Kivelä, Mai

Helsingin vaalipiiri
Vasemmistoliitto
Kotikunta: Helsinki
Äänimäärä 2023: 6177 ääntä
Kansanedustaja-verkkosivu
Vaalirahoitusilmoitus 2023
Oman vaalipiirin kannanottoja hankintalaista
- Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”Kuntien asioita edistävän Kuntaliiton johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs näkee valmisteilla olevan hankintalakiesityksen olevan edelleen iso huolenaihe, Kuntalehti kirjoittaa. Hankintalain uudistus on vaarantamassa… Lue lisää: Kuntalehti: Jätetoimiala on selviytymässä kuntalaisten palveluita sekoittavalta kaaokselta, mutta silti huolenaiheita riittää – ”Se ei uudistusta pelasta”
- Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat”Esitetty muutos ei tue omistajiemme näkemystä yhteisestä ICMT-palvelutuottajasta, johon ne voivat tukeutua YTA-tasoisesti etenkään, kun otetaan huomioon kunkin HVA:n ekosysteemiin… Lue lisää: Istekki Oy: Yhdellä sairaalakampuksella toimivien HVA:n, laboratorion, ruokahuollon, välinehuollon ja pesulatoimintojen ICT-palvelut sirpaloituvat
- Helsinki: Lakiesityksen vaikutusarviointi puuttuu – valmistelu ei täytä lainvalmistelun vaatimuksia”Lakiesityksen vaikutusarviointi on tekemättä Lakiesitysten vaikutusarviointi on keskeinen osa lainsäätämisprosessia. Käytännössä vaikutusarviointia ei ole tehty vaan vaikutusten arviointi toteutetaan vasta… Lue lisää: Helsinki: Lakiesityksen vaikutusarviointi puuttuu – valmistelu ei täytä lainvalmistelun vaatimuksia
- Helsinki: Omistusosuusvaatimus ei sovi säätiöihin – vakavat ongelmat Helsingin palveluille”Säätiöiden osalta omistusosuusvaatimus on ongelmallinen Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa 15 §:n kohdalla todetaan, että omistusosuutta koskeva vähimmäisvaatimus kohdistuisi sellaisiin sidosyksiköihin,… Lue lisää: Helsinki: Omistusosuusvaatimus ei sovi säätiöihin – vakavat ongelmat Helsingin palveluille
- Helsinki: Lakiesitys vaarantaa omaisuudensuojan ja kunnallisen itsehallinnon”Omaisuusjärjestelyt ja hankintayksiköiden sopimusoikeudelliset vastuut Hallituksen esityksessä ei lainkaan käsitellä sitä, miten nykyisten sidosyksiköiden omistusrakenteet käytännössä muutettaisiin vastaamaan uusia säännöksiä.… Lue lisää: Helsinki: Lakiesitys vaarantaa omaisuudensuojan ja kunnallisen itsehallinnon
- Helsinki: Vaikutustenarviointi puuttuu – lakiesitys lisää kustannuksia ja rajoittaa itsehallintoa”Vaikutustenarvioinnin puuttuessa lakiesityksen vaikutukset ovat epävarmoja Lakiesityksen tavoitteena on muun muassa lisätä tehokkuutta ja kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa sekä laadukkaiden julkisten… Lue lisää: Helsinki: Vaikutustenarviointi puuttuu – lakiesitys lisää kustannuksia ja rajoittaa itsehallintoa
- Helsinki: Sidosyksiköt turvaavat varautumisen ja jatkuvuuden – lakiesitys uhkaa tätä”Sidosyksiköiden omistajat saavat kustannushyötyjä, kun palvelut tuotetaan suuremmilla volyymeillä. Useamman julkisen toimijan perustaman yhteistuotannon avulla (inhouse-yhtiö) varmistetaan kustannustehokkuuden lisäksi elintärkeiden… Lue lisää: Helsinki: Sidosyksiköt turvaavat varautumisen ja jatkuvuuden – lakiesitys uhkaa tätä
- Helsinki: Kaupunki kritisoi 10 %:n omistusosuusvaatimusta: perustuslain vastainen”Helsingin kaupunki ei kannata sääntelyehdotuksia, jotka liittyvät hankintaprosessin valmisteluun ja ehdotusta, jonka mukaan hankinnan jakamatta jättämistä koskeva ratkaisu olisi valituskelpoinen.… Lue lisää: Helsinki: Kaupunki kritisoi 10 %:n omistusosuusvaatimusta: perustuslain vastainen
- HSL: Jälki-ilmoitusvelvoite lisää kustannuksia ilman hyötyjä”Jälki-ilmoitusvelvoitteen laajentaminen lisää hankintayksikön hallinnollista taakkaa ja kustannuksia. Se ei myöskään edistä hallituksen tavoitteita: ei lisäätarjousten määrää, mutta lisää kustannuksia.… Lue lisää: HSL: Jälki-ilmoitusvelvoite lisää kustannuksia ilman hyötyjä
- HSL: Sidosyksiköiden sopimusjärjestelyt vaarantavat palveluiden jatkuvuuden”Nykyisten omistajien taloudelliset vastuut ja velvoitteet sidosyksikköyhtiön varallisuudesta, veloista ja pitkistä hankintasopimuksista pitäisi järjestelläuudelleen. Toisaalta sidosyksikköyhtiöt joutuisivat uudelleen neuvottelemaan tai… Lue lisää: HSL: Sidosyksiköiden sopimusjärjestelyt vaarantavat palveluiden jatkuvuuden
- Helsingin yliopisto: ICT-hankintojen aikatauluarvio täysin epärealistinen”Mietinnön kohdassa 4.2.1.1 esitetyt huomiot ICT-muutoksien laajoista vaikutuksista ovat tärkeitä. Sen sijaan huomio siitä, että ”suuremman hankinnan toteuttaminen kestää arviolta… Lue lisää: Helsingin yliopisto: ICT-hankintojen aikatauluarvio täysin epärealistinen
- HSL: Lakimuutoksen siirtymäaika kestämättömän lyhyt”Ehdotettu siirtymäaika on liian lyhyt. Siirtymäajan tulisi olla ainakin seitsemän vuotta, koska voimassaoleviin hankintasopimuksiin ja yhtiöidenosakassopimuksiin liittyy usein huomattavia investointeja… Lue lisää: HSL: Lakimuutoksen siirtymäaika kestämättömän lyhyt
- Helsingin yliopisto: Lakimuutos nostaa korkeakoulujen kustannuksia”Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä ainakaan välittömästi. Saattaa olla, että Helsingin yliopisto on riittävän iso toimija, jotta kustannukset pysyvät hallittuina.… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutos nostaa korkeakoulujen kustannuksia
- HSL: Lakimuutos pakottaa Waltti Solutionsin tulevaisuuden uudelleenarviointiin”HSL on Waltti Solutions Oy:n suurin omistaja selvästi yli 10% osuudella, joten irtautuminen ei ole lain seurauksena välttämätöntä, mutta koko… Lue lisää: HSL: Lakimuutos pakottaa Waltti Solutionsin tulevaisuuden uudelleenarviointiin
- Helsingin yliopisto: 10 % omistusraja uhkaa korkeakoulujen yhteistyön tehokkuutta”Korkeakoulusektorin yksiköt ovat taloudellisilta resursseiltaan varsin eri kokoisia. Tasasuuruinen omistusosuus ei ole toimiva ratkaisu kuin äärimmäisen harvoissa tilanteissa. Helsingin yliopistolla… Lue lisää: Helsingin yliopisto: 10 % omistusraja uhkaa korkeakoulujen yhteistyön tehokkuutta
- HSL: Lakiesitys vaarantaa joukkoliikenteen lippujärjestelmien jatkuvuuden”Joukkoliikenteen lippu- ja myyntijärjestelmät on sellainen palvelu, jonka tuottamisessa julkisten tilaajaviranomaisten omistamalla sidosyksikköyhtiöllä(Waltti Solutions Oy) on saavutettu hyötyjä sekä tuotannon… Lue lisää: HSL: Lakiesitys vaarantaa joukkoliikenteen lippujärjestelmien jatkuvuuden
- HSL: Kaavamainen 10 % raja keinotekoinen – sidosyksiköiden hyödyt huomioitava”Tavoite sidosyksiköiden käyttämisen vähentämisestä on aiheellinen erityisesti silloin, jos tarjouskilpailumenettelyn välttäminen on keskeinen perustesidosyksikköhankinnalle. Merkittävä osa sidosyksiköistä toimii sellaisella toimialalla… Lue lisää: HSL: Kaavamainen 10 % raja keinotekoinen – sidosyksiköiden hyödyt huomioitava
- Helsingin yliopisto: Lakimuutos romuttaa yliopistojen kustannustehokkaan ICT-yhteistyön”Lisääntyvän lainsäädännön, kuten tietosuojalainsäädännön, myötä toimijoille asetettavat vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Kaikki Suomen yliopistot sisältävässä yhteistyössä esimerkiksi tietosuojaan liittyvät vastuut edellyttävät… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutos romuttaa yliopistojen kustannustehokkaan ICT-yhteistyön
- Helsingin yliopisto: Lakimuutosten vaikutukset jäävät haitallisiksi”65§; esitetyt muutokset eivät käytännössä tuo muutosta nykytilanteeseen. Esitetyt muutokset eivät mahdollista mitään sellaista, joka ei olisi jo nykytilanteessa mahdollista.75§;… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Lakimuutosten vaikutukset jäävät haitallisiksi
- HSL: Lakiesitys lisää kustannuksia, muttei tuo luvattuja hyötyjä”Julkisten hankintojen tavoitteena on aina kustannustehokkuuden, jatkuvuuden ja laadun turvaaminen eli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouskilpailu on tehokas keino tämän saavuttamiseen silloin,… Lue lisää: HSL: Lakiesitys lisää kustannuksia, muttei tuo luvattuja hyötyjä
- Helsingin yliopisto: Mietinnössä on väärä johtopäätös siitä, että sidosyksikkö jättäisi hankinnoissaan huomiotta turvallisuusnäkökulman, tai että markkinaehtoinen toimija olisi turvallisempi toimittaja julkisissa hankinnoissa”Tulevan 81 §:n antama mahdollisuus sulkea pois korkean riskin toimijoita on tarpeellinen, mutta pykälän muotoilussa tulee julkisen sektorin ristikkäisriippuvuuksien takia… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Mietinnössä on väärä johtopäätös siitä, että sidosyksikkö jättäisi hankinnoissaan huomiotta turvallisuusnäkökulman, tai että markkinaehtoinen toimija olisi turvallisempi toimittaja julkisissa hankinnoissa
- Helsingin yliopisto: Omistusosuusvaatimusta voisi olla järkevämpi laskea sektoritasolla”Korkeakoulusektorin näkökulmasta sidosyksiköiden omistusosuusvaatimusta voisi olla järkevämpi laskea sektoritasolla. Määriteltäisiin siis yksittäisen hankintayksikön omistusosuuden sijaan se, kuinka suuri prosenttiosuus esimerkiksi… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Omistusosuusvaatimusta voisi olla järkevämpi laskea sektoritasolla
- Helsingin yliopisto: ICT-toimittajien kyvykkyys tuottaa palvelua ei tule riittämään”Mietinnön kohdassa 4.2.1.1 esitetyt huomiot ICT-muutoksien laajoista vaikutuksista ovat tärkeitä. Sen sijaan huomio siitä, että ”suuremman hankinnan toteuttaminen kestää arviolta… Lue lisää: Helsingin yliopisto: ICT-toimittajien kyvykkyys tuottaa palvelua ei tule riittämään
- Helsingin yliopisto: Vaikuttaisi korkeakoulujen talouteen kielteisesti”Taloudellisia hyötyjä ei ole nähtävissä ainakaan välittömästi. Saattaa olla, että Helsingin yliopisto on riittävän iso toimija, jotta kustannukset pysyvät hallittuina.… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Vaikuttaisi korkeakoulujen talouteen kielteisesti
- Helsingin yliopisto: Kokonaistehokkuuden kannalta pienempien toimijoiden mukanaolo on olennaista”Korkeakoulusektorin yksiköt ovat taloudellisilta resursseiltaan varsin eri kokoisia. Tasasuuruinen omistusosuus ei ole toimiva ratkaisu kuin äärimmäisen harvoissa tilanteissa. Helsingin yliopistolla… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Kokonaistehokkuuden kannalta pienempien toimijoiden mukanaolo on olennaista
- Helsingin yliopisto: Hyöty pienille, paikallisille IT-yrityksille jää toteutumatta”Merkittävien, laajasti yliopiston ydintoimintaan liittyvien, lakisääteisten tehtävien hoitamiseen kytkeytyvien IT-järjestelmien vaihtaminen nopeasti tai usein on mahdotonta. Onnistunut kilpailutus ja sen… Lue lisää: Helsingin yliopisto: Hyöty pienille, paikallisille IT-yrityksille jää toteutumatta
- HUS: Ruotsissa ehdotetun kaltaista pakkoa ei ole”Mietinnössä viitataan Tšekin tasavallan vuoden 2012 hankintalainsäädäntöön, jonka mukaan hankintaviranomaisen oli peruutettava hankintamenettely ilman aiheetonta viivytystä, jos se sai vain… Lue lisää: HUS: Ruotsissa ehdotetun kaltaista pakkoa ei ole
Post Comment