännöksiä. Hankintayksiköt joutuisivat luopumaan omistamistaan osakkeista, varallisuudestaan, jäsenyyksistään tai hankkimaan osakkeita,… Lue lisää: Helsinki: Lakiesitys vaarantaa omaisuudensuojan ja kunnallisen itsehallinnon
- Helsinki: Vaikutustenarviointi puuttuu – lakiesitys lisää kustannuksia ja rajoittaa itsehallintoa”Vaikutustenarvioinnin puuttuessa lakiesityksen vaikutukset ovat epävarmoja Lakiesityksen tavoitteena on muun muassa lisätä tehokkuutta ja kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa sekä laadukkaiden julkisten palvelujen turvaamista. On mahdollista, että sidosyksikkösääntelyn kiristäminen toimii kuitenkin lakiesityksen… Lue lisää: Helsinki: Vaikutustenarviointi puuttuu – lakiesitys lisää kustannuksia ja rajoittaa itsehallintoa
- Helsinki: Sidosyksiköt turvaavat varautumisen ja jatkuvuuden – lakiesitys uhkaa tätä”Sidosyksiköiden omistajat saavat kustannushyötyjä, kun palvelut tuotetaan suuremmilla volyymeillä. Useamman julkisen toimijan perustaman yhteistuotannon avulla (inhouse-yhtiö) varmistetaan kustannustehokkuuden lisäksi elintärkeiden palveluiden tai tuotteiden saatavuus kaikissa olosuhteissa. Sidosyksiköillä on siis roolinsa… Lue lisää: Helsinki: Sidosyksiköt turvaavat varautumisen ja jatkuvuuden – lakiesitys uhkaa tätä
- Helsinki: Kaupunki kritisoi 10 %:n omistusosuusvaatimusta: perustuslain vastainen”Helsingin kaupunki ei kannata sääntelyehdotuksia, jotka liittyvät hankintaprosessin valmisteluun ja ehdotusta, jonka mukaan hankinnan jakamatta jättämistä koskeva ratkaisu olisi valituskelpoinen. Ehdotusta, jonka mukaan avoimena menettelynä toteutettu hankinta tulisi keskeyttää, jos… Lue lisää: Helsinki: Kaupunki kritisoi 10 %:n omistusosuusvaatimusta: perustuslain vastainen
- HSL: Jälki-ilmoitusvelvoite lisää kustannuksia ilman hyötyjä”Jälki-ilmoitusvelvoitteen laajentaminen lisää hankintayksikön hallinnollista taakkaa ja kustannuksia. Se ei myöskään edistä hallituksen tavoitteita: ei lisäätarjousten määrää, mutta lisää kustannuksia. Hankintayksiköllä tulisi aina olla mahdollisuus ilmoittaa kansallisesta hankinnasta vain yhdellä… Lue lisää: HSL: Jälki-ilmoitusvelvoite lisää kustannuksia ilman hyötyjä
- HSL: Sidosyksiköiden sopimusjärjestelyt vaarantavat palveluiden jatkuvuuden”Nykyisten omistajien taloudelliset vastuut ja velvoitteet sidosyksikköyhtiön varallisuudesta, veloista ja pitkistä hankintasopimuksista pitäisi järjestelläuudelleen. Toisaalta sidosyksikköyhtiöt joutuisivat uudelleen neuvottelemaan tai purkamaan pitkiä, yleensä markkinoilta kilpailutettuja alihankintasopimuksia, mikä tulisi kalliiksi ja… Lue lisää: HSL: Sidosyksiköiden sopimusjärjestelyt vaarantavat palveluiden jatkuvuuden
- Helsingin yliopisto: ICT-hankintojen aikatauluarvio täysin epärealistinen”Mietinnön kohdassa 4.2.1.1 esitetyt huomiot ICT-muutoksien laajoista vaikutuksista ovat tärkeitä. Sen sijaan huomio siitä, että ”suuremman hankinnan toteuttaminen kestää arviolta 12 kuukautta” on täysin alimitoitettu. Esimerkiksi taloushallinnon tai opintohallinnon järjestelmän… Lue lisää: Helsingin yliopisto: ICT-hankintojen aikatauluarvio täysin epärealistinen
- HSL: Lakimuutoksen siirtymäaika kestämättömän lyhyt”Ehdotettu siirtymäaika on liian lyhyt. Siirtymäajan tulisi olla ainakin seitsemän vuotta, koska voimassaoleviin hankintasopimuksiin ja yhtiöidenosakassopimuksiin liittyy usein huomattavia investointeja ja rahoitusjärjestelyjä.”
- Helsingin yliopisto: Lakimuutos nostaa korkeakoulujen kustannuksia”Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä ainakaan välittömästi. Saattaa olla, että Helsingin yliopisto on riittävän iso toimija, jotta kustannukset pysyvät hallittuina. Kustannushaaste tulee kuitenkin näkymään kansallisella tasolla ja nimenomaan julkista rahaa… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutos nostaa korkeakoulujen kustannuksia
- HSL: Lakimuutos pakottaa Waltti Solutionsin tulevaisuuden uudelleenarviointiin”HSL on Waltti Solutions Oy:n suurin omistaja selvästi yli 10% osuudella, joten irtautuminen ei ole lain seurauksena välttämätöntä, mutta koko yhtiön tulevaisuus on ratkaistava sidosyksikkösääntelyn muutoksen takia uudelleen, eikä päätöksiä… Lue lisää: HSL: Lakimuutos pakottaa Waltti Solutionsin tulevaisuuden uudelleenarviointiin
- Helsingin yliopisto: 10 % omistusraja uhkaa korkeakoulujen yhteistyön tehokkuutta”Korkeakoulusektorin yksiköt ovat taloudellisilta resursseiltaan varsin eri kokoisia. Tasasuuruinen omistusosuus ei ole toimiva ratkaisu kuin äärimmäisen harvoissa tilanteissa. Helsingin yliopistolla on useita tytäryhtiöitä, ja on tapauskohtaista, mitä toimenpiteitä per tytäryhtiö… Lue lisää: Helsingin yliopisto: 10 % omistusraja uhkaa korkeakoulujen yhteistyön tehokkuutta
- HSL: Lakiesitys vaarantaa joukkoliikenteen lippujärjestelmien jatkuvuuden”Joukkoliikenteen lippu- ja myyntijärjestelmät on sellainen palvelu, jonka tuottamisessa julkisten tilaajaviranomaisten omistamalla sidosyksikköyhtiöllä(Waltti Solutions Oy) on saavutettu hyötyjä sekä tuotannon tehokkuuden että erityisesti asiakkaiden palvelujen yhtenäisyyden ja käytettävyyden kannalta.Liikennepalvelulain mukaiset… Lue lisää: HSL: Lakiesitys vaarantaa joukkoliikenteen lippujärjestelmien jatkuvuuden
- HSL: Kaavamainen 10 % raja keinotekoinen – sidosyksiköiden hyödyt huomioitava”Tavoite sidosyksiköiden käyttämisen vähentämisestä on aiheellinen erityisesti silloin, jos tarjouskilpailumenettelyn välttäminen on keskeinen perustesidosyksikköhankinnalle. Merkittävä osa sidosyksiköistä toimii sellaisella toimialalla tai alueella, että kokonaistaloudelliset hyödyt sidosyksikön kauttatoimimisesta ovat suurempia kuin… Lue lisää: HSL: Kaavamainen 10 % raja keinotekoinen – sidosyksiköiden hyödyt huomioitava
- Helsingin yliopisto: Lakimuutos romuttaa yliopistojen kustannustehokkaan ICT-yhteistyön”Lisääntyvän lainsäädännön, kuten tietosuojalainsäädännön, myötä toimijoille asetettavat vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Kaikki Suomen yliopistot sisältävässä yhteistyössä esimerkiksi tietosuojaan liittyvät vastuut edellyttävät hyvinkin monimutkaisia sopimuksia yhteisrekisterinpitäjyydestä jne. Aiemmin yhteistyössä sopimuspohjaisesti toteutetut hankkeet… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutos romuttaa yliopistojen kustannustehokkaan ICT-yhteistyön
- Helsingin yliopisto: Lakimuutosten vaikutukset jäävät haitallisiksi”65§; esitetyt muutokset eivät käytännössä tuo muutosta nykytilanteeseen. Esitetyt muutokset eivät mahdollista mitään sellaista, joka ei olisi jo nykytilanteessa mahdollista.75§; Esitetyt muutokset eivät käytännössä tuo muutosta nykytilanteeseen. Pykälällä voi olla… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutosten vaikutukset jäävät haitallisiksi
- HSL: Lakiesitys lisää kustannuksia, muttei tuo luvattuja hyötyjä”Julkisten hankintojen tavoitteena on aina kustannustehokkuuden, jatkuvuuden ja laadun turvaaminen eli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouskilpailu on tehokas keino tämän saavuttamiseen silloin, kun tarpeet hankinnan kohteelle ja tarjonta relevantilla markkinalla mahdollistavat toimivan… Lue lisää: HSL: Lakiesitys lisää kustannuksia, muttei tuo luvattuja hyötyjä
- Helsingin yliopisto: Mietinnössä on väärä johtopäätös siitä, että sidosyksikkö jättäisi hankinnoissaan huomiotta turvallisuusnäkökulman, tai että markkinaehtoinen toimija olisi turvallisempi toimittaja julkisissa hankinnoissa”Tulevan 81 §:n antama mahdollisuus sulkea pois korkean riskin toimijoita on tarpeellinen, mutta pykälän muotoilussa tulee julkisen sektorin ristikkäisriippuvuuksien takia kiinnittää erityistä huomiota siihen, että määrittely varmasti kattaa kaikki hankintayksiköt… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Mietinnössä on väärä johtopäätös siitä, että sidosyksikkö jättäisi hankinnoissaan huomiotta turvallisuusnäkökulman, tai että markkinaehtoinen toimija olisi turvallisempi toimittaja julkisissa hankinnoissa
- Helsingin yliopisto: Omistusosuusvaatimusta voisi olla järkevämpi laskea sektoritasolla”Korkeakoulusektorin näkökulmasta sidosyksiköiden omistusosuusvaatimusta voisi olla järkevämpi laskea sektoritasolla. Määriteltäisiin siis yksittäisen hankintayksikön omistusosuuden sijaan se, kuinka suuri prosenttiosuus esimerkiksi korkeakoulusektorilla tulisi olla, jotta sidosyksikköhankinnan edellytykset täyttyisivät.”
- Helsingin yliopisto: ICT-toimittajien kyvykkyys tuottaa palvelua ei tule riittämään”Mietinnön kohdassa 4.2.1.1 esitetyt huomiot ICT-muutoksien laajoista vaikutuksista ovat tärkeitä. Sen sijaan huomio siitä, että ”suuremman hankinnan toteuttaminen kestää arviolta 12 kuukautta” on täysin alimitoitettu. Esimerkiksi taloushallinnon tai opintohallinnon järjestelmän… Lue lisää: Helsingin yliopisto: ICT-toimittajien kyvykkyys tuottaa palvelua ei tule riittämään
- Helsingin yliopisto: Vaikuttaisi korkeakoulujen talouteen kielteisesti”Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä ainakaan välittömästi. Saattaa olla, että Helsingin yliopisto on riittävän iso toimija, jotta kustannukset pysyvät hallittuina. Kustannushaaste tulee kuitenkin näkymään kansallisella tasolla ja nimenomaan julkista rahaa… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Vaikuttaisi korkeakoulujen talouteen kielteisesti
- Helsingin yliopisto: Kokonaistehokkuuden kannalta pienempien toimijoiden mukanaolo on olennaista”Korkeakoulusektorin yksiköt ovat taloudellisilta resursseiltaan varsin eri kokoisia. Tasasuuruinen omistusosuus ei ole toimiva ratkaisu kuin äärimmäisen harvoissa tilanteissa. Helsingin yliopistolla on useita tytäryhtiöitä, ja on tapauskohtaista, mitä toimenpiteitä per tytäryhtiö… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Kokonaistehokkuuden kannalta pienempien toimijoiden mukanaolo on olennaista
- Helsingin yliopisto: Hyöty pienille, paikallisille IT-yrityksille jää toteutumatta”Merkittävien, laajasti yliopiston ydintoimintaan liittyvien, lakisääteisten tehtävien hoitamiseen kytkeytyvien IT-järjestelmien vaihtaminen nopeasti tai usein on mahdotonta. Onnistunut kilpailutus ja sen jälkeinen IT-järjestelmien käyttöönotto (mm. testaus, integrointi, henkilöstön koulutus) vaatii merkittävästi… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Hyöty pienille, paikallisille IT-yrityksille jää toteutumatta
- HUS: Ruotsissa ehdotetun kaltaista pakkoa ei ole”Mietinnössä viitataan Tšekin tasavallan vuoden 2012 hankintalainsäädäntöön, jonka mukaan hankintaviranomaisen oli peruutettava hankintamenettely ilman aiheetonta viivytystä, jos se sai vain yhden tarjouksen tai tarjousten arvioinnin jälkeen vain yksi tarjous jäi… Lue lisää: HUS: Ruotsissa ehdotetun kaltaista pakkoa ei ole